آفتاب

جنبش تغییر خواستار مداخله بین المللی برای توقف سیاست های بارزانی در کردستان عراق شد

جنبش تغییر خواستار مداخله بین المللی برای توقف سیاست های بارزانی در کردستان عراق شد

اربیل- ایرنا- جنبش «تغییر» پنجشنبه شب با صدور بیانیه ای که یکی از اعضای این حزب در پارلمان عراق منتشر کرد، از دولت مرکزی و سازمان های بین المللی، حتی سفارتخانه های خارجی درخواست کرد برای توقف آنچه «تروریسم سیاسی حزب دمکرات به رهبری مسعود بارزانی» خوانده، اقدام فوری کنند.

به گزارش ایرنا، سروه عبدالواحد از نمایندگان پارلمان عراق از جنبش تغییر از احزاب کُرد عراقی، با اشاره به موج دستگیری های اخیر علیه شخصیت ها و نیروهای دو حزب تغییر (گوران) و جماعت اسلامی کردستان عراق، این اقدام حزب دمکرات کردستان عراق را تروریسم دولتی خوانده که علیه احزاب رقیب بکار می گیرد.
وی، حزب حاکم منطقه اقلیم کردستان عراق را که تحت رهبری مسعود بارزانی است، متهم به انحصار ثروت و قدرت در منطقه اقلیم کردستان عراق کرده و اقدامات اخیر از جمله دستگیری اعضای دو حزب تغییر و جماعت اسلامی را به اتهام های ناموجه و غیر قانونی، مردود دانست.
او گفته که جرم دستگیر شدگان، تنها مخالفت با شیوه و عملکرد حزب دمکرات در انحصار قدرت و ثروت و استفاده بد از آنها بوده است؛ حال آنکه در قانون اساسی حق آزادی بیان تضمین شده و از همین رو کمیسیون حقوق بشر پارلمان عراق موظف به پیگیری این مسأله است.
عبدالواحد برای جلوگیری و توقف سیاست های حزب حاکم در منطقه اقلیم از دولت مرکزی، پارلمان عراق، سفارتخانه های خارجی و نیز سازمان های بین المللی مردم نهاد درخواست کمک کرده است.
اخیراً دو نفر از اعضای جنبش تغییر و حزب جماعت اسلامی از سوی پلیس اربیل دستگیر شده اند.
برخی منابع، این دستگیری ها را نتیجه توافق دو حزب در 18 ماه می گذشته می دانند که حزب دمکرات آن را اقدامی علیه خود تلقی کرد و عامل تعمیق اختلافات داخلی دانست.
تازه ترین تنش سیاسی در منطقه اقلیم کردستان عراق، پس از آن شکل گرفت که نیروهای امنیتی اربیل روز چهارشنبه، یکی از اعضای حزب جماعت اسلامی کردستان عراق به رهبری شیخ علی باپیر را دستگیر و وی را متهم اصلی حمله به شبکه رووداو معرفی کردند.
در مقابل، جماعت اسلامی کردستان عراق، اتهام ها و دستگیری های اخیر را با حمله به شبکه تلویزیونی رووداو بی ارتباط دانست و اعلام کرد: این اتهام زنی ها، بخشی از فشارهای سیاسی بر جماعت اسلامی، با هدف تغییر نظر این حزب در خصوص ادامه ریاست مسعود بارزانی بر منطقه اقلیم است.
احزاب کُرد عراق از پاییز گذشته که دوره ریاست مسعود بارزانی بر منطقه کردستان عراق پایان یافت، با تمدید ریاست وی بر منطقه مخالفت کردند؛ موضوعی که از آن هنگام به یک بحران سیاسی در منطقه تبدیل شده است.
شبد**خاورم*4*1770**1504
کد N1322261

وبگردی