آفتاب

مرز کرواسی با صربستان برای جلوگیری از ورود مهاجران مسدود شد

مرز کرواسی با صربستان برای جلوگیری از ورود مهاجران مسدود شد

بلگراد- ایرنا- پلیس کرواسی موانعی را به طور آزمایشی برای حصار کشی و ممانعت از ورود مهاجران از مرز عبوری در منطقه 'باتینا' در مجاورت با صربستان برای چند ساعت ایجاد کرد که این امر موجب بسته شدن مرزهای دو کشور در این منطقه شد.

به گزارش ایرنا از رسانه های خبری صربستان، وزارت کشور کرواسی عصر پنجشنبه با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: این موانع با هدف جلوگیری از احتمال تلاش غیر قانونی مهاجران به داخل مرزهای این کشور ایجاد شده است و در صورت نیاز برای بالا بردن ضریب امنیتی استفاده خواهد شد.
این نخستین بار است که کرواسی بعد از شروع بحران آوارگان جنگی و مهاجران غیر قانونی از سال گذشته در اروپا و منطقه بالکان غربی،‌ مرزهای خود را با یک کشور حصار کشی می کند.
رانکو اوستوییچ وزیر سابق پلیس کرواسی و رئیس کمیته پارلمانی در امور سیاست داخلی و امنیت ملی این کشور گفت حصار کشی راه حل مناسبی برای جلوگیری از ورود مهاجران به داخل یک کشور نیست و این امر عملا در مجارستان به اثبات رسید که با وجود تشدید قوانین و حصار کشی نتواست به طور کامل موج مهاجران به این کشور را متوقف کند.
وی افزود این مساله را نمی توان بدون سیاست واحد اتحادیه اروپا حل و فصل کرد و باید با اجرایی شدن توافق نامه با ترکیه این مساله برطرف شود.
اتحادیه اروپا و ترکیه توافق نامه ای را در سال گذشته امضا کردند که بر اساس مفاد آن، تمام مهاجران غیرقانونی که از ترکیه وارد یونان شوند، به این کشور بازگردانده شوند.
به موجب توافق یاد شده، در ازای بازگرداندن هر پناهجویی که از راه غیرقانونی خود را به یونان رسانده اند، یک پناهجوی سوری ثبت نام شده در اردوگاه های ترکیه به کشورهای اروپایی اعزام می شود.
همچنین علاوه بر لغو محدودیت در زمینه صدور روادید برای اتباع ترکیه برای سفر به اروپا، اتحادیه اروپا 6 میلیارد یورو کمک مالی در اختیار آنکارا قرار می دهد و سرعت مذاکرات عضویت ترکیه در این اتحادیه افزایش می یابد.
ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان همچنین روز پنجشنبه در مخالفت با سهمیه بندی مهاجران و پناهجویان در کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفت، بوداپست قصد دارد همه پرسی اعلام شده در خصوص پذیرفتن مهاجران را اجرایی کند تا سیاست بروکسل در این مورد تغییر پیدا کند.
وی ابراز امیدواری کرد نتایج همه پرسی درباره سهمیه بندی مهاجران بین کشورهای اتحادیه اروپا بر سیاست مهاجران مقامات بروکسل تاثیر بگذارد.
صربستان که در سال گذشته با ورود زیادی از پناهجویان و مهاجران رو به رو بود با رفتاری مناسب پذیرای تمامی مهاجران و پناهجویان بود و آوارگان که اکثریت آنان از کشورهای سوریه، افغانستان و عراق بودند پس از تامین مواد غذایی و پوشاک و مراقبت های پزشکی به مسیر خود برای رسیدن به کشورهای شمالی اتحادیه اروپا ادامه دادند.
اما مجارستان سال گذشته در بحران مهاجران در اروپا به دلیل جلوگیری از عبور آوارگان جنگی و پناهجویان از این کشور ابتدا در شهریور سال گذشته مرزهای خود با صربستان و سپس در آبان ماه با کرواسی را با کشیدن سیم خاردار مسدود کرد.
پناهجویان به دنبال بسته شدن مرزهای مجارستان با مرز صربستان برای ادامه مسیر خود به کشورهای شمال اتحادیه اروپا مجبور شدند که مسیر خود را از صربستان به سوی کرواسی تغییر دهند.
پس از بسته شدن مرزهای مجارستان با صربستان، پناهجویان برای رسیدن به کشورهای اتحادیه اروپا بویژه آلمان، سوئد و هلند مسیر خود را به سوی مرزهای کرواسی تغییر دادند و به همین دلیل حکومت زاگرب با تأکید بر اینکه امکان پذیرفتن آنان را به تعداد بالا ندارد درخواست کمک از اتحادیه اروپا کرد و در اقدامی یک جانبه مرزهای خود را برای مدت کوتاهی بر روی وسایل نقلیه صربستانی بست.
شبد** اروپام**436**9122** 3404
کد N1322222

وبگردی