آفتاب

سفیر ایران درکوبا: روز قدس روز بیداری ملت های آزادیخواه جهان است

سفیر ایران درکوبا: روز قدس روز بیداری ملت های آزادیخواه جهان است

مادرید- ایرنا- سفیر ایران در کوبا، روز قدس را روز بیداری، قیام همه مسلمانان و ملت های آزادیخواه جهان مقابل استکبار و در رأس آن رژیم صهیونیستی خواند.

به گزارش ایرنا، کامبیز شیخ حسنی عصر پنجشنبه در آستانه روز جهانی قدس در مصاحبه ای زنده که از رادیو هاوانا پخش شد، به تشریح درد و رنج ملت فلسطین و اهمیت ابتکار امام خمینی (ره) در نامگذاری روز جهانی قدس برای حمایت از ملت مظلوم فلسطین پرداخت.
شیخ حسنی در ابتدای این مصاحبه در پاسخ به تبریک مجری برنامه به مناسبت ماه مبارک رمضان، خاطرنشان کرد: 'تاریخ ادیان نشان می دهد که روزه گرفتن، مختص مسلمانان نیست و پیروان سایر ادیان الهی نیز این سنت را داشته اند.'
وی همچنین با اشاره به برخی فواید مادی و معنوی روزه گرفتن ابراز امیدواری کرد همه جوامع از برکات این ماه پرفضیلت بهره مند شوند.
سفیر ایران در کوبا در پاسخ به پرسشی درباره اهمیت مکانی قدس، با توضیح در این خصوص، بیت المقدس (مسجد الاقصی) را قبله اول مسلمان جهان دانست که هر هفته با وجود رفتار خصمانه نظامیان اسرائیلی، در آن نماز جمعه برگزار می شود.
وی تصریح کرد بیت المقدس و قدس شریف قلب و پایتخت فلسطین مستقل بوده و خواهد بود.
در ادامه مجری برنامه روز قدس را ابتکار امام خمینی (ره) و یکی از جدی ترین جنبش های جهانی در حمایت از ملت فلسطین علیه اشغالگری صهیونیست ها اعلام کرد و خواستار توضیحات بیشتر سفیر کشورمان شد.
شیخ حسنی نیز گفت: 'نزدیک به 7 دهه از اشغال سرزمین فلسطین می گذرد و طی این مدت، سرگذشت درد و رنج ملت ستمدیده فلسطین را، کمتر کسی است که نشنیده باشد.
دیپلمات ارشد کشورمان افزود: مردم فلسطین، امروز، تاوان آرمان تشکیل 'یک کشور یهودی' را می پردازند که یک قرن پیش از سوی استعمارگران اروپایی و شخصیت های صاحب نفوذ یهودی تدوین شده بود و در طول همه این سالها، به تدریج بر ملت مسلمان فلسطین تحمیل شده است.
سفیر ایران در کوبا با اشاره به برخی واقعیت های میدانی در سرزمین های اشغالی و آمار شهدا و تلفات انتفاضه، روز قدس را روز بیداری و قیام همه مسلمانان و ملت های آزادی خواه جهان مقابل استکبار و در رأس آن رژیم صهیونیستی خواند تا انزجار خود را علیه این رژیم کودک‌کش به نمایش بگذارند.
وی افزود: 'آنچه که این مبارزه و حمایت را از تریبون ها و محافل سرپوشیده، به خیابان ها و مجامع عمومی کشاند، ابتکار بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی(ره) بود.'
شیخ حسنی همچنین بر حمایت تزلزل ناپذیر دولت و ملت ایران از آرمان های ملت فلسطین در طول 37 سال گذشته و راهپیمایی میلیون ها ایرانی در 850 شهر کشور در روز جمعه، تاکید کرد.
وی با توجه به تحولات سالهای اخیر در خاورمیانه، در خصوص چشم انداز حمایت جامعه جهانی از ملت و آرمان های فلسطین ، با ابراز تاسف از گسترش موج خشونت و افراط گرایی تکفیری گفت: این پدیده شوم علاوه بر ویرانی ها و هزینه های فراوان انسانی و مادی که بر جای می گذارد، موجب شده است تا توجه جامعه جهانی و به ویژه ملل مسلمان منطقه از بحران فلسطین، منحرف شود.
دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد :به همین دلیل، بسیاری از تحلیل گران، دست پنهان رژیم صهیونیستی را در ورای تحولات منطقه می بینند تا از این فرصت برای پیشبرد اهداف خود در جهت اشغال کامل سرزمین فلسطین، استفاده کنند. عملا هم می بینیم که برخی دولت های مسلمان منطقه به جای تقویت جبهه حمایت از فلسطین، به سازش و برقراری مجدد روابط به رژیم صهیونیستی پرداخته اند.
وی اضافه کرد 'فقط دولتها نیستند که در حمایت از ملت فلسطین، موضع متغیری در پیش گرفته اند. بلکه سیطره رسانه های امپریالیستی غرب که تحت مدیریت صهیونیست ها اداره می شوند، موجب شده است انعکاس درد و رنج فلسطینیان، نادیده گرفته شود'.
شیخ حسنی برای مواجهه با این سلطه رسانه ای، خواستار تقویت جبهه رسانه های مستقل و انقلابی شد تا صدای ملتهای آزادی خواه جهان، از جمله فلسطینیان مظلوم به گوش همه جهانیان برسد.
سفیر کشورمان در کوبا همچنین با یادآوری مواضع فرمانده «فیدل کاسترو» که جنایات صهیونیستها در حق مردم فلسطین را 'هولوکاست واقعی' توصیف کرده بود، از موضع رهبران کوبا - که از ابتدای دهه 70 با قطع رابطه سیاسی با رژیم صهیونیستی، تاکنون بر این موضوع به حق خود باقی مانده اند- و همین طور رسانه های مستقل این کشور تمجید کرد و این کشور را پیشگام حمایت از ملت فلسطین در نیمکره غربی خواند.
شیخ حسنی در پاسخ به این سوال که روز قدس در هاوانا چگونه خواهد بود، برنامه های رسمی در نظرگرفته شده سفارت جمهوری اسلامی ایران در هاوانا را با همکاری موسسه کوبایی دوستی ملل (ایکاپ) تشریح کرد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پایان مصاحبه خاطرنشان کرد روز قدس امسال، حساسیت بسیار بیشتری نسبت به سال های گذشته دارد چرا که باید یکبار دیگر با اعلام حمایت از ملت فلسطین، نشان دهیم که ملت ستمدیده آن سرزمین در حفظ حقوق مشروع خود، تنها نیست و فراموش نشده اند.
شبد** اروپام *5*491**9122** 3404
کد N1322197

وبگردی