آفتاب

یونسکو مرگ خبرنگار سوری بر اثر بمباران نیروهای ائتلاف را محکوم کرد

یونسکو مرگ خبرنگار سوری بر اثر بمباران نیروهای ائتلاف را محکوم کرد

نیویورک- ایرنا- مدیر کل سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد «یونسکو» مرگ یک خبرنگار- عکاس سوری را که در بمباران های هوایی نیروهای ائتلاف جان خود را از دست داد، محکوم و بار دیگر بر ضرورت حفظ جان اصحاب رسانه در جبهه های درگیری تأکید کرد.

ایرینا بوکووا مدیر کل یونسکو روز پنجشنبه با صدور بیانیه ای مرگ «خالدالعیسی» خبرنگار- عکاس سوری را که در یکی از حملات هوایی نیروهای ائتلاف در نواحی مرزی سوریه بشدت زخمی و ساعاتی بعد در بیمارستان جان خود را از دست داد، بشدت تقبیح کرد.
بوکووا در این بیانیه با تأکید بر اهمیت نقش اصحاب رسانه به منظور انتقال اطلاعات درست در جهان، بار دیگر از طرفین درگیر در سوریه خواسته است تا با احترام به مفاد کنواسیون ژنو، محافظت از جان این افراد را به عنوان شهروندان غیر نظامی در مرکز توجه خود قرار دهند.
یونسکو در راستای قطعنامه 29 این سازمان که در کنفرانس عمومی سال 1997 به تصویب همه کشورهای عضو سازمان ملل رسیده، موظف است با صدور بیانیه ای قتل روزنامه نگاران و اصحاب رسانه ها حین انجام وظیفه را محکوم کند.
بر همین اساس، نام روزنامه نگاران مقتول در فهرست ویژه ای که به منظور بزرگداشت آن ها تهیه شده به ثبت می رسد.
بر اساس آمارهای یونسکو در سال 2015، در مجموع 110 روزنامه نگار و مجری برنامه های تلویزیونی و رادیویی در جهان جان خود را در راه انجام وظیفه از دست داده اند.
شبد**اروپام**4**541**1504
کد N1322096

وبگردی