آفتاب

محقق تایلندی: روز قدس جلوه گاه ارزش های انسانی است

محقق تایلندی: روز قدس جلوه گاه ارزش های انسانی است

کوالالامپور – ایرنا – محقق و استاد دانشگاه 'تاماست' تایلند روز پنجشنبه با مهم خواندن برگزاری باشکوه روز قدس برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین و جهان اسلام، گفت که دامنه حضور کشورهای مختلف در مراسم این روز گسترش یافته و محدود به مسلمانان نیست.

'محمد فهیم' استاد بخش مطالعات هند در دانشگاه 'تاماست' تایلند در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، تصریح کرد که این روز که توسط امام خمینی (ره) مطرح شده، اگرچه با نام قدس است، اما در معنی واقعی کلمه روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است.
وی در ادامه گفت که روز قدس، روزی است که مسلمانان با حضور گسترده خود در مراسم این روز می توانند به مستکبرین اعلام کنند که زمانه قدرت نمایی آنها در مقابل مسلمانان پایان یافته و اکنون مسلمانان می توانند سرنوشت خود را تعیین کنند.
این استاد دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد که امام خمینی (ره) با اعلام این روز نه تنها تلاش داشت زمینه آزادی فلسطین را محقق سازد، بلکه اندیشه اتحاد مسلمانان نیز در پشت این ایدۀ با ارزش وجود دارد.
وی در ادامه با بیان اینکه هر سال بیش از سال های گذشته اهمیت روز قدس بر مردم جهان آشکار می شود، گفت که امروزه نه تنها مسلمانان بلکه غیرمسلمانان نیز این روز را که می تواند جلوه گاه ارزش های انسانی باشد، درک می کنند.
'محمد فهیم' گفت که برگزاری این روز در بیش از سه دهه گذشته اهمیت روز قدس را در جهان اسلام بیش از پیش افزایش داده و اکنون کشورهای زیادی در مراسم این روز حضور می یابند و خواستار آزادی قدس از چنگال رژیم صهیونیستی هستند.
وی با اشاره به اینکه روز قدس به یقین در آزادسازی قبله اول مسلمانان جهان نقش مهمی ایفا می کند و تداوم این روند نیز ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: افزایش حامیان فلسطین در سطح جهانی نویدبخش آزادسازی قبله نخست مسلمانان از دست اشغالگران است.
این محقق تایلندی در ادامه به وضعیت موجود در خاورمیانه اشاره کرد و گفت: شکافی که بین مسلمانان ایجاد شده است، اکنون بیش از دیگر زمان ها خود را نشان می هد.
وی در پایان در مورد حضور مردم تایلند در مراسم روز قدس نیز گفت که مسلمان و غیرمسلمانان این کشور با حضور گرم خود در این روز حمایتشان را از آزادی قدس از دست اشغالگران نشان می دهند.
آساق**241**1611
کد N1321937

وبگردی