آفتاب

سقوط صادرات مالزی در سه ماهه نخست امسال / رشد اقتصادی در مرز خطر

سقوط صادرات مالزی در سه ماهه نخست امسال / رشد اقتصادی در مرز خطر

کوالالامپور – ایرنا – بانک جهانی در تازه ترین گزارش نظارت اقتصادی خود اعلام کرد که مالزی در سه ماهه نخست امسال با کاهش 17.2 درصدی صادرات مواجه شده است.

به گزارش ایرنا، پیش بینی می شود تولید ناخالص داخلی مالزی امسال رشد 4.4 درصدی را تجربه کند، اما نبود اطمینان در چشم انداز اقتصاد جهانی خطرات مهمی برای سومین اقتصاد بزرگ جنوب شرق آسیا ایجاد کرده است.
به نوشته روز پنجشنبه 'مالای میل آنلاین'، براساس گزارش بانک جهانی، رشد مصرف بخش خصوصی در مالزی باعث کاهش سرمایه گذاری این بخش به ویژه در حوزه های نفت و گاز شده و از سویی نیز پایین بودن تقاضا برای کالاها میزان صادرات مالزی را با افت شدیدی مواجه کرده است.
بانک جهانی در گزارش های پیشین خود اعلام کرده بود که اقتصاد مالزی در سال جاری تولید ناخالص داخلی 4.5 درصدی را تجربه می کند، اما روند فعالیت های اقتصادی این کشور در ماه های گذشته باعث شد تولید ناخالص داخلی اکنون کمتر از رقم پیش بینی شده تعیین شود.
بازار کار نه چندان قوی، احتیاط در هزینه های زندگی ناشی از مالیات های جدید و قطع یارانه نیز از دیگر عواملی است که شکل گیری شرایط فعلی را در مالزی موجب شده است.
در این گزارش همچنین آمده است: سقوط ارزش رینگیت (واحد پول مالزی) نیز به بدتر شدن احساس مصرف کنندگان منجر شده و شرایطی را به وجود آورده است که رشد آهسته اقتصادی را به دنبال دارد.
بر اساس این گزارش، در یک شرایط نامطلوب، کاهش شدید رشد درآمد واقعی و بی ارزش شدن رینگیت می تواند در نهایت باعث تاثیرگذاری بر سطح اعتماد مصرف کنندگان شود.
بخشی از نمود واقعی کاهش صادرات مالزی را می توان در اظهارات اخیر رئیس سازمان غذا و داروی ایران مشاهده کرد که از واردات 300 هزار تنی روغن پالم خبر داد که از مالزطی وارد می شود.
روغن پالم از جمله محصولات صادراتی مالزی است که در جدول صادراتی این کشور جایگاه مهمی دارد و دولت مالزی بخشی از چشم اندازهای اقتصادی خود را بر اساس این کالا و فرآورده های آن تعیین می کند.
آساق**241 **1611
کد N1321439

وبگردی