آفتاب
سازمان های حقوق بشر خواستار شدند؛

عضویت عربستان در شورای حقوق بشر باید تعلیق شود

عضویت عربستان در شورای حقوق بشر باید تعلیق شود

سازمان های «دیده بان حقوق بشر» و «عفو بین الملل» تعلیق عضویت عربستان سعودی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را خواستار شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه المنار، سازمان های «دیده بان حقوق بشر» و «عفو بین الملل» روز چهارشنبه اعلام کردند که مجمع عمومی سازمان ملل متحد باید عضویت عربستان سعودی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را به حالت تعلیق درآورد.

این سازمان ها افزودند که عربستان سعودی به عنوان سرکرده ائتلاف کشورهای متجاوز به یمن در بسیاری از موارد نقض قوانین بین المللی حقوق بشر نقش داشته و سازمان دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل ۶۹ حمله هوایی غیرقانونی این ائتلاف در یمن را که منجر به کشته شدن دست کم ۹۱۳ غیرنظامی و تخریب منازل، بازارها، بیمارستان ها و مدارس شده و حتی می تواند جنایت جنگی بشمار رود، ثبت کرده اند.

این دو سازمان همچنین اسنادی را در خصوص ۱۹ حمله که در آنها از سلاحهای خوشه ای ممنوعه استفاده شده است در اختیار دارند. این سازمان ها همچنین تاکید کردند که عضویت عربستان در شورای حقوق بشر باید تعلیق گردد تا حملات غیرقانونی این کشور در یمن پایان یابد و تحقیقات مستقلی بر اساس قوانین بین المللی در این خصوص انجام شود.

در همین راستا «فیلیپ پولوبیون» معاون مدیر برنامه حمایت بین المللی در سازمان دیده بان حقوق بشر گفت: عربستان سعودی از زمان عضویت خود در شورای حقوق بشر کارنامه قطوری در خصوص نقض حقوق بشر در یمن دارد و با بکارگیری ارعاب برای جلوگیری از بازخواست خود به اعتبار این شورا لطمه زده است.

وی همچنین تاکید کرد که ناکامی مجمع عمومی سازمان ملل در تعلیق عضویت عربستان سعودی به اعتبار شورای حقوق بشر بسیار لطمه می زند و کشورهای عضو سازمان ملل متحد باید با حمایت از غیرنظامیان یمنی فورا عضویت عربستان در شورای حقوق بشر را به حالت تعلیق درآورند.

دیده بان حقوق بشر و سازمان عفو بین الملل پیش از این از آمریکا، انگلیس و فرانسه خواسته بودند تا به منظور توقف حملات هوایی غیرقانونی در یمن، فروش تمام انواع اسلحه و مهمات به عربستان سعودی را متوقف نمایند.

ائتلاف عربی ضد یمن به سرکردگی عربستان سعودی از ماه مارس ۲۰۱۵ برای سرکوب انقلاب مردم یمن و انصارالله حملات هوایی علیه آنها را شروع کرد.

عربستان سعودی از ژانویه سال ۲۰۱۴ میلادی به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد پیوسته و با این وجود به اقدامات خود برای سرکوب مخالفان در این کشور و اعمال تبعیض علیه زنان و شیعیان ادامه می دهد، ضمن اینکه اعدام ها در این کشور نیز روند رو به افزایشی داشته است.

«بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل متحد ماه گذشته میلادی نام ائتلاف سعودی علیه یمن را در لیست قاتلان کودکان یمنی قرار داد با این حال تحت فشار مقامات عربستان سعودی مجبور شد نام عربستان را از لیست سیاه قاتلان کودکان حذف کند.

دبیرکل سازمان ملل با غیر قابل قبول خواندن این فشارها حذف نام عربستان از فهرست ناقضان حقوق کودکان را بسیار دردناک توصیف کرد.

کد N1321225

وبگردی