آفتاب

حمایت اتحادیه‌های کارگری از کوربین همزمان با تعمیق بحران در حزب کارگر

حمایت اتحادیه‌های کارگری از کوربین همزمان با تعمیق بحران در حزب کارگر

لندن - ایرنا - همزمان با افزایش فشارها بر جرمی کوربین رهبر حزب کارگر برای کناره گیری از رهبری این حزب، روز چهارشنبه چهار اتحادیه بزرگ کارگری از او حمایت کردند.

به گزارش ایرنا، این اتحادیه‌های کارگری گفته‌اند حزب کارگر در این شرایط نیازمند برگزاری یک انتخابات رهبری است اما در این انتخابات نیز از کوربین حمایت می‌کنند.
گفته می‌شود، اتحادیه‌های کارگری، یونیت، 'جی ام بی'، یونیسون و 'سی دبلیون یو' قرار است در این خصوص به‌زودی بیانیه مشترکی را صادر کنند.
در صورتی‌که حزب کارگر اقدام به برگزاری انتخابات رهبری کند باز هم با توجه به حمایت بخشی از نمایندگان پارلمانی این حزب و نیز هواداران جناح چپ و تشکل‌های کارگری و دانش‌آموزی از کوربین، او مجددا به‌راحتی رهبر این حزب خواهد شد.
بیش از 80 درصد از نمایندگان پارلمانی حزب بحران‌زده کارگر که اصلی‌ترین گروه مخالف دولت محافظه‌کار انگلیس شمرده می‌شود، روز سه‌شنبه گذشته در جریان یک رأی‌گیری مخفی به جرمی کوربین رهبر این حزب رأی عدم اعتماد دادند.
در جریان این رأی‌گیری که متعاقب استعفای اکثر اعضای کابینه در سایه صورت گرفت، 172 نماینده پارلمانی حزب کارگر علیه کوربین و تنها 40 نماینده به نفع او رأی دادند.
براساس اساسنامه حزب کارگر، این رأی برای کوربین که از سوی اعضای حزب انتخاب می‌شود الزام‌آور نیست اما همان‌طور که دیده می‌شود ادامه کار را برای او در پارلمان بسیار دشوار کرده است.
جرمی کوربین رهبر حزب کارگر روز سه‌شنبه در واکنش به رأی عدم اعتماد نمایندگان پارلمانی این حزب به او، این اقدام را فاقد مشروعیت خواند و گفت که به هواداران حزبش خیانت نمی‌کند و همچنان به مبارزه‌اش ادامه خواهد داد.
رهبر حزب کارگر اما روز چهارشنبه واکنشی به فشارهای صورت گرفته حتی به اظهارات غیرمنتظره دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس در نشست مجلس عوام، نشان نداد.
کامرون که روز جمعه هفته گذشته یک روز بعد از همه‌پرسی برگزیت گفت که استعفا خواهد داد، در جریان نشست مجلس عوام با اشاره به بحران داخلی حزب کارگر، رو به کوربین کرد و گفت' محض رضای خدا استعفا بده و برو.''.
برخی از اعضای حزب کارگر هشدار داده‌اند که عدم استعفای کوربین می‌تواند سبب انشقاق در این حزب بحران‌زده شود.
اما جرمی کوربین همزمان با این شرایط، عصر روز چهارشنبه از مرکزی فرهنگی لهستانی‌ها که بعد از همه‌پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) مورد حمله عناصر نژادپرست قرار گرفته بود، دیدن کرد.
در همین حال یک گروه حامی جرمی کوربین نیز روز چهارشنبه اعلام کردکه به دلیل بارندگی شدید در لندن، تجمع برنامه‌ریزی در حمایت از کوربین به تعویق افتاده است .
برگزاری این تجمع برای ساعت هفت بعدازظهر روز چهارشنبه در لندن برنامه‌ریزی‌ شده بود و جرمی کوربین و 'جان مک دونل' وزیر دارایی کابینه در سایه نیز قرار بود در آن سخنرانی کنند.
میدان پارلمان لندن عصر روز دوشنبه گذشته نیز شاهد برگزاری یک تجمع گسترده در حمایت از جرمی کوربین بود.
نمایندگان شورشی حزب کارگر، کوربین را متهم می‌کنند که به‌عنوان رهبر حزب، در به‌پیش بردن کارزار ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا کوتاهی و کم‌کاری کرده است.
کوربین از زمان همه‌پرسی سال 1975 برای پیوستن به بازار مشترک اروپایی، که با رأی مثبت مردم تایید شد، یکی از مخالفان اتحادیه اروپا بود، اما در همه‌پرسی اخیر از ماندن در این اتحادیه حمایت کرد هرچند می‌گفت که اتحادیه اروپا به اصلاحات نیاز دارد.
اما طرفداران کوربین، تلاش برای به چالش کشیدن رهبری او را فرصت‌طلبی جناح راست حزب کارگر از شرایط پیش آمده بعد از برگزیت و نیز 'بازی وستمینستر' می‌دانند که از ابتدا با رهبری آقای کوربین موافق نبوده‌اند.
بحث کودتای درون حزب علیه کوربین، مدت‌ها است که بر سر زبان‌ها است و یکی از کسانی که به‌شدت با رهبر حزب کارگر دارای زاویه است؛ بن هیلاری است که روز یکشنبه گذشته بالاخره از کابینه در سایه کنار گذاشته شد.
جرمی کوربین چپ‌گرا در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی ( 21 شهریورماه 94) در انتخابات حزب کارگر به‌رغم مخالفت های جناح راست این حزب خصوصاً جناح معروف به بلری‌ها ، با دست آوردن 59 درصدی آرای اعضا و هواداران ، به رهبری حزب انتخاب شد.
در انتخابات یادشده ، 540 هزار و 277 نفر از اعضای حزب و هواداران این حزب حائز شرایط برای دادن رای بودند که از این تعداد 422 هزار و 664 نفر رأی دادند و تعداد 207 رأی هم باطل اعلام شد.
جرمی کوربین از تعداد آرای اخذ شده، 251 هزار و 417 رأی را در دور اول کسب کرد که معادل 59.5 درصد آرا بود و به‌راحتی پیروز این انتخابات شد.
جرمی کوربین در حالی به رهبری حزب کارگر رسید که در میان رده‌های بالای حزب حمایت زیادی نداشت و تنها در دقایق پایانی توانست حمایت نمایندگان لازم برای نامزد شدن را جلب کند و در آغاز کارزار انتخاب رهبر حزب کارگر کمتر کسی تصور می‌کرد کوربین شانس پیروزی داشته باشد.
ضمن اینکه بسیاری از چهره‌های کلیدی حزب کارگر از هواداران و اعضا خواسته بودند که در انتخابات رهبری حزب به کوربین به دلیل دیدگاه چپ سنتی‌اش رأی ندهند. ازجمله تونی بلر، نخست‌وزیر سابق از حزب کارگر، گفته بود انتخاب رهبری انتخابی دشوار میان 'قلب و مغز' است. او گفته بود کسانی که قلبشان با جرمی کوربین است بهتر است یک قلب مصنوعی کار بگذارند..
رهبر حزب کارگر به‌رغم این پیروزی کوبنده که از آن به‌عنوان یک زلزله سیاسی یاد شد، علاوه بر جناح محافظه‌کار، از سوی برخی از اعضای این حزب که به جناح بلری‌ها معروف هستند، همواره موردانتقاد و حمله قرار داشته است.
به‌هرحال درصورتی‌که این فشارها علیه کوربین منجر به استعفای وی از رهبری حزب کارگر شود، انگلیس برای اولین بار در تاریخ معاصر رهبران دو حزب بزرگ سیاسی‌اش را از دست خواهد داد و با یک بحران جدی سیاسی مواجه خواهد شد.
دیوید کامرون نخست‌وزیر و رهبر حزب محافظه‌کار انگلیس نیز روز جمعه در واکنش به رأی غیرمنتظره مردم کشورش به خروج از اتحادیه اروپا در جریان همه‌پرسی تاریخی روز پنجشنبه، اعلام کرد که از مقامش استعفا خواهد داد.
در حزب محافظه‌کار نیز بر سر جانشینی دیوید کامرون از هم‌اکنون جنگ داخلی راه افتاده و این حزب را دچار چنددستگی کرده است.
در حالی که از بوریس جانسون، شهردار سابق لندن به عنوان نامزد پیشتاز برای کسب رهبری حزب محافظه کار نام برده می شود، نتیجه نظرسنجی جدید موسسه «یو گو» از پیشتازی ترزا مِی، وزیر کشور انگلیس برای جانشینی دیوید کامرون حکایت دارد.
در همه‌پرسی روز پنجشنبه گذشته 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) 51.9 درصد مردم به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1درصد آنها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.
در جریان همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ، موافقان برگزیت 17 میلیون و 410 هزار و 742 رأی و مخالفان برگزیت 16‌میلیون و 141 هزار و 241 رأی آورده‌اند.
اروپام**4**1552
کد N1321044

وبگردی