آفتاب

رنج روز افزون مردم فلسطین

رنج روز افزون مردم فلسطین

سکوت دولت‌های غربی در مقابل رنج فلسطینی‌ها و همراهی‌شان با رژیم صهیونیستی در اشغال و سرکوب مردم فلسطین، موجب شده تا در کشورهای آمریکایی و اروپایی نهادهای مردمی برای حمایت از فلسطین شکل بگیرد.

 يكي از اين نهادهاي غيردولتي و مردمي، جنبش «فلسطين را آزاد كنيد» است كه در سانفرانسيسكو مستقر است. شبكه خبري پرس‌تي‌وي با پل لارودي، بنيانگذار اين جنبش درباره وضعيت فلسطين گفت‌وگو كرده‌است.

  • شما اخيرا گفته‌ايد كه سركوب و فشار عليه فلسطيني‌ها در ماه‌هاي اخير شدت گرفته‌است. شواهدي براي اين حرف خود داريد؟

فشار و سركوب و كشتار عليه فلسطيني‌ها به‌طور كم‌سابقه‌اي در ماه‌هاي اخير بيشتر شده‌است. يك تلاش عمدي و سازمان‌يافته در جريان است تا زندگي روزانه براي فلسطيني‌ها به مصيبت و فاجعه تبديل شود. سال‌هاست كه اين تلاش در جريان است. سال‌ها و دهه‌ها. تلاش مي‌شود كه مصيبت و فاجعه زندگي فلسطيني‌ها به حدي برسد كه مثلا با سال قبل فرق كند يعني بيشتر از قبل باشد. وقتي مي‌بينند جهان در مقابل مصيبت زندگي مردم فلسطين سكوت مي‌كند، اين مصيبت را يك درجه بيشتر مي‌كنند و هر‌ماه نسبت به‌ماه قبل زندگي فلسطيني‌ها سخت‌تر مي‌شود.

اسرائيل درحال پاكسازي قومي فلسطين است و هدفش اين است كه زندگي فلسطيني‌ها را تا آنجا كه ممكن است به مصيبت تبديل كند.

  • به آخرين جمعه‌ماه رمضان نزديك مي‌شويم. همانطور كه مي‌دانيد آخرين جمعه‌ماه رمضان روزي است كه در همبستگي با مردم فلسطين تجمعاتي در جهان برگزار مي‌شود؛ روزي كه به روز قدس معروف شده‌است. فكر مي‌كنيد واكنش اسرائيل امسال به چنين روزي چه خواهد بود؟

به‌نظر من تنها واكنش آنها به چنين روزي اين است كه سركوب بيشتر عليه فلسطيني‌ها اعمال كنند. اين سركوب از طريق دستگيري بيشتر و كشتار بيشتر صورت مي‌گيرد. البته ممكن است برخي دوستان خوب اسرائيل در جهان مثل آمريكا اين روز را محكوم كنند. به هر حال حتي چنين روزهايي هم مانع از اين نمي‌شود كه اسرائيلي‌ها پروژه كلي‌شان براي نابود كردن فلسطيني‌ها را ادامه ندهند.

  • درباره محكوميت جهاني صحبت كرديد. بان كي مون اين هفته از غزه ديدار كرد. اين آخرين ديدار او از غزه در مقام دبيركل سازمان ملل تا پايان دوره كاري‌اش است. بسياري در غزه مي‌گويند وضعيت در اين شهر از زماني كه بان كي مون دبيركل شده، بدتر شده‌است. آيا شما هم همين فكر را مي‌كنيد؟

بله، حتما اين نظر درستي است. وضعيت غزه از زماني كه بان كي مون دبيركل شده بدتر شده‌است. اين فقط مختص بان‌كي‌مون نيست. وضعيت غزه در هر دوره دبيركلي سازمان ملل نسبت به دوره قبلش بدتر مي‌شود. البته درباره بان‌كي‌مون من كنفرانس خبري را به ياد دارم كه او چند وقت پيش در لبنان داشت. در اتاقي كه اين كنفرانس خبري برگزار مي‌شد نقشه فلسطين بود. او درخواست كرد كه نقشه پوشانده شود و در معرض ديد در كنفرانس خبري نباشد. او دوست فلسطين نيست.

کد N1320946

وبگردی