آفتاب

اخبار و رویدادهای سوریه در یک نگاه / چهارشنبه 9 تیر

اخبار و رویدادهای سوریه در یک نگاه / چهارشنبه 9 تیر

تهران – ایرنا - پیشروی های ارتش سوریه در حلب، وضعیت وخیم ده ها هزار آواره سوری در مرزهای اردن، ورود نخستین کاروان کمک های بشر دوستانه به غوطه شرقی و هلاکت 31 تروریست جبهه النصره در شمال لاذقیه از جمله اخبار مربوط به سوریه در روز چهارشنبه 9 تیر است.

به گزارش ایرنا، یک منبع نظامی اعلام کرد که نظامیان سوری در درگیری های امروز خود با مخالفان مسلح در اطراف حلب، به پیشروی ها و پیروی های چشمگیری دست یافتند.
این منبع نظامی سوریه در این باره گفت: حملات و درگیری های ارتش سوریه و نیروهای مردمی با مخالفان مسلح در اطراف شهر راهبردی حلب بسیار سنگین بود.
در این درگیری ها، ارتش سوریه با پشتیبانی نیروی هوایی روسیه توانست ضربات جدی بر مخالفان وارد کند.
در درگیری های امروز، نیروهای ارتش سوریه و مردمی توانستند به سمت منطقه
«جمعیه الزهرا» و شهرکت «قبتان الجبل» و همچنین جاده ارتباطی بین غرب حلب و محله جمعیه الزهرا پیشروی کنند.

** وضعیت وخیم ده ها هزار آواره سوری در مرزهای اردن
یک هفته بعد از اینکه منطقه «الرکبان» واقع در مرزهای اردن با سوریه بعد از حمله تروریستی منطقه نظامی اعلام شد، وضعیت انسانی حدود 70 هزار آواره سوری به شدت وخیم شده است.
سازمان های بین المللی در مورد تشدید اوضاع آوارگان منطقه الرکبان واقع در شمال شرق اردن به علت نرسیدن کمک های انسانی به دست آوارگان هشدار دادند.
در همین راستا، شذی المغربی سخنگوی برنامه جهانی غذا گفت: از زمان حمله تروریستی و اعلام مرزهای شمالی و شمال شرق اردن به عنوان منطقه نظامی، همه کمک های انسانی به آوارگان تا اطلاع ثانوی تعلیق شده است.

** ورود نخستین کاروان کمک های بشر دوستانه به غوطه شرق
سازمان صلیب سرخ اعلام کرد: 37 کامیون حامل کمک های بشر دوستانه وارد غوطه شرقی دمشق شده است.
«انجی صدقی» سخنگوی سازمان صلیب سرخ افزود: این کاروان کمک های بشر دوستانه برای نخستین بار پس از چهار سال وارد دو شهر «عربین» و «زملکا» واقع در غوطه شرقی دمشق شده است.
وی افزود: این کامیون ها حامل مواد غذایی، بهداشتی و دارویی هستند و در میان خانواده های سوری در این منطقه توزیع خواهد شد.

** هلاکت 31 تروریست جبهه النصره در شمال لاذقیه
منابع خبری گزارش دادند، در پی درگیری نیروهای نظامی سوریه با عناصر گروهک تروریستی جبهه النصره در حومه شمالی لاذقیه دستکم 31 تروریست به هلاکت رسیدند.
ارتش و نیروهای مردمی سوریهطی درگیری با عناصر گروهک تررویستی جبهه النصره در منطقه جبل الاکرد و ترکمان در حومه شمالی لاذقیه 31 تروریست را به هلاکت رساندند.
در همین حال ارتش سوریه موفق شد، حمله گسترده گروهک تروریستی جبهه النصره را که قصد داشتند از چند محور وارد منطقه جبل الاکراد و ترکمان شوند را دفع کند.
بر اساس گزارش مقام های نظامی سوریه نیروهای این کشور موفق شدند تا با جلوگیری از پیشروی آن ها، از ورود آن ها به جبل الاکراد و ترکمان جلوگیری کنند.

** 7 کشته در انفجار خودرو بمب گذاری شده در تل ابیض
انفجار یک خودرو بمب گذاری شده در شهرتل ابیض در استان رقه سوریه هفت کشته و 25 زخمی برجای گذاشت.
این انفجار دقایقی قبل در مقابل دفتر سندیکای معلمان شهر تل ابیض روی داد. حال زخمی های این انفجار وخیم اعلام شده و امکان افزایش تلفات وجود دارد.
آسیب فراوانی نیز به ساختمان اتحادیه معلمان و منازل اطراف آن وارد شده است. شهرتل ابیض در 100 کیلومتری شمال شهر رقه قرار داد.

** پایان بن بست مذاکرات سوریه در رایزنی روسیه و سازمان ملل بررسی شد
روسیه و سازمان ملل برای از سرگیری مذاکرات متوقف مانده ژنو برای گفت وگوهای سوری با هدف حل سیاسی بحران سوریه گفت وگو کردند.
وزارت خارجه روسیه با اعلام این خبر، افزود: عزت الدین رمزی معاون استفان دی میستورا نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه در مذاکرات خود با مقام های وزارت خارجه روسیه، آخرین تحولات مربوط به از سرگیری مذاکراتسوریه را بررسی کرد.
بنا به این گزارش، در مذاکرات جداگانه رمزی با میخاییل بوگدانف نماینده رییس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و گنادی گاتیلوف معاونان وزارت امور خارجه این کشور، همچنین پیشبرد روند حل و فصل بحران سوریه در چارچوب مصوبات شورای امنیت سازمان ملل و گروه حامیان بین المللی این کشور مورد گفت وگو قرار گرفت.
نشست های ژنو که تاکنون چند دور آن برگزار شده از چندی پیش با کارشکنی گروه موسوم به کمیته عالی مذاکرات مرکب از گروه های مسلح تحت حمایت ریاض و خودداری ترکیه از پذیرش احزاب کرد سوریهبه عنوان طرف مذاکرات متوقف شده است.
خاورم**9364**1144
کد N1320907

وبگردی