آفتاب

برگزاری اجلاس سران نفتا در اوتاوا

برگزاری اجلاس سران نفتا در اوتاوا

تهران - ایرنا - سران کشورهای کانادا، آمریکا و مکزیک عضو پیمان نفتا (توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی) روز چهارشنبه در اوتاوا پایتخت کانادا تشکیل جلسه می دهند.

به گزارش ایرنا، هدف از این نشست، هماهنگ کردن سیاست های این سه کشور آمریکای شمالی است.
انریکه پنا نیه تو رئیس جمهوری مکزیک و جاستین ترودو نخست وزیر کانادا روز گذشته (سه شنبه) در مصاحبه مطبوعاتی مشترک در اوتاوا ضمن تقبیح سیاست های حمایت گرایانه و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، یکپارچگی بیشتر آمریکای شمالی را به نفع رفاه قاره آمریکا، توصیف کردند.
باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا نیز امروز عازم اتاوا می شود تا در این نشست شرکت کند که آخرین حضور اوباما در نشست سران آمریکای شمالی خواهد بود، زیرا دوره ریاست جمهوری وی در دی ماه سال جاری به پایان می رسد.
سازمان های امنیتی کانادا از چند ماه پیش اقدامات و ترتیبات گسترده ای برای حضور اوباما در این کشور اجرا کرده اند.
این در حالیست که هر دو نامزد احتمالی جمهوری خواه و دموکرات که قصد جایگزینی وی را دارند، مواضع ضد تجاری گرفته اند.
دونالد ترامپ جمهوری خواه علیه 'پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی' (نفتا) موضع گیری کرده و تهدید به خروج آمریکا از این پیمان در صورت دستیابی به مقام ریاست جمهوری این کشور کرده است.
هیلاری کلینتون دمکرات هم از حمایت از تی پی پی (پیمان تجاری آمریکا و اروپا) که با حضور 12 کشور، بزرگ ترین حوزه تجارت آزاد جهان خواهد شد، دست برداشته است.
انتظار می رود که مکزیک، کانادا و آمریکا که از سال 1994 با توافق نفتا به هم گره خورده اند، در این نشست هماهنگی سیاست های خود را در ارتباط با انرژی و آب و هوا اعلام کنند.
به گفته مسئولان کاخ سفید، یکی از موارد این خط مشی ها، تحقق وعده تولید نیمی از کل برق این کشورها با استفاده از انرژی پاک تا سال 2025 است.
مکزیک نیز قرار است به تعهد موجود بین کانادا و آمریکا ملحق شود که براساس آن میزان انتشار گازهای متان را که یک گاز گرمخانه ای است، تا سال 2025 به میزان 40 تا 45 درصد سطح سال 2012 کاهش می دهد.
ترامپ که از گذشته همه پیمان ها و قرارداد تجاری را که آمریکا در آنها حضور داشته، تقبیح کرده، پیمان 'نفتا' NAFTA مربوط به اوایل دهه 1990 را بدترین قرارداد تجاری در تاریخ جهان دانسته است.
اما برنی سندرز رقیب دمکرات هیلاری کلینتون می گوید، در مورد معاهده نفتا تجدید مذاکره می کند، اما آن را نقض نخواهد کرد.
توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) که میان کانادا، مکزیک و ایالات متحده برای ایجاد یک بلوک تجاری سه جانبه در آمریکای شمالی امضا شد، از اول ژانویه 1994 به اجرا گذاشته و جایگزین توافقنامه تجارت آزاد کانادا و آمریکا شد.
نفتا دو ضمیمه دارد: توافقنامه آمریکای شمالی در باره همکاری زیست محیطی و توافقنامه آمریکای شمالی در باره همکاری کارگری.
کانادا روز سه شنبه پیش از برگزاری اجلاس سران سه کشور عضو نفتا، مقررات روادید را برای شهروندان مکزیک لغو کرد.
دولت مکزیک نیز در مقابل اعلان کرد که قصد دارد ممنوعیت واردات گوشت گاو از کانادا را لغو کند.
محسن شریفی، کارشناس امور سیاسی
اروپام**1486**1856
کد N1320839

وبگردی