آفتاب

تلاش سریلانکا برای برقراری آشتی ملی /تخلیه 700 هکتار از زمین های اقلیت تامیل

تلاش سریلانکا برای برقراری آشتی ملی /تخلیه 700 هکتار از زمین های اقلیت تامیل

دهلی نو-ایرنا- دولت سریلانکا پس از گذشت هفت سال از پایان جنگ داخلی، در راستای برقراری آشتی ملی،700 هکتار از زمین های تصرف شده در جنگ داخلی این کشور را به اقلیت تامیل بازگرداند.

به گزارش ایرنا،این اقدام چند روز پیش از انتشار جدیدترین گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل در خصوص وضعیت حقوق بشر انجام می شود.
براساس گزارش سازمان های غیر دولتی سریلانکا ،همچنان 12 هزار هکتار از زمین های اقلیت تامیل در تصرف ارتش دارد.
'وی. سیواگناناوتی'، وزیر توانبخشی و اسکان مجدد سریلانکا اعلام کرد: حدود 200 هکتار زمین در منطقه 'جفنا' در شمال سریلانکا به صاحبان اصلی انتقال داده شد.
وی افزود:500 هکتار از زمین های آزاد شده از سوی ارتش نیز برای اسکان 200 خانوار در نظر گرفته شده است .
هیات نظارت و پاسخگویی سریلانکا در نامه ای به شورای حقوق بشر سازمان ملل،مخالفت این کشور با حضور قضات و ناظران بین المللی در محاکم قضایی را ضربه ای برای رسیدگی عادلانه و اجرای عدالت دانست .
دولت سریلانکا از دو سال گذشته برای کاهش انتقادهای بین المللی پس از پایان جنگ های خونین داخلی این کشور ،اقدام اجرای برنامه آشتی ملی در کشور کرد.
از جمله اقدام های دولت در راستای اجرای برنامه آشتی ملی ،ساخت خانه و بازگرداندن زمین های تصرف شده از سوی دولت به اقلیت تامیل است .
با ادامه انتقادهای بین المللی در خصوص اجرا نکردن قطعنامه ژنو ،رئیس جمهوری سریلانکا از برنامه دولت برای بازگرداندن زمین به اقلیت های تامیل حمایت کرد.
در سال های اخیر فشارهای بین المللی بر سریلانکا در خصوص اتهام های نقض حقوق بشر در طول جنگ های داخلی این کشور با ببرهای تامیل افزایش یافته است .
جنگ داخلی سریلانکا با شورش گروه آزادیبخش ببرهای تامیل برای ایجاد کشور مستقل 'تامیل 'در قسمت شمالی و شرق جزیره سریلانکا در سال 1983 آغاز شد.
سریلانکا پس از 26 سال توانست درسال 2009 با شکست ببرهای تامیل به جنگ داخلی پایان دهد.
براساس گزارش های منتشر شده ،جنگ داخلی خسارت های زیادی به اقتصاد، محیط زیست و غیر نظامیان وارد کرد.دراین جنگ بیش از یکصد هزار نیروی نظامی و شبه نظامیان کشته شدند.
*آساق*267*1600
کد N1320812

وبگردی