آفتاب

روسیه: آنکارا در حال برداشتن گام های درست در مقابل مسکو است

روسیه: آنکارا در حال برداشتن گام های درست در مقابل مسکو است

مسکو- ایرنا- خانم ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه پس از ارسال نامه رییس جمهوری ترکیه به همتای روسی مبنی بر عذرخواهی به علت ساقط کردن بمب افکن سوخو 24 بر فراز آسمان سوریه و کشته شدن خلبان آن، گفت: آنکارا در حال برداشتن گام های درست در مقابل مسکو است.

به گزارش ایرنا، زاخارووا امروز (چهارشنبه) اعلام کرد: ترکیه گام های معینی برداشته و اقدام های مشخصی انجام می گیرد که تاکید می کنیم این گام ها جدی و در مسیر درست هستند و بدون تردید مورد توجه قرار خواهد گرفت.
بنا به اعلام وزارت خارجه روسیه، وی افزود: در زمان حاضر برنامه انجام تماس های روسیه و ترکیه به صورت تلفنی یا دیداری در دست بررسی است.
وی اظهار کرد: مذاکرات روز جمعه وزیران خارجه دو کشور در شهر سوچی روسیه در حاشیه نشست کشورهای عضو سازمان همکاری دریای سیاه که ترکیه نیز عضو آن است، در این برنامه ها قرار دارد.
همچنین امروز پس از مذاکره تلفنی ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه با رجب طیب اردوغان همتای ترکیه ای وی، اعلام شد که مذاکرات لازم برای لغو تحریم های مسکو علیه آنکارا نیز بزودی آغاز خواهد شد.
تسلیت پوتین به اردوغان برای انفجارهای انتحاری شامگاه سه شنبه در فرودگاه آتاتورک استانبول که 41 کشته و بیش از 100زخمی برجای گذاشت، مبارزه مشترک با تروریسم، توافق دیدار سران و برنامه ریزی برای بهبود روابط به عنوان دو شریک راهبردی از دیگر محورهای این مذاکره تلفنی 40 دقیقه ای اعلام شده است.
از سوم آذر ماه 94 که جنگنده ترکیه ای بمب افکن روسی را بر فراز سوریه با موشک ساقط کرد و خلبان آن نیز از سوی تروریست ها کشته شد، روابط مسکو و آنکارا به تیرگی گرایید و روسیه درخواست های عادی سازی روابط را رد کرد.
روسیه پس از لغو دیدار سران و برنامه مذاکرات افزایش ارزش روابط اقتصادی از 30 میلیار دلار سال 2014 به 100 میلیارد دلار تا سال 2025، نظام سفر بدون روادید بین دو کشور را لغو و تحریم های گسترده محصولات غذایی، کشاورزی و باغی را علیه ترکیه اعمال کرد که در صورت تداوم می توانست سبب سقوط ارزش روابط اقتصادی دو جانبه به حدود 10 میلیارد دلار شود.
اروپام*391** 1516
کد N1320711

وبگردی