آفتاب

ضرب الاجل خروج مهاجران افغان از پاکستان تا پایان سال تمدید شد

ضرب الاجل خروج مهاجران افغان از پاکستان تا پایان سال تمدید شد

اسلام آباد - ایرنا - منابع آگاه در سفارت افغانستان در پاکستان عصر چهارشنبه اعلام کردند که پاکستان ضرب الاجل رو به پایان برای بازگشت داوطلبانه مهاجران افغان به کشورشان را تا پایان سال جاری میلادی تمدید کرد.

ضرب الاجل تعیین شده از سوی پاکستان برای خروج بیش از یک و نیم میلیون مهاجر افغان 'ثبت نام شده' در پاکستان، روز 30 ژوئن (فردا 10 خرداد) تعیین شده بود اما با توجه به اینکه مهاجران افغان توجهی به این ضرب الاجل نکردند، دولت پاکستان به ناچار آن را تا پایان سال جاری میلادی تمدید کرد.
منابع آگاه در سفارت افغانستان در پاکستان به خبرنگار ایرنا گفتند که 'محمد نواز شریف' نخست وزیر پاکستان که برای معالجه در لندن به سر می برد، شخصا مدیریت موضوع تمدید ضرب الاجل را برعهده دارد و به دستگاه های ذیربط پاکستان دستور داده تا این روند تا پایان سال جاری به مدت شش ماه تمدید شود.
تمدید این ضرب الاجل فقط شامل آن دسته مهاجران افغان می شوند که ثبت نام شده اند و کارت شناسایی دریافت کرده اند.
به هرحال، مسائل مربوط به حضور غیرقانوین بیش از یک نیم میلیون آواره افغان ثبت نام نشده در پاکستان همچنان لاینحل باقی مانده است و موافقت نواز شریف با تمدید این ضرب الاجل شامل حال مهاجران غیرقانونی و فاقد کارت ثبت نام نمی شود.
پاکستان اعلام کرده بود که پس از پایان ضرب الاجل برای بازگشت داوطلبان مهاجران افغان، تدابیر سختی برای بیرون راندن آنان اتخاذ خواهد کرد.
ایالت خیبرپختونخوا در شمال غرب پاکستان نسبت به سایر مناطق این کشور بیشترین تعداد مهاجران و آوارگان افغان را در خود جای داده است و گزارش ها حاکی است که اخیرا دو هزار نفر از مهاجران غیرقانونی افغان در بخش های مختلف این ایالت بازداشت شده اند.
آساق**1723
کد N1320681

وبگردی