آفتاب

با شنود و کنترل و حذف نمی‌توان جامعه را درست کرد

با شنود و کنترل و حذف نمی‌توان جامعه را درست کرد

استاد فلسفه اسلامی گفت: نمی‌توان با باتوم حجاب را درست کرد. با شنود و کنترل و حذف نمی‌شود جامعه را درست کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، ناصر مهدوی قرآن پژوه و مفسر مثنوی در شب بیست و سوم ماه رمضان با حضور در مسجد امیر المومنین بلوار مرزداران به ایراد سخنرانی پرداخت.

او در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه حضرت ابراهیم(ع) منیب است یعنی خود را خطا کار میدانست و اگر خطا می‌کرد خود را سرزنش می‌کرد، گفت: این بعدها در تاریخ ما فراموش شد. ما بعدها می‌گفتیم ما برحقیم و بقیه باطلند.

این استاد فلسفه اسلامی خاطرنشان کرد: آدم بزرگ از نقد نمی‌ترسد و روحش باز است و هراس ندارد از اینکه خطا کرده و به حال خودش گریه کند .

او اذعان داشت: شب قدر اختصاص به موارد فردی ندارد. کسانی که دیگران را آدم نمی‌دانند و آدم‌ها را بر اساس باند و حزب تقسیم‌بندی می‌کنند و به خودشان حق می‌دهند شب قدرشان فرا نرسیده است.

مهدوی تاکید کرد: به ما گفته‌اند در خلافت اسلامی کسی حق چون و چرا ندارد. در حالی که علی(ع) به ما گفت جامعه‌ای که حق  چون و چرا نداشته باشد فاسد می‌شود. علی(ع) به دنبال این نیست به مردم بگوید هر روز نماز بخوانید و صلوات بفرستید و به بهشت بروید .اگر کسی این کار را بکند توفیق دارد اما علی(ع) می‌گوید اینها باید انسانیت را در انسان تقویت کند وگرنه فایده ندارد .

او ادامه داد: راه بهشت را فضیلت باز می‌کند نه کثرت اعمال. سینه زنی تنها، کسی را به بهشت نمی‌برد .  اینها در تاریخ ابزاری شد که ما از فضیلت دور شویم . حسین(ع) دنبال سینه‌های پردرد می‌گردد . سینه زنی برای سینه‌سوزی است . سینه‌سوزی برای رشد شعور و ادب اخلاق است .

قرآن پژوه و مفسر مثنوی خاطر نشان کرد: نمی‌شود اسم خود را  مسلمان بگذاریم و  هزار وعده بدهیم و فساد کنیم و مدعی باشیم  نوکر امام حسینیم.

مهدوی تاکید کرد: علی(ع) از جامعه اسلامی می‌نالید که از چهار گوشه آن بوی فساد و تمرد می‌آمد . نسبت به مردم این جامعه شکایت داشت که چرا سرشان را پایین انداخته‌اند.

او یادآور شد: دو نکته وجود دارد. یکی شب قدر فرد یکی شب قدر جامعه . شب قدر فرد یعنی فضیلت و انسانیت و شب قدر جامعه یعنی جلوگیری از تاراج بیت المال، یعنی انصاف.

او با بیان اینکه گفتن این مساله که من شیعه‌ام کار را تمام نمی‌کند گفت:  شیعه بافضیلت، با علی(ع) است . علی(ع) به شیعیانش می‌گوید به خاطر سه خصلتی که در شما هست و دو خصلتی که در  شما نیست گرفتار شما شدم.

او ادامه داد: اول اینکه گوش دارید ولی کر هستید . مشکل جامعه این است که همه فرمان می‌دهند و حرف می‌زنند.  سیستم اداری و سیاسی ما این گونه است. قاضی اگر فقط حکم کند و نشنود بی عدالتی می‌شود . به ما یاد ندادند گوش کنیم چون بزرگان ما گوش نمی‌کنند.

مهدوی اضافه کرد: دوم این که زبان دارید ولی پای حقیقت که می‌رسد لالید. و سوم اینکه چشم دارید ولی کور هستید. وقتی دچار دردسر می‌شوید کور می‌شوید .

او با اشاره به اینکه حضرت علی می‌فرمود  هر بامداد شما را مانند چوب کجی راست می‌کنم و شب هنگام خمیده چون چوب کمان نزد من باز می‌گردید،  گفت: اینکه قرآن سر بگیرید کافی نیست . اینکه آدم به آدم ضعیف بی خودی تبدیل شود که هر وقت پایش برسد دیگران  را بفروشد، فایده ندارد .

مهدوی گفت: حضرت می‌گوید منافقین هم گمراهند و هم گمراه کننده. نماز هم می‌خوانند ولی زشتی را ترویج می‌کنند. هر روز چهره عوض می‌کنند . پیش از ریاست یک جورند پس از ریاست یک جور . امروز وعده میدهد فردا صدای مردم گرسنه را فراموش می‌کنند .

او با بیان اینکه فیش حقوقی قصه درازی دارد و اگر قرار باشد همه فیش‌های حقوقی بر ملا شود فاجعه می‌شود، گفت: یکی از نماینده‌های شاخص اصولگرا به من می‌گفت سیستم فاسد شده است. چون من گمراهم کسی جلوی گمراهی را  نمی‌گیرد.

این قرآن پژوه ادامه داد: با اجبار و اصرار آنچه می‌خواهند بدست می‌آوردند . برای ایده‌شان منطق ندارند و یا زور می‌کنند. نمیتوان با باتوم حجاب را درست کرد. با شنود و کنترل و حذف نمی‌شود جامعه را درست کرد.

او با اشاره به حضور محمدرضا عارف در مسجد گفت: اینکه من از دکتر عارف تعریف می‌کنم برای این است که درد ما درد پاکیزگی است . من روح عارف را تحسین می‌کنم.

مهدوی ادامه داد: شما نمی‌توانید در باتلاق پایتان را بگذارید و غرق نشوید. وقتی کسی در جامعه آینده‌اش خراب است نمی‌توان  به او گفت عقلانی و اخلاقی باش . با تازیانه و شلاق نمی‌شود جامعه را درست کرد .

او افزود:  در نگاه علی(ع) عدالت، یعنی حمایت از حقوق انسان‌ها نه توزیع امکانات. یعنی بدانید طرفتان انسان است نه گوسفند . باید بدانند این آدم‌ها بودند که اجازه دادند او آن بالا بنشیند.

مهدوی با اشاره به اینکه امروز احکام جای فکر و درد و عشق را گرفته است، گفت: ما با هویت انس گرفته‌ایم و حقیقت گم شده است. امام علی (ع) به یکی از کارگزارانش می‌گوید زنهار که مسلمانی را نترسانی .  مراقب باش اگر خود نخواهد بدون اذن به سراغش نروی. به خانه‌های مردم بدون اذن داخل نشو.

او با ذکر این حدیث از نهج البلاغه تاکید کرد: با این وجود ما داشتیم طرح می‌دادیم با عملیات راپل وارد خانه‌های مردم شویم ببینیم در تلویزیون چه می‌بینند .

مهدوی تاکید کرد: علی(ع) به کارگزارش می‌گوید وقتی برای اخذ مالیات رفتی با آرامش وارد شو و سلام کن  و بگو ولی خدا من را نزد شما فرستاده و بگو آیا خدا را در اموال شما سهمی هست ؟

این استاد فلسفه اسلامی تاکید کرد: این گزاره حضرت علی (ع)  یعنی به آنها عزت بده. از پیش یکی را مامور نکن که از مردم بپرسد تشهد بلد است یا خیر و اگر بلد نبود رد کند و از پیش فکر نکن اگر با تو موافق نیست او را رد کنی یا سرش را بگیری به زور او را وارد ون کنی .

مهدوی خاطر نشان کرد: علی(ع) می‌گوید اگر کسی گفت نه به سراغش نرو . ما بلدیم دیه را عین زمان پیغمبر حساب کنیم ولی بلد نیستیم اخلاق را عین حال زمان پیغمبر رفتار کنیم .

این قرآن پژوه با اشاره به آیه‌ای از قرآن که می‌گوید زنان خود را بزنید، گفت:به خدا قرآن نمی‌خواهد که شما زن‌هایتان را بزنید. مرد آن زمان بیشتر از این نمی‌فهمید. قرآن را باید در زمان فهمید.

مهدوی اذعان داشت : زمانی که من  به جمهوری اسلامی رای دادم به اینها رای دادم که قرار است از آزادی و عقل و انصاف جلوگیری نشود. من برای اجرای احکام به جمهوری اسلامی رای ندادم.

او تاکید کرد: شما باید بدانید علی(ع) فاخرتر از آن چیزی است که ما معرفی می‌کنیم . علی(ع) دردش سلامت جامعه است.

مهدوی گفت: حال چرا جامعه ناعادلانه می‌شود . خیلی از متفکران مسلمان حرف‌هایی زده‌اند . بسیاری از علما می‌گویند مردم کاره‌ای نیستند. آیا امام هم همین را می‌گوید؟ عدالت آیا با نصیحت درست می‌شود ؟

او تشریح کرد: علی(ع) می‌گوید عدالت درست نمی‌شود مگر با نظارت مردم . جامعه‌ای که به یک عده اجازه می‌دهد بگویند این کج است و این فتنه است حق نظارت مردم را می‌گیرد.

این قرآن پژوه اذغان داشت: امام می‌گفت تا وقتی شما با من مشورت نکنید درست نمی‌شود . هیچ کس بری از خطا و افتادن در دام شیطان نیست .

او ادامه داد: در همین رابطه حضرت مثال می‌زند که به ابن عباس نگاه کنید که قاری قرآن است و صد هزار برابر یک فقیه جامع الشرایط برتر است و حال  به قدرت رسیده است. بروید و به اعمال او نظارت کنید. ابن عباس راه نظارت را می‌بندند . او 5 هزار درهم را اختلاس می‌کند و کسی که شهریار قرآن است سر از این راه در آورد. چون جامعه‌ای که در آن نظارت نباشد، مردم با بدی خو می‌کنند و سرمایه‌هایش به تاراج می‌رود.

مهدوی در پایان تاکید کرد: امام علی(ع) به مالک می‌گوید  مالک یک وقت‌هایی به درون مردم بیا و بگذار مردم آنچه در دلشان است با تو مطرح کنند . وای به حال امتی که مردم برای ستاندن حقوقشان به لکنت بیفتند.

کد N1320642

وبگردی