آفتاب

واکنش های جهانی به حملات تروریستی استانبول

واکنش های جهانی به حملات تروریستی استانبول

سازمان ملل متحد، ناتو، اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا، فرانسه و انگلستان حملات تروریستی شب گذشته به فرودگاه استانبول را محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرست پست، «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل متحد با ابراز تاسف عمیق با مردم و دولت ترکیه حملات تروریستی روز گذشته به فرودگاه آتاترک استانبول را محکوم کرد.

وی با تاکید بر مبارزه قوی جهانی و منطقه ای و تاکید بر اینکه سازمان ملل قویا در کنار ترکیه ایستاده است خواستار تشدید اقدامات علیه تروریسم شد.

بان کی مون خواستار شناسایی عاملان این حملات و سپردن آنها به عدالت شد.

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو نیز با صدور بیانیه ای با مردم و دولت ترکیه همدردی کرده و نوشت: هیچ اقدامی نمی تواند چنین اقدام هولناکی را توجیه کند.

وی تاکید کرد اعضای ناتو برای مقابله با تروریسم در عر شکلی که باشد در کنار ترکیه ایستاده اند.

«فرانک والتر اشتان مایر» وزیر خارجه آلمان نیز گفت: ما برای قربانیان و وابستگان آنان متاسفیم و در کنار ترکیه هستیم و هم‌اکنون ذهن ما همراه با مردم این کشور است.

«توماس دیمیتزیره» وزیر کشور آلمان هم گفت که حملات به فرودگاه استانبول وحشیانه و بزدلانه است.

«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید نیز با فجیع خواندن حملات فرودگاه استانبول در این مورد گفت که آمریکا به مقابله با تروریسم ادامه خواهد داد و افزود: آمریکا در حمایت از ترکیه به عنوان کشوری شریک و متحدش در ناتو ثابت قدم خواهد بود.

همچنین به گزارش خبرگزاری آناتولی، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان نیز با انتشار پیام تسلیت  اعلام کرد: بر این باور هستیم که باید برای مبارزه با تروریسم که یک بلای وحشتناک برای تمام جهان شده‌ است، تلاش‌های مستمر و مشترک انجام دهیم.

وزارت امور خارجه آذربایجان نیز حمله تروریستی در فرودگاه بین‌المللی آتاتورک استانبول را به شدت محکوم و اعلام کرده است: آذربایجان به عنوان یک کشور قربانی تروریسم هرگونه حمله تروریستی را محکوم خاطرنشان می کند که در زمینه مبارزه با تروریسم همواره از ترکیه حمایت می کند.

«سلمان بن عبدالعزيز» پادشاه عربستان سعودی طی پیامی برای رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه حمله تروریستی شب گذشته در فرودگاه بین‌المللی آتاتورک استانبول را محکوم کرده و آن را غیرقابل قبول خواند.

وی ضمن ابراز تاسف عمیق خود از این حادثه تلخ اظهار داشت: به شما، مردم ترکیه و خانواده‌های کسانی که در این حمله جان باختند تسلیت می گویم. ا

«محمد بن نایف آل سعود» وزیر کشور و شاهزاده محمد بن سلمان بن عبدالعزیز، وزیر دفاع عربستان نیز با ارسال پیام‌های جداگانه به رئیس‌جمهور ترکیه ضمن تسلیت از وی حادثه را محکوم کرده و غیر قابل قبول دانستند.

«فرانسوآ اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه نیز در بروکسل، اقدام شنیع حمله تروریستی به فرودگاه آتاتورک استانبول را به شدت محکوم کرده و گفت: من این حمله را به شدت محکوم می‌کنم و باید بگویم که این حملات تروریستی که یکی پس از دیگری به وقوع می‌پیوندند، نتیجه و پیامدی جز پیچیده تر کردن اوضاع در ترکیه نخواهند داشت.

«دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس هم ضمن حمایت از ترکیه گفت: در پی حملات در استانبول فکر و دعای ما همراه آنهایی است که از این حملات آسیب دیده‌اند.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم این حملات را اقدامات تراژیک دیگری در ترکیه خوانده و گفت: اتحادیه اروپا در کنار ترکیه است و قلب‌های ما در کنار آنهاست.

کد N1320629

وبگردی