آفتاب

باید مراقب از دست رفتن فرصت‌ها باشیم

باید مراقب از دست رفتن فرصت‌ها باشیم

جان کری با بیان اینکه رسیدن به توافق با ایران مانند نخ کردن یک سوزن بوده است گفت: باید مراقب از دست رفتن فرصت‌ها باشیم.

به گزارش ایلنا به نقل از شبکه خبری سی ان اس، جان کری روز سه شنبه  با تکرار برخی ادعاها در مورد سیاست‌های منطقه‌ای ایران گفت: دولت اوباما خواهان پاسخگویی ایران در خصوص حمایت‌هایش از تروریسم است اما در عین حال امیدوار است با استفاده از گسترش سطح تجارت مانند توافق بوئینگ، پیشبرد این تحولات را در ایران تسهیل کند.

او در جشنواره ایده‌های آسپن در کلرادو گفت: انجام تجارت یکی از بهترین راه‌های ایجاد منافع و اهداف است و اگر در این مسیر موفق شوید، در پیشبرد تحولات موثر خواهد بود.

او اضافه کرد که دولت در تلاش است که این سوزن را نخ کند و باید گفت توافق با ایران یکی از سخت‌ترین سوزن‌ها برای نخ کردن بوده است.

کری به ادعای یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا قرار است آمریکا کماکان ایران را به عنوان یک کشور حامی تروریسم بشناسد در حالی که دولت به تشویق‌های خود برای توافق ۲۵ میلیاردی بوئینگ با ایران ادامه می‌دهد پاسخ داد.

سوال کننده مدعی شده بود ایران سابقه تاریخی در استفاده از هواپیماهای غیرنظامی برای رساندن کمک به گروه‌هایی نظیر حزب الله و دولت اسد دارد.

جان کری نگرانی‌های دولت را در خصوص حمایت‌های ایران از فعالیت‌های حزب الله مجددا اعلام کرد و گفت معضلات در عالم دیپلماسی همیشه سیاه و سفید نیستند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: امروز خیلی پیچیده است که معضلات در سیاست خارجی را دوگانه حق و باطل یا سیاه و سفید بدانیم. ترسیم یک خط ساده اغلب غلط از آب در خواهد آمد.

کری گفت او علاقه دارد به مسائل به صورت پیچیده نگاه کند و همه منطق‌های موجود برای آنچه در یک کشور می‌گذرد را درک کند.

او تاکید کرد: این کار مانند نخ کردن یک سوزن است اما بسیار مهم است چرا که باید تحولی را داشته باشیم که شما را مجددا به مسیر رویارویی با سوزن‌ها سوق ندهد یا دچار بد فهمی نکند یا موجب از دست رفتن فرصت‌ها نشود.

او در پاسخ به این خبرنگار تاکید کرد: اینکه آمریکا با ایران توافق کند که تحریم‌ها را برمی‌دارند و تنها از دور نظاره‌گر سود بودن رقبا و باختن آمریکایی‌ها باشد بی‌معنی است.

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کشورهایی نظیر فرانسه در فروش ایرباس به ایران با قیمت‌های دولت واشنگتن و بویینگ عجله می‌کنند گفت این برای من معنی چندانی ندارد.

کد N1320509

وبگردی