آفتاب

اعتیاد؛ آسیبی نیازمند توجه/ نگاه اجتماعی - فرهنگی روزنامه ها

اعتیاد؛ آسیبی نیازمند توجه/ نگاه اجتماعی - فرهنگی روزنامه ها

تهران- ایرنا- روزنامه های چهارشنبه 9 تیر 1395، موضوع هایی چون گسترش دامنه ابتلا به اعتیاد؛ معرفی و مشخص شدن مقصران تصادف اتوبوس سربازان و افزایش شهریه مهدکودک ها را در صفحه های اجتماعی و فرهنگی خود انعکاس دادند.

فضای مطبوعاتی امروز در عرصه اجتماعی و فرهنگی به موضوع هایی چون اعتیاد پرداخت و این امر را از زاویه های مختلف مورد کنکاش قرار داد. حادثه اتوبوس سربازان مساله دیگری که روزنامه ها آن را مورد توجه قرار دادند و شهریه مهدکودک ها از دیگر مطالب مهم روزنامه ها به شمار می رود.
گروه اطلاع رسانی دفتر پژوهش و بررسی های خبری ایرنا؛ موضوع های یادشده را که انعکاس قابل توجهی در روزنامه های صبح چهارشنبه داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی مورد بررسی قرار داده است.

** گسترش دامنه ابتلا به اعتیاد
آمار نگران کننده اعتیاد به خصوص در میان نوجوانان و جوانان موضوعی بود که روزنامه های امروز در گزارش ها و یادداشت هایی به آن پرداختند.
روزنامه «آفرینش» در گزارشی با اشاره به نقش خانواده در اعتیاد، عنوان «آمار نگران کننده اعتیاد نوجوانان و جوانان ایرانی» را منتشر کرد و نوشت: اعتیاد به مواد مخدر یکی از انحرافات شایع عصر حاضر است که سالانه قربانیان بی‌شماری می‎گیرد و آسیبی جدی بر پیکر خانواده و جامعه وارد می‌کند.
در ادامه این گزارش آمده است: در همه جوامع دنیا نوجوانان آسیب پذیرترین قشر در برابر پدیده مهلک اعتیاد هستند. به‌طور کلی دوران نوجوانی دورانی پر کشمکش و اغلب دشوار در زندگی هر فرد است، چرا که نوجوانی قبل از هر چیز دوران تغییرات در رشد جسمانی، روانی و شناختی و تغییرات در الزامات اجتماعی است. نبود شرایط مناسب بهداشتی، تربیتی، فرهنگی و اجتماعی برای گذر از چنین مرحله حساسی باعث ایجاد آسیبی نظیر اعتیاد می‌شود.
مساله اعتیاد در جهان امروز از مسایل مهم اجتماعی است که در بیشتر کشورها به صورت مشکل عمده‌ای مطرح شده و کشور ما نیز از این آسیب اجتماعی در امان نمانده است. از آن‌جایی که ایران از آمار بالای جمعیت نوجوان و جوان برخوردار است و در همسایگی بزرگترین کشور تولید کننده مواد مخدر(افغانستان) قرار دارد، توجه جدی متولیان امور و والدین نسبت به پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد ضروری است.
روزنامه «مردم سالاری» نیز در مطلبی با عنوان «وجود 20 هزار معتاد پرخطر در تهران»، نوشت: سردار حسین اشتری فرمانده ناجا در دیدار با اساتید دانشگاه دفاع ملی، به تشکیل جلساتی تحت عنوان بررسی آسیب‌های اجتماعی در محضر فرمانده معظم کل قوا با حضور مسوولان نظام در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در این جلسات گزارشی از سوی مسئولان نظام در خصوص آسیب‌های اجتماعی ارائه شد که تدابیر و رهنمودهای معظم له چراغ راه مسئولان خواهد بود.
نگارنده در ادامه می نویسد: وی با اشاره به اینکه 50 درصد سرقت‌های خرد از سوی معتادان انجام می‌شود، تصریح کرد: بیش از 50 درصد زندانیان با این بلای خانمانسوز به نوعی در ارتباط هستند. فرمانده ناجا به تاثیرات مخرب موادمخدر صنعتی، روانگردان‌ها و ارتباط آن با برخی از حوادث نظیر قتل، نزاع و درگیری اشاره کرد و گفت: موادمخدر، ریشه بسیاری از جرایم است به گونه ای که استعمال مواد افیونی به ویژه روانگردان و مخدر‌های صنعتی موجب شده تا فرد در شرایط طبیعی نبوده و مرتکب جرم شود.
روزنامه «آرمان» در یادداشتی با عنوان «اعتیاد در کمین دانش‌آموزان بیکار» به قلم فرهاد فلاحتی، نوشت: وزارت آموزش و پرورش کشور متکلف امر آموزش و پرورش دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی است. گذاشتن برنامه های فوق العاده برای دانش‌آموزان جزو وظایف این وزارتخانه است، اما ما نباید انتظار برنامه‌ای برخلاف قوانین و ضوابط از وزارت آموزش و پرورش در ایام تعطیلات تابستانی دانش‌آموزان داشته باشیم.
در ادامه این یادداشت نگارنده به نتیجه نداشتن اوقات فراغت مناسب دانش‌آموزان می پردازد و می نویسد: اعتیاد از آسیب هایی است که جامعه و به ویژه قشر دانش‌آموز را تهدید می کند. بنابراین در این زمینه حتما نیاز است که ستاد مبازره با مواد مخدر کشور ورود پیدا کند و اگر ستاد این شرایط را ندارد، حداقل بودجه و امکانات نرم افزاری را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد تا آموزش و پرورش در این زمینه متکلف شود.
برای مثال در مورد حقوق شهروندی وزارت کشور، در مباحث هنری وزارت ارشاد و در مباحث ورزشی وزارت ورزش و جوانان باید به آموزش و پرورش کمک کنند. اگر همه دستگاه ها طی یک برنامه مشخصی که از طرف هیات وزیران مطرح شود ورود پیدا کنند و آموزش و پرورش متکلف اوقات فراغت دانش‌آموزان شود، بقیه دستگاه هایی که بودجه و تخصص در دست دارند در ذیل او قرار می گیرند.
همچنین این روزنامه در گزارش دیگری با عنوان «ترک اعتیاد، شرط مادر شدن»، نوشت: رسانه‌ای شدن خبر مرگ یک نوزاد معتاد در یکی از بیمارستان‌های پایتخت توجه به این مساله تلخ را افزایش داده است، به طوری که در روز‌های اخیر شاهد افزایش اظهار نظر‌ها و همچنین تصمیمات تازه ای در این زمینه بوده‌ایم. در ادامه این اظهار نظر‌ها روز گذشته سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه نوزادان معتاد سم زدایی می‌شوند، پاکی مادر را شرط رسیدن به فرزندش عنوان کرد.
در ادامه این گزارش آمده است: براساس آمار موجود در ستاد مبارزه با موادمخدر در حال حاضر حدود یک میلیون و 325 هزار معتاد به مواد مخدر در کشور وجود دارد که 10 درصد کل این جمعیت را زنان تشکیل می دهند. بر اساس این آمار اغلب زنان به مواد محرک صنعتی همچون شیشه گرایش دارند. هم اکنون در کشور ما حدود 15 میلیون پرونده قضائی وجود دارد که 300 هزار مورد آن مربوط به حوزه موادمخدر است.

** معرفی و مشخص شدن مقصران تصادف اتوبوس سربازان
معرفی و مشخص شدن مقصران تصادف اتوبوس سربازان سبب شد تا شماری از روزنامه های امروز در گزارش هایی به این موضوع بپردازند.
روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «اعلام علت و مقصران حادثه اتوبوس سربازان»، نوشت: ناتوانی راننده در کنترل خودرو و سرعت زیاد 50 درصد، کوتاهی راهداری نی ریز در ایجاد نگهدارنده‌های مـناسب 25 درصد و 25 درصد هم شرکت مسافربری به دلیل کنترل نکردن اتوبوس دراین حادثه مقصر شناخته شده‌اند.
در ادامه این گزارش می خوانیم: سرهنگ کسری سیروسی فرمانده پلیس راه شمال فارس در نشست خبری، نتیجه آخرین تحقیقات مربوط به حادثه اتوبوس سربازان را تشریح کرد و گفت: بریدن ترمزعلت حادثه نیست زیرا اتوبوس چندین مرتبه ترمز گرفته اما به دلیل سرعت زیاد ترمز نیز خالی کرده است.
همچنین روزنامه «آرمان» در گزارشی دیگر با عنوان «معرفی مقصران تصادف اتوبوس سربازان»، نوشت: در حالی که آخرین اخبار از وخامت حال چهار سرباز حادثه دیده در جریان سقوط اتوبوس سربازان نیروی زمینی ارتش به دره در نی‌ریز حکایت دارد، یک مقام مسئول در پلیس راه فارس مقصران حادثه پایان هفته گذشته را راننده، شرکت مسافربری و راهداری معرفی کرده است. همزمان معاون وزیر راه و شهرسازی گفته است در حادثه نی ریز پلیس راه تسامح کرد.
در ادامه این گزارش آمده است: داوود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و معاون وزیر راه و شهرسازی در این رابطه همچنین روز گذشته گفت: معتقدم وجود خود سربازان برای راننده یک حاشیه امنی را ایجاد کرده بود که بتواند در این حاشیه امن خلاف کند. پلیس راه هم در میان راه به زعم اینکه مسافران سرباز هستند و راننده حتما مقررات را رعایت می‌کند شاید کمی با تسامح و تساهل برخورد کرد و بدون بازرسی اتوبوس از گیت‌ها عبور کرده است، در حالی که همین اتوبوس هم مسافر اضافه بر ظرفیت داشته و هم مسافر غیرقانونی سوار کرده بود و هم بار قاچاق داشت.
روزنامه «اطلاعات» نیز با انتشار عنوان «26 سرباز حادثه دیده، از بیمارستان ترخیص شدند»، نوشت: ‏‌ سرهنگ کسری سیروسی فرمانده پلیس راه شمال فارس گفت: در حادثه سقوط اتوبوس حامل سربازان، راننده 50 درصد و شرکت مسافربری و راهداری شهرستان نی ریز هر کدام 25 درصد مقصر شناخته شدند.
در ادامه این مطلب می خوانیم: سرهنگ کسری سیروسی در تشریح جزئیات حادثه سقوط اتوبوس حامل سربازان که 2 تیر در گردنه «لای رز» نی ریز رخ داد، گفت: راننده اتوبوس، دارای دفترچه جلد قرمز بوده است. وی در توضیح دفترچه جلد قرمز گفت: جلد دفترچه رانندگان آبی رنگ هست و آن دسته از رانندگانی که چند خلاف حادثه ساز انجام دهند و نمره منفی آن‌ها بیش از 30 شود، دفترچه جلد قرمز به او می‌دهند و با اولین تخلف حادثه ساز دفترچه او ضبط و حق رانندگی از او گرفته می‌شود.

** افزایش شهریه مهدکودک ها
افزایش شهریه مهدکودک ها موضوعی بود که برخی از روزنامه های امروز در گزارش هایی به آن پرداختند.
روزنامه «ایران» در مطلبی با عنوان «شهریه مهدهای کودک از تیرماه افزایش یافت»، نوشت: محمد نفریه مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور از افزایش شهریه مهد‌های کودک از 7 تا 15 درصد خبر داد.
در ادامه این مطلب می خوانیم: میانگین افزایش شهر یه‌های همه مهدها (مشروط، یک ستاره، دو ستاره و سه ستاره) در گروه سنی شیر خوار 14 درصد و سایر گروه های سنی 13 در صد اعلام شده است.
روزنامه «ابتکار» در گزارشی با عنوان ««شهریه» جدید مهدهای کودک ابلاغ شد»، نوشت: انوشیروان محسنی بندپی رییس سازمان بهزیستی کشور از ابلاغ شهریه سال جاری مهدهای کودک به بهزیستی استانهای سراسر کشور خبر داد واظهار داشت: شهریه مهدهای کودک طی بخشنامه‌ای با 13 بند به تمام مدیران بهزیستی استانها ابلاغ و از تیرماه سال جاری اجرا می‌شود.وی در ادامه به مفاد این بخشنامه اشاره کرد و گفت: شهریه ابلاغی شهریه پایه (شهریه مهدهای کودک یک ستاره مشروط ) بوده و طبق روال سنوات گذشته تعیین شهریه مهدهای کودک بر اساس درجه بندی و ارتقاءکیفیت خدمات مهدهای کودک،انجام می‌شود.
نگارنده در ادامه این گزارش می نویسد: رییس سازمان بهزیستی کشور در ادامه ضمن بیان آنکه شهریه فوق بدون احتساب هزینه صبحانه و ناهار است عنوان کرد: در صورتی که مهدکودک تغذیه (صبحانه و ناهار) ارائه کند حداکثر هزینه ماهیانه آنها 70 هزار تومان است.
روزنامه «مردم سالاری» در مطلبی با عنوان «شهریه جدید مهدهای کودک ابلاغ شد»، نوشت: انوشیروان محسنی بندپی رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: شهریه مهدهای کودک یک ستاره 10 درصد، دو ستاره 20 درصد، سه ستاره 30 درصد و چهار ستاره 40 درصد بیشتر از شهریه پایه در نظر گرفته خواهد شد. رییس سازمان بهزیستی کشور در ادامه ضمن بیان آنکه شهریه فوق بدون احتساب هزینه صبحانه و ناهار است عنوان کرد: در صورتی که مهدکودک تغذیه (صبحانه و ناهار) ارائه کند حداکثر هزینه ماهیانه آنها 70 هزار تومان است.
در ادامه این مطلب می خوانیم: بندپی ادامه داد: همچنین تهیه و تأمین لوازم بهداشتی مصرفی مهدکودک ( نظیر مایع دستشویی، دستمال کاغذی و... ) به عهده مهدکودک است؛ این درحالیست که تهیه لوازم التحریر مورد نیاز کودک بر عهده والدین خواهد بود اما به منظور رفاه حال والدین و در صورت رضایت آنان و پرداخت هزینه مربوطه می‌تواند توسط مهدکودک تهیه شود.
*گروه اطلاع رسانی
پژوهشم**2059**9131
کد N1320031

وبگردی