آفتاب

واکنش کشورهای جنوب شرق آسیا و استرالیا به حملات تروریستی استانبول

واکنش کشورهای جنوب شرق آسیا و استرالیا به حملات تروریستی استانبول

کوالالامپور -ایرنا – رهبران و مقام های بلندپایه کشورهای مالزی، سنگاپور، اندونزی و استرالیا روز چهارشنبه حملات تروریستی و انتحاری در فرودگاه آتاترک استانبول را به شدت محکوم کرده و خواستار اتحاد جهان برای تداوم مبارزه با تروریسم شدند.

به گزارش ایرنا، 'جولی بیشاپ' وزیر امور خارجه استرالیا در بیانیه ای که در تارنمای این وزارتخانه قرار گرفت با محکوم کردن حمله مرگبار به فرودگاه استانبول که براثر آن دستکم 36 کشته و تعداد زیادی زخمی شدند، با مردم ترکیه ابراز همدردی کرد.
وی اعلام کرد که کانبرا به شدت در تلاش است مشخص شود اتباع استرالیا در زمان بمب گذاری در منطقه بوده اند.
بیشاپ، ترکیه را یک مکان محبوب برای تعطیلات استرالیایی ها به منظور فرار از زمستان دانست و خواستار اقدام 'فوری' برای مشخص شدن این موضوع شد که آیا شهروندان این کشور گرفتار این حملات تروریستی شده اند.
وزیر امور خارجه استرالیا همچنین از استرالیایی ها خواست در سفر خود به ترکیه تجدیدنظر کنند و به شهروندان این کشور هشدار داد در مناطق شلوغ ترکیه حضور نیابند.
وزارت امور خارجه سنگاپور نیز در بیانیه ای حملات تروریستی به فرودگاه استانبول ترکیه و به خاک و خون کشیدن ده ها نفر از مردم بیگناه را به شدت محکوم و با مردم و دولت ترکیه ابراز همبستگی کرد.
سنگاپور اعلام کرد گزارشی از کشته شدن و یا جراحت اتباع این کشور در این حادثه تروریستی دریافت نشده است.
دولت اندونزی نیز حملات انتحاری و تیراندازی در فرودگاه استانبول را محکوم و با مردم و دولت ترکیه به ویژه خانواده های کسانی که در این حمله نزدیکان خود را از دست داده اند، ابراز همدردی کرد.
'جوکو ویدودو' رئیس جمهوری اندونزی در توییتر خود با محکوم کردن حملات تروریستی، خواستار اتحاد جهان علیه تروریسم شد.
وزارت امور خارجه مالزی نیز به شهروندانش در ترکیه توصیه کرد ایمنی شخصی را اولویت نخست قرار دهند.
'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی نیز با شدیدترین لحن حمله تروریستی به فرودگاه آتاترک استانبول را محکوم کرد و از کشورهای مسلمان خواست برای مبارزه با تروریسم متحد شوند.
وی آمادگی مالزی را برای اتحاد با همه کشورها به منظور مبارزه با معضل تروریسم اعلام کرد.
بر اثر انفجارهای هولناک تروریستی سه شنبه شب فرودگاه آتاترک استانبول، دستکم 36 تن کشته و 147تن دیگر زخمی شدند.
'بینالی یلدریم' نخست وزیر ترکیه پس از این حملات اعلام کرد مهاجمان سه نفر بودند که با یک تاکسی به فرودگاه آمده و بعداز تیراندازی به اطراف، دست به حمله انتحار می زنند که این امر موجب افزایش تلفات شده است.
وی این حمله را بسیار ناجوانمردانه و علیه انسان های بیگناه دانست و گفت: این حمله در شرایطی که ترکیه در حال بهبود روابط با همسایگان است و در داخل نیز به موفقیت های بزرگی در مبارزه با تروریسم دست یافته است، قابل تامل می باشد.
نخست وزیر ترکیه با اشاره به سازش ترکیه با رژیم صهیونیستی در خصوص عادی سازی روابط دیپلماتیک بعداز یک دوره شش ساله و اقدام ترکیه در دلجویی از روسیه به خاطر سرنگون کردن جنگنده روسی در مرز سوریه، گفت: هدف تروریست ها هر چه باشد و به هر راهی دست بزنند، ترکیه با عزم راسخ به مبارزه خود با تروریسم ادامه خواهد داد.
آساق**1611
کد N1319996

وبگردی