آفتاب

کامرون، نشست بروکسل را آرام، سازنده و هدفمند خواند

کامرون، نشست بروکسل را آرام، سازنده و هدفمند خواند

لندن - ایرنا - دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس شامگاه سه شنبه پس از دیدار و گفت وگو با همتایان اروپایی اش در بروکسل به خبرنگاران گفت که مذاکرات آرام، سازنده و هدفمندی را با آنها داشته است.

به گزارش ایرنا، دیوید کامرون که برای اولین بار از زمان رأی شوک‌آور مردم کشورش به خروج از اتحادیه اروپا، برای دیدار و گفت‌وگو با رهبران برآشفته اروپایی به بروکسل رفته بود به خبرنگاران گفت که همتایان اروپایی اش برای رای مردم انگلیس احترام قائل بودند.
وی گفت که در این دیدار مشخص کرده است که جانشین وی مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را برعهده خواهد گرفت و دولت جدید در این خصوص تصمیم گیری خواهد کرد.
کامرون اظهار داشت: به رغم اینکه رهبران اتحادیه اروپا خواهان اطلاعات بیشتری در مورد شاخص های مد نظر انگلیس در مذاکرات بودند، اذعان داشتند که این مساله مقداری زمان نیاز دارد و باید به دور از فضای هیاهو و جوسازی صورت گیرد.
نخست وزیر انگلیس همچنین اظهار داشت که به رغم اینکه از نتیجه همه پرسی خرسند نیست اما از برگزاری همه پرسی پیشمان نیست.
وی افزود: به نظر من این کار درستی بود که صورت گرفت. البته من از اینکه در همه پرسی شکست خوردم خرسند نیستم اما حامی دمکراسی هستم و به خواست مردم انگلیس که خواهان ترک اروپا هستند احترام می گذارم.
کامرون همچنین اظهار داشت: «نمی توان از تمام مزایای عضویت در اتحادیه استفاده کرد، اما هزینه ای نداد. آن هم زمانی که می خواهیم همکاری های خود را تا جایی که امکان دارد افزایش دهیم. دولت بعدی بریتانیا باید روی این موضوع به شکل جدی فکر کند.»
کامرون پیشتر پس از شروع مذاکراتش با رهبران اروپایی در بروکسل به خبرنگاران گفته بود: در حالی که ما از اتحادیه اروپا خارج می شویم نباید از آن روی برگردانیم.
وی افزود: آنها کشورهای دوست، همسایه، متحد و شرکای ما هستند و امیدواریم نزدیکترین روابط و همکاری های ممکن را در زمینه تجاری و امنیتی داشته باشیم برای اینکه به نفع ما و آنهاست.»
در همین حال شبکه 'بی.بی.سی' به نقل از یک منبع آگاه دولتی گفت: کامرون بر این باور است که کلیدی ترین عاملی که سبب شد کمپین خروج از اتحادیه اروپا پیروز شود، نبود سازوکار های کنترل مهاجران به انگلیس و مساله تردد آزاد شهروندان اروپایی به این کشور بوده است.
نخست وزیر انگلیس که روز جمعه گذشته پس از اعلام نتیجه همه پرسی برگزیت از مقام خود استعفا داد و تا زمان انتخاب رهبر بعدی خود را «خدمتگذار» دولت نامید، در حالی راهی بروکسل شد که روز گذشته در مجلس عوام گفت: انگلیس در این مرحله ماده 50 پیمان لیسبون که ناظر بر روند خروج این کشور از اتحادیه اروپا است را فعال نخواهد کرد.
او گفت: «مذاکره با اتحادیه اروپا باید در دوران نخست‌وزیر جدید آغاز شود و به نظر من این حق نخست‌وزیر جدید است که درباره زمان مذاکرات و نیز اجرای ماده 50 و آغاز روند قانونی خروج از اتحادیه اروپا تصمیم بگیرد.»
وی همچنین تصریح کرد که فعال کردن ماده 50 تصمیمی است که تنها دولت انگلیس در مورد آن تصمیم خواهد گرفت.
ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا نیز شامگاه سه شنبه در بروکسل گفت که نخست وزیر آینده انگلیس اگر طرفدار ماندن در اتحادیه باشد دو هفته و اگر هوادار خروج، یک روز مهلت دارد تا با استناد به ماده 50 پیمان لیسبون درخواست جدایی کشورش از اتحادیه را به شکل رسمی ارائه کند.
او بیان کرد: «نمی دانم چرا کسانی که از ایده خروج حمایت می کردند نمی توانند به ما بگویند دقیقا چه چیزی می خواهند. امیدوارم دولت آینده بریتانیا درخواست جدایی را هر چه زودتر ارائه کند.»
'آنگلا مرکل' ، 'فرانسوا اولاند' و 'ماتئو رنتسی' رهبران آلمان، فرانسه و ایتالیا نیز روز دوشنبه گذشته در نشست خبری در برلین تأکید کردند که تا زمانی که انگلیس ماده 50 پیمان لیسبون را برای خروج از اتحادیه اروپا فعال نکند حاضر به گفت‌وگوهای غیررسمی دراین‌باره با این کشور نیستند.
فرانسوا اولاند و ماتئو رنتسی گفته اند که روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در اسرع وقت باید انجام شود و تا این اتحادیه بتواند بر چالش‌هایی که پیش روی 27 کشور عضو قرار دارد، متمرکز شود.
جلسه روز چهارشنبه سران اتحادیه اروپا بدون حضور دیوید کامرون و تنها با حضور 27 عضو اتحادیه برگزار می شود.
براساس گزارش های منتشر شده رهبران اروپایی درباره نوع روابطی که می خواهند با انگلیس داشته باشند، حفظ همبستگی کشورهای عضو و جلوگیری از خروج عضوی دیگر به گفت وگو خواهند پرداخت.
در همه‌پرسی 23 ژوئن ( 3 تیرماه ) 51.9 درصد مردم از انگلیسی ها به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1درصد آنها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.
اروپام**4**ن**1552
کد N1319626

وبگردی