آفتاب

رویترز: دادگاه فدرال عراق اصلاحات وزارتی العبادی را باطل کرد

رویترز: دادگاه فدرال عراق اصلاحات وزارتی العبادی را باطل کرد

تهران-ایرنا- خبرگزاری رویترز گزارش داد، دادگاه فدرال عراق روز سه شنبه نشست (هشتم اردیبهشت ماه) پارلمان این کشور را باطل اعلام کرد؛ نشستی که در آن با اصلاحات جزئی در برخی وزارتخانه های عراق موافقت شده بود.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، دادگاه فدرال عراق این تغییرات را غیرقانونی خواند.
این اقدام ضربه ای به طرح اصلاحی نخست وزیر عراق تلقی می شود که در قالب آن قرار بود وزیران تکنوکرات به جای چهره های سیاسی منصوب شوند. العبادی هشدار داده است که هرگونه تاخیر در این فرآیند می تواند جنگ علیه داعش را با مانع رو به رو کند.
پارلمان عراق جلسه هشتم اردیبهشت ماه خود را به رغم مخالفت تحصن کنندگان رسما آغاز کرد و سپس حیدرالعبادی برای معرفی کابینه جدید و اخذ رای اعتماد وارد صحن پارلمان شد، اما تحصن کنندگان راه را بر وی بستند و علیه او شعار دادند.
تحصن کنندگان با سرو صدا و هیاهو و کوبیدن بر میزها، اجازه ادامه جلسه را ندادند تا اینکه سلیم الجبوری رئیس مجلس تصمیم گرفت، جلسه را به سالن دیگری منتقل کند و آنجا العبادی رای اعتماد علاء علی غنی را برای وزارت بهداشت، عبدالرزاق العیسی را برای آموزش عالی، علاء دشر را برای وزارت برق، حسن الجنابی را برای وزارت امور آب و خانم وفاء جعفر المهداوی را برای وزارت کار و امور اجتماعی از حدود 170 نماینده حاضر در جلسه از 328نماینده پارلمان عراق گرفت.
العبادی اما نتوانست برای نامزدهای وزارت امورخارجه ، آموزش و پرورش ، ورزش و جوانان، فرهنگ ، حمل و نقل ، ارتباطات و دادگستری رای اعتماد بگیرد.
حیدر العبادی که در هفته های اخیر با مخالفت هایی از سوی احزاب معارض در رابطه با تعدیل وزارتخانه ها با هدف مبارزه با فساد مواجه بوده است در سخنانی که از تلویزیون رسمی عراق پخش شد تصریح کرد: نزاع (سیاسی) در مناطقی به افراط گرایان فرصت فعالیت داده است.
وی افزود: جدال میان سیاسیون و اثرات آن در نیروهای امنیتی، اجازه وقوع عملیات های تروریستی را داد.
شبس**9241**1613
کد N1319569

وبگردی