آفتاب
افزایش تنش ها در عرصه سیاسی انگلیس و اروپا به دنبال برگزیت؛

کوربین رای عدم اعتماد نمایندگان پارلمانی حزب کارگر را فاقد مشروعیت خواند

کوربین رای عدم اعتماد نمایندگان پارلمانی حزب کارگر را فاقد مشروعیت خواند

لندن - ایرنا - جرمی کوربین رهبر حزب کارگر روز سه شنبه در واکنش به رای عدم اعتماد نمایندگان پارلمانی این حزب به او، این اقدام را فاقد مشروعیت خواند و گفت که به هواداران حزبش خیانت نخواهد کرد.

به گزارش ایرنا، بیش از 80 درصد از نمایندگان پارلمانی حزب بحران زده کارگر که اصلی ترین اپوزیسیون دولت محافظه کار انگلیس شمرده می شود، روز سه شنبه در جریان یک رای گیری مخفی به جرمی کوربین رهبر این حزب رای عدم اعتماد دادند.
در جریان این رای گیری، 172 نماینده پارلمانی حزب کارگر علیه کوربین و تنها 40 نماینده به نفع او رای داده اند.
رای عدم اعتماد نمایندگان پارلمانی حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین در حالی صورت می گیرد که این کشور همچنان در شوک ناشی از نتیجه همه پرسی هفته گذشته به سر می برد.
به دنبال این رای گیری مخفیانه، جرمی کوربین بیانیه ای را صادر کرد که در آن مشروعیت این اقدام نمایندگان را زیر سئوال برد و گفت: من از طرف 60 درصد از اعضاء و هواداران حزب کارگر به صورت دمکراتیک به عنوان رهبر این حزب انتخاب شدم و به همین خاطر به آنها خیانت نخواهم کرد.
وی ادامه داد: ما یک حزب دمکراتیک هستیم که ساختار مشخصی دارد. مردم اکنون نیاز دارند که در این شرایط حساس، اعضاء حزب کارگر، اتحادیه های کارگری و نمایندگان پارلمانی، پشت رهبری این حزب متحد شوند.
رهبر حزب کارگر با بیان اینکه نتیجه همه پرسی هفته گذشته اوضاع کشور را آشفته کرده است، افزود: جامعه دچار شکاف شده و دولت به هم ریخته است. وزرا هیچ طرحی برای خروج از اتحادیه اروپا ندارند و مصمم هستند که این خسارت را با افزایش مالیات ها و کاهش هزینه های عمومی جبران کنند.
وی تصریح کرد: بنابراین حزب کارگر وظیفه دارد تا در جایی که دولت توانایی اداره کشور را ندارد، آن را رهبری کند. ما باید دوباره وحدت میان مردم را جاری و دولت را موظف به پاسخگویی کنیم. ما باید با سیاست های ریاضتی مقابله کنیم، ضمن آنکه طرحی را برای خروج از اتحادیه اروپا ارائه دهیم که از حقوق مردم دفاع کند.
کوربین اضافه کرد: برای تحقق این مهم ما باید در کنار هم متحد شویم. همانطور که از 9 ماه گذشته که من انتخاب شدم در چندین مقطع دولت را شکست دادیم.
با این حال، بلافاصله پس از انتشار بیانیه کوربین، پنج عضو دیگر کابینه در سایه استعفا دادند.
در طی دو روز گذشته اکثریت اعضای کابینه 30 نفره در سایه به دنبال اخراج هیلاری بن وزیر خارجه این کابینه، با هدف تحت ‌فشار قرار دادن کوربین برای کناره‌گیری از رهبری این حزب، استعفا داده‌اند.
منتقدان مدعی هستند که کوربین به اندازه کافی برای ماندن در اتحادیه اروپا تبلیغات نکرد.
منابع انگلیسی همچنین از دیدار مخفیانه «تام واتسون» معاون فعلی رهبر حزب کارگر و «آنجلا ایگل» وزیر پیشین تجارت کابینه در سایه گزارش می دهند.
به گفته این منابع آنها خود را برای شرکت در انتخابات درون حزبی برای زورآزمایی با جرمی کوربین آماده می کنند.
اقدام نمایندگان یاد شده در حالی صورت می گیرد که کوربین به‌رغم فشارهای یاد شده کابینه در سایه را ترمیم کرده و گفته قصد کناره‌گیری ندارد.
رهبر حزب کارگر که از حمایت اتحادیه‌های بزرگ کارگری انگلیس برخوردار هست، تأکید کرده است حتی اگر برای رهبری حزب انتخابات برگزار شود، او مجددا نامزد خواهد شد.
روز گذشته شمار زیادی از طرفداران جرمی کوربین در برابر پارلمان تجمع کرده و به طرفداری از رهبری وی شعارهایی سر دادند.
تظاهر کنندگان در شعارهایشان خواستار حمایت نمایندگان پارلمانی حزب کارگر از کوربین شدند.
طرفداران کوربین، تلاش برای به چالش کشیدن رهبری او را فرصت‌طلبی جناح راست حزب کارگر از شرایط پیش آمده بعد از برگزیت و نیز 'بازی وستمینستر' می‌دانند که از ابتدا با رهبری آقای کوربین موافق نبوده اند.
'جان مک دانل'، وزیر دارایی کابینه در سایه در اظهاراتی در این تجمع اعتراضی گفت: شماری از نمایندگان پارلمانی حزب کارگر درصدد تضعیف ارزش های دمکراتیک این حزب برآمده اند؛ اما من مشخصا عرض می کنم که جرمی کوربین استعفا نخواهد داد و در مقام خود باقی خواهد ماند.
نتایج تازه‌ترین همه‌پرسی در میان اعضای حزب کارگر نشان می‌دهد که 60 درصد آنها مایل هستند که کوربین در سمت خود باقی مانده و در انتخابات سال 2020 میلادی برای رسیدن به نخست‌وزیری با محافظه‌کارها رقابت کند.
در صورتی که کوربین داوطلبانه از مقام خود کناره گیری نکند، مخالفانش باید فردی را در مقابل او علم کرده و تلاش کنند تا ضمن برگزاری انتخابات درون حزبی زودهنگام وی را جانشین کوربین نمایند.
به‌هرحال درصورتی‌که این فشارها علیه کوربین منجر به استعفای وی از رهبری حزب کارگر شود، انگلیس برای اولین بار در تاریخ معاصر رهبران دو حزب بزرگ سیاسی‌اش را از دست خواهد داد و با یک بحران جدی سیاسی مواجه خواهد شد.
درحال حاضر حزب محافظه کار نیز به دنبال تصمیم دیوید کامرون رهبر این حزب برای استفعا، مواجه با بحران رهبری است.
مردم انگلستان در همه پرسی روز پنجشنبه 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) با 51.9 درصد رای موافق در برابر 48.1 درصد رای مخالف به خروج از اتحادیه اروپا رای مثبت دادند.
به دنبال رای انگلیسی ها به برگزیت، ضمن برهم ریخته شدن بازارهای مالی ، صحنه سیاسی انگلیس نیز دستخوش بحران شده است.
این بحران حتی روز سه شنبه به پارلمان اروپا کشیده شد به نحوی که شاهد تنش‌ها و اظهارنظرهایی تند میان نمایندگان بود.
براساس گزارش های منتشر شده 'نایجل فاراژ'، رهبر حزب ضد مهاجر و ضد اروپایی 'یوکیپ' و یکی از حامیان اصلی طرفدار خروج از اتحادیه اروپا در این نشست هو شد و او را 'دروغگو' خطاب کردند.
فاراژ حتی متهم شد که از 'تبلیغات نازی' در کارزار انتخاباتی خود استفاده کرده است.
'ژان کلود یونکر' رئیس کمیسیون اروپا نیز در این جلسه نایجل فاراژ را متهم کرد که در کارزار انتخاباتی به 'جعل واقعیت' پرداخته و درباره اینکه حق عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا پس از خروج خرج هزینه‌های بهداشت عمومی می‌شود دروغ گفته است.
نایجل فاراژ، که یکی از نمایندگان بریتانیا در پارلمان اروپا است، در این جلسه گفته است: «آیا این خنده دار نیست که وقتی هفده سال قبل وارد این مجلس شدم و گفتم که من می خواهم جنبشی را رهبری کنم که هدفش خارج کردن بریتانیا از اتحادیه اروپاست، شما به من می خندیدید. اما حالا باید بگویم که دیگر نمی خندید. تقریبا هیچ کدام از شما در طول عمرتان پیشه ای نداشتید. هیچ کدامتان کسب و کاری نداشته اید. حتی هیچ شغلی ایجاد نکرده اید.»
اما ژان کلود یونکر، در پاسخ به فاراژ گفت: «من به بحث و جدل کردن با شما علاقه مندم. حس طنزپردازی ما شبیه هم است. من هم مثل شما اهل شوخی هستم. متاسفانه باید بگویم که این برای آخرین بار است که ما با هم بحث می کنیم، چون این آخرین جلسه ای است که شما در این مجلس حضور دارید.»
او همچنین خطاب به فاراژ گفته است: 'تو برای خروج مبارزه کردی و مردم بریتانیا به خروج رأی دادند. پس چرا هنوز اینجا [درون پارلمان اتحادیه اروپا] هستی؟'
اروپام**4**ن**1552
کد N1319332

وبگردی