آفتاب

بان کی مون: نتانیاهو درجهت سازش گام های شجاعانه بردارد

بان کی مون: نتانیاهو درجهت سازش گام های شجاعانه بردارد

تهران - ایرنا - بان کی مون دبیر کل سازمان ملل روز سه شنبه از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواست «گام های شجاعانه» در جهت سازش بردارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بیت المقدس اشغالی، وی در جریان دیدار با نتانیاهو، حصر غزه از سوی رژیم صهیونیستی را مورد انتقاد قرار داد.
بان کی مون همچنین خواستار زنده نگه داشتن تلاش های مرتبط با راهکار دو کشور شد و در عین حال گفت: نباید اجازه دهیم دشواری های موجود، بهانه ای برای انفعال باشد.
دبیر کل سازمان ملل افزود: نمی توان دلایل اصلی خشونت که عبارتند از خشم فزاینده فلسطینی ها، توقف روند سازش و قریب به نیم سده اشغالگری را نادیده گرفت.
وی خطاب به رژیم صهیونیستی گفت: شما به یک افق سیاسی نیاز دارید. همچنین به رهبری نیاز دارید که به صلح و راهکاری پایدار متعهد باشد.
به گفته تحلیل گران، ادامه روند شهرک سازی در کرانه باختری تحت اشغال و نبود پیشرفت در تلاش های مرتبط با سازش موجبات خشم فلسطینی ها را فراهم کرده است.
براساس این گزارش، این یازدهمین سفر دبیر کل سازمان ملل به سرزمین های اشغالی بود و انتظار می رود آخرین سفرش به این منطقه قبل از ترک این پست در پایان سال جاری باشد.
بان کی مون روز جاری همچنین از نوار غزه دیدن کرد و گفت که حصر این قلمروی فلسطینی، ساکنان آن را سرکوب می کند، اقتصادش را از بین می برد و مانع تلاش ها در زمینه بازسازی می شود.
وی ضمن بازدید از یکی از مدارس سازمان ملل در غزه که برای آوارگان فلسطینی در نظر گرفته شده است، افزود: حصر، یک مجازات همگانی است که باید بابت آن مسئولیت خواسته شود.
برآوردها حاکی است که حدود 75 درصد از ساکنان غزه، از خانه و کاشانه خود آواره شده اند.
بان کی مون گفت: در حال حاضر حدود 70 درصد از جمعیت غزه به کمک های انسانی نیاز دارند و بیش از نیمی از جوانان این منطقه از شانس اندک و یا هیچ شانسی برای اشتغال یا امید برخوردار نبستند.
براساس این گزارش، رژیم صهیونیستی و فلسطینی ها سه جنگ را در نوار غزه از سال 2008 تجربه کرده اند. مرز غزه با مصر نیز در بیشتر مواقع بسته است.
اگرچه در پی توافق آشتی ترکیه با رژیم صهیونیستی، ترکیه می تواند برای مردم غزه کمک ارسال کند، نتانیاهو گفته است که حصر دریایی همچنان به قوت خود باقی است.
بان کی مون قرار است ساعاتی بعد با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله دیدار و گفت و گو کند.
تشدید روند ساخت شهرک های صهیونیست نشین در اراضی فلسطین اشغالی یکی از بزرگترین موانع دستیابی به راهکاری برای حل و فصل اختلافات خاورمیانه است.
حدود 600 هزار یهودی در شهرک های احداث شده در کرانه باختری و شرق بیت المقدس روی زمین هایی زندگی می کنند که رژیم صهیونیستی در جریان جنگ سال 1967 آن را اشغال کرد.
اکثر کشورهای جهان این اقدام رژیم صهیونیستی را غیرقانونی تلقی می کنند و تل آویو به واسطه تداوم این عمل، با انتقادهای گسترده ای مواجه شده است.
خاورم**9109**1565
کد N1319282

وبگردی