آفتاب

رکوردم را بنویس!

رکوردم را بنویس!

فوتبال > علی مولوی: همه‌ی ورزشکاران در همه‌ی ورزش‌ها، همیشه دنبال کسب امتیاز هستند. امتیاز بالاتر در همه‌ی رشته‌های ورزشی، نشان برتری و قهرمانی است.

 در ورزش، خيلي زود اين امتیازها به آمار و رکورد تبديل مي‌شوند و به‌نوعی شکوه ورزش، همین آمارها و ركوردها هستند. البته هیچ‌کدام از ركوردها ابدی نیستند و در نهايت همیشه کسی پیدا می‌شود که آن‌ها را بشکند!

در اين مطلب نگاهی مي‌اندازيم به تاریخچه‌ی 14دوره‌ی گذشته‌ی جام ملت‌های اروپا و ببینیم عددها چه می‌گویند و چه عددهای رکورد شده‌اند.

 

تیم ملی آلمان از 14 دوره‌ی گذشته‌ی جام ملت‌های اروپا در 11 دوره حضور داشته و از این نظر رکورددار است. پس از آلمان، روسیه با 10 دوره و اسپانیا و هلند هرکدام با 9 دوره حضور، رتبه‌های بعدی را به‌خود اختصاص داده‌اند.

 

سریع‌ترین گل تاریخ جام ملت‌های اروپا در ثانیه‌ی شصت و هشتم بازی روسیه و یونان در سال 2004میلادی با ضربه‌ی «دمیتری کریچنکو» به ثمر رسیده است.

 

تیم ملی فوتبال آلمان با 65 گل زده در 43 بازی، بهترین خط حمله‌ی تاريخ جام ملت‌های اروپا را به‌خود اختصاص داده است.

 

دروازه‌بان مشهور تيم ملي هلند، «ادوين فن‌درسار»، با 1535 دقيقه در 16 بازي، ركورددار بيش‌ترين زمان بازي در تاريخ جام ملت‌هاي اروپاست.

 

تلخ‌ترين روز زندگي «لوتار ماتئوس» بازيكن مشهور تيم ملي آلمان، بازي با پرتغال در سال 2000 ميلادي بود. او با 39 سال و 91 روز سن در زمين حاضر شد و اگر چه ركورددار مسن‌ترين بازيكن تاريخ جام ملت‌هاي اروپا شد، اما با شكست سنگين در برابر پرتغال از جام و از فوتبال خداحافظي كرد.

 

سریع‌ترین اخراج از زمین بازی به‌نام «اِریک آبیدال» فرانسوی ثبت شده که در دقیقه‌ی بیست و چهارم بازی اخراج شد!

 

او جوان‌ترين بازيكن تاريخ جام ملت‌هاي اروپاست. «يترو ويلمز»، مدافع چپ تيم ملي هلند، تنها 18 سال و 71 روز سن داشت كه در بازي هلند و دانمارك در سال 2012 ميلادي بازي كرد. البته در نهايت نتوانست كمك زيادي به تيمش بكند و هلند بازي را يك بر صفر باخت.

 

«رِينر بونهوف»، هافبك سابق تيم ملي آلمان، ركورددار حضور در فينال يورو است. او سه‌بار پياپي در فينال سال‌هاي 1972، 1976 و 1980 ميلادي بازي كردو دوبار به مقام قهرماني رسيده است.

 

«ايكر كاسياس»، ركورددار حضور در بازي‌هاي يورو است. او از سال 2000 ميلادي تا امروز در تركيب تيم ملي اسپانيا حاضر شده، دوبار با اين تيم به مقام قهرماني رسيده و حالا براي بار پنجم در اين دوره حضور دارد.

 

اگر چه «ادوين فن‌درسار» با 1535 دقيقه حضور در زمين بازي ركورددار حضور در زمين است، اما «لوتار ماتئوس»، مسن‌ترين بازيكن تاريخ يورو، با 20 سال و شش روز حضور در تركيب تيم ملي آلمان در جريان رقابت‌هاي جام ‌ملت‌هاي اروپا، طولاني‌ترين حضور تاريخ اين رقابت‌ها را به‌نام خود ثبت كرده است.

 

«ميشل پلاتيني» ملي‌پوش سابق تيم ملي فرانسه و رئيس سابق يوفا، در سال 1984، ركوردي دست‌نيافتني به‌جاي گذاشت. او با 9 گل زده در پنج بازي، آقاي گل جام شد و هرگز پس از او كسي به ركورد 9 گل در يك جام نرسيد.

 

رکورد بیش‌ترین گل در یک بازی توسط یک بازیکن ذخیره، متعلق به «دیتر مولر» مهاجم سرشناس آلمانی است که در بازی آلمان‌غربی و یوگسلاوی در سال 1976 میلادی، سه گل برای تیمش به ثمر رساند.

 

باز هم عدد 18 و این‌بار رکورد جوان‌ترین گل‌زن تاریخ جام ملت‌های اروپا که متعلق به «یوهان وُنلانتن» است که با 18 سال و 141 روز سن،‌ در بازی سوئیس و فرانسه در سال 2004 میلادی تك‌گل تیمش را در دقیقه‌ی 26 به ثمر رساند.

البته گل او كمك زيادي به تيم سوئيس نكرد و فرانسه با گل‌هاي «زين‌الدين زيدان» و «تي‌يري آنري» با نتيجه‌ي سه بر يك پيروز شد و سوئيس را از رقابت‌ها حذف كرد.

 

تيم ملي آلمان ركوردهاي زيادي را در جام ملت‌هاي اروپا به‌نام خود ثبت كرده است. ركورد پرافتخارترين تيم جام ملت‌هاي اروپا هم در اختيار اين كشور است كه شش‌بار در فينال حضور داشته، سه‌بار قهرمان و سه‌بار نايب‌قهرمان اين رقابت‌ها شده است.

پس از آلمان، اسپانيا با سه قهرماني و يك نايب‌قهرماني دومين تيم پرافتخار اين رقابت‌هاست.

 

وقتی «ایویکا واستیچ» با 38 سال و 257 روز سن در بازی اتریش و لهستان در سال 2008 میلادی گل می‌زند، مسلماً رکورددار تاریخ جام ملت‌های اروپا می‌شود.

 

سریع‌ترین هت‌تریک تاريخ جام ملت‌های اروپا هم متعلق به «ميشل پلاتيني»، ملي‌پوش سابق تيم ملي فرانسه است که در بازی فرانسه و یوگسلاوی در سال 1984 میلادی در فاصله‌ي 18 دقيقه به‌ثمر رساند.

 

تيم ملي اسپانيا بعد از قهرماني در سال 1964 ميلادي، 44 سال طول كشيد تا دوباره‌ به‌عنوان قهرماني برسد و از اين نظر ركورد زد! البته بد نيست بدانيد كه تيم ملي مجارستان هم كه به اين دوره‌ي جام ملت‌ها آمده است، 44 سال نتوانسته بود به جام ملت‌هاي اروپا راه پيدا كند.

 

بازي شوروي و اسپانيا در سال 1964 ميلادي در ورزشگاه سانتياگو برنابئوي اسپانيا، ركورد پرتماشاگرترين بازي تاريخ جام ملت‌ها را دارد. قهرماني اسپانياي ميزبان را 79115 نفر از نزديك ديدند.

 

***

وقتی یک جام پرگل باشد، جذابیتش چندبرابر می‌شود و هرگز از ذهن نمی‌رود. 85 گل، رکورد بیش‌ترین تعداد گل در طول یک جام است که در 31بازی جام ملت‌های اروپای سال 2000 ميلادي به‌دست آمد. البته با توجه به اين‌كه امسال تعداد بازي‌ها از 31 بازي به 51 بازي افزايش پيدا كرده است، به احتمال زياد اين ركورد خواهد شكست!

 

***

تا پيش از این دوره‌ی جام ملت‌های اروپا، «برتی فوگتس»، مربی سال‌های 1992 تا 1996  آلمان و «یوآخیم لو»، مربی حال حاضر اين تیم که از سال 2008 با این تیم در یورو حاضر شده، با 11 بازي رکورد بیش‌ترین تعداد بازی را به‌عنوان سرمربی به‌طور مشترک در اختیار داشتند.

اما با بازی‌های تیم ملی آلمان در این دوره، این یکی از رکوردهایی است که قطعاً می‌شکند و از دوره‌ی بعد، یوآخیم لو به‌تنهایي عنوان پرسابقه‌ترین مربی تاریخ یورو را به‌دوش می‌کشد.

 

***

رکورد کم‌تماشاگرترین بازی تاریخ جام ملت‌های اروپا در دومین دوره‌ی جام اتفاق افتاد و در بازی مجارستان و دانمارک در ورزشگاه نیوکمپ بارسلونا، تنها 3869 تماشاگر حضور داشتند!

 

***

در جام ملت‌های اروپای سال 2000 میلادی، رکورد تعداد اخراج شکسته شد و در مجموع 31 بازی جام، 10 بازیکن اخراج شدند.

کد N1317478

وبگردی