آفتاب

ادعای سعودی، پاسخ عراقی

ادعای سعودی، پاسخ عراقی

ایرنا نوشت: سفیر سعودی در بغداد، در ادامه بحث های جنجال ساز، این بار دولت عراق را متهم کرده که در راه تحویل کمک های انساندوستانه به اهالی الانبار کارشکنی می کند.

 این درحالی است که یک منبع سیاسی بلند پایه عراقی گفته که این خبرسازی ها، با هدف ترمیم چهره دولت سعودی صورت می گیرد که متهم به حمایت از تروریسم است.

ثامر السبهان که به نظر می رسد از برش و نفوذ رسانه های زنجیره ای محور سعودی - بعثی، ناامید شده ، چندی پیش برای استفاده از فرصت ها، به شبکه های اجتماعی متوسل شده است، بطوری که در حساب توییتر خود ادعا کرده که مشکلات و موانع اداری از سوی دولت عراق در راه رساندن کمک های انساندوستانه دولت سعودی وجود دارد.

وی ابراز امیدواری کرده که این مشکلات بر طرف شود و در عین حال هشدار داده که به دلیل شرایط ذخیره سازی محموله های وارد شده به بغداد، احتمال اتلاف آن وجود دارد.

در واکنش به این توییت السبهان، یک منبع سیاسی بلند پایه عراقی روز یکشنبه این ادعاها را تکذیب کرد و به 'بابل 24 ' از سایت های خبری عراق گفت، این خبرسازی ها با هدف بهبود و ترمیم چهره دولت سعودی انجام می گیرد که متهم به حمایت از تروریسم است.
عراقی ها اعتقاد دارند که سفیر سعودی با این ادعاها قصد دارد، به اقدام ها و عملیات انساندوستانه عراقی ها در میان ملت ها و سازمان های بین المللی تردید ایجاد و وجهه بین المللی این کشور را تخریب کنند.
یکی از اهداف السبهان در طرح این ادعاها، فراهم کردن زمینه های ورود برخی سازمان های مشکوک به ماجرای کمک های انسانی به عراق و جایگزین کردن آنان به جای نهادهای مردمی و دولتی عراق و سازمان های بشر دوستانه بین المللی و عربی عنوان می شود.
ثامر السبهان که هنوز ترکش های جنجال های قبلی اش، در آسمان عراق چرخ می زنند، از هنگام شروع بکار در عراق در ژانویه 2016 بگونه ای عمل کرده است که عراقی ها آن را به عنوان مداخله در امور داخلی این کشور تلقی می کنند و بسیاری از شخصیت های سیاسی و احزاب خواستار اخراج وی به عنوان عنصر نامطلوب از کشورشان شده اند.

حتی برخی جریان ها و شخصیت هایی که با دولت سعودی روابط خوبی داشته اند نیز نتوانسته اند اقدام ها و اظهارات و رفتارهای سفیر سعودی را توجیه کرده و از آن دفاع کنند، بطوری که ایاد علاوی نخست وزیر اسبق و معاون رئیس جمهوری سابق و رئیس ائتلاف وطنی عراق نیز روز شنبه گفت که مداخلات سفیر سعودی دیگر به مرحله نگران کننده رسیده است.

دولت عراق بارها طی مدت شش ماه گذشته به السبهان تذکر داده و آخرین بار هفته گذشته وزارت خارجه عراق وی را احضار کرد و ضمن تذکر، از او خواست از دایره وظایف و محدوده دیپلماتیک خود خارج نشود.

ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق هم روز شنبه در گفت وگویی اختصاصی با ایرنا در بغداد، رفتارها و اقدام های سفیر سعودی را در کشورش مداخله گرانه توصیف کرد.
کارشناسان و تحلیلگران سیاسی در عراق معتقدند، سفیر سعودی طی ماه های گذشته بیشترین اظهارات فرقه ای را در رسانه های عراق و منطقه انتشار داده که هدف آن تضعیف نیروهای مقاومت اسلامی و الحشد الشعبی و جلوگیری از آزادی فلوجه بوده است.

52310

کد N1306926

وبگردی