آفتاب

رشته صنایع دستی نساجی سنتی در پیرانشهر احیا شد

رشته صنایع دستی نساجی سنتی در پیرانشهر احیا شد

ارومیه – به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی رشته صنایع دستی نساجی سنتی شهرستان پیرانشهر احیا شد.

به گزارش خبرنگار مهر، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی عصر دوشنبه در آیین تجهیز و شروع بكار كارگاه نساجی سنتی در پیرانشهر افزود: همزمان با فرا رسیدن بیستم خرداد روز جهانی صنایع دستی، كارگاه نساجی سنتی (جولائی) به همت اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی راه اندازی شد.

افسانه رنجبر ادامه داد:در این كارگاه، ‌استاد علی بشیری پیشكسوت رشتهجولا بافی كه دارنده نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی است، به فعالیت می پردازد.

رنجبر افزود: تولیدات این كارگاه در چهار نوع شامل، برمال یا جانمازی، پو پشمین یا پشه بند، چارشیو یا جای رختخواب و بوزوی یا پارچه لباس مردانه كوردی است.

وی با بیان اینکه رشته جولائی، از جمله هنرهای بومی در حال فراموشی است اظهارداشت: این اداره كل در تلاش است تا با حمایتهای لازم، آنها را احیاء كرده و زمینه های رشد و نمو آنها را راهم سازد.

به گفته رنجبر جولائی یا نساجی سنتی هنری است مختص به جنوب آذربایجان غربی است که وجود اندک کارگاههای باقیمانده در بعضی از شهرهای جنوب استان، حکایت از فراموشی این هنر ارزشمند دارد.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین دست بافته های سنتی استان آذربایجان غربی که در شهر ستان های بوکان، مهاباد، سردشت و پیرانشهر رواج دارد جاجیم است افزود: در گذشته به جای جاجیم واژه جولایی به کار می بردند و اکنون نیز در مناطق شمال غرب کشور به این حرفه جولایی گفته می شود و استاد کاران آن  را نیز جولا  می گویند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی به صرفه نبودن سرمایه گذاری و تولید روی اینگونه هنرها، نداشتن کاربرد در زندگی مدرن، تغییر ذایقه مخاطب امروز، کیفیت و بسته بندی بسیار نامناسب را از دلایل منسوخ شدن این رشته صنایع دستی عنوان کرد.

رنجبر حمایت از بازاریابی مناسب برای محصول تولیدی هنرمندان، پذیرش هنرمندان و صنعتگران به عنوان یک عضو مولد در جامعه همانند دیگر بخشهای اقتصادی دولت، بهینه سازی و استاندارد سازی محصولات، تغییر کاربرد و پیدا کردن کاربردهای جدید در کنار تعامل با سایر نهادهای تولید کننده و صادر کننده و استفاده از تجربیات آنها را در جلوگیری از منسوخ شدن صنایع دستی سهم مهم ارزیابی کرد.

کد N1288615

وبگردی