آفتاب

موافقت مکزیک با استرداد ال چاپو به آمریکا

موافقت مکزیک با استرداد ال چاپو به آمریکا

همشهری آنلاین: مکزیک با استرداد غول قاچاق مواد مخدر، ال چاپو، به آمریکا موافقت کرد. شرط مکزیک برای استرداد این متهم مخوف این است که حکم اعدام برای او صادر نشود و گفته می‌شود دولت آمریکا نیز این شرط را پذیرفته است.

وزارت امور خارجه مکزیک روز جمعه (۳۱ اردیبهشت، ۲۰ مه) اعلام کرد که خواکین گوزمن، ملقب به "ال چاپو" را به آمریکا مسترد خواهد کرد، مشروط به این‌که او با مجازات مرگ روبرو نشود. "ال چاپو" سرکرده یکی از بزرگ‌ترین کارتل‌های قاچاق مواد مخدر در جهان بوده و پنج ماه پیش در عملیاتی پیچیده در این کشور دستگیر شد.

استرداد ال چاپو به آمریکا، نقطه آغاز فرآیندی است که پایانش تحقق "بزرگ‌ترین کابوس" ال چاپو خواهد بود: سپری کردن بقیه عمر پشت میله‌های زندانی در آمریکا. ال چاپوی ۵۹ ساله که پیش از دستگیری بارها علنا مسئولیت تامین بخش عمده‌ای از کوکائین، هروئین و متامفتامین (شیشه) مصرف‌شده در بازار سیاه مخدر آمریکا را بر عهده گرفته بود، حالا تا محاکمه در دادگاهی در آمریکا تنها چند قدم فاصله دارد.

به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست، به‌رغم موافقت دولت مکزیک با استرداد این تبهکار بدنام، فرآیند استرداد او به آمریکا ممکن است چند ماه یا حتی چند سال به طول بیانجامد. وکلای خواکین گوزمن روز جمعه اعلام کردند که درخواست تجدید نظر در حکم وزارت خارجه را به زودی ارائه خواهند کرد.

کد N1262549

وبگردی