آفتاب
استاد محقق دانشگاه یونیورسیتی آمریکا:

موسیقی محلی ایران نیازمند توجه و حمایت بیشتر است

موسیقی محلی ایران نیازمند توجه و حمایت بیشتر است

سنندج- ایرنا- استاد محقق دانشگاه یونیورسیتی آمریکا گفت: موسیقی محلی اقوام ایران به عنوان گنجینه ای گرانبها نیازمند توجه و حمایت بیشتر هنرمندان و بخش دولتی است.

آمنه یوسف زاده که برای شرکت در دومین جشنواره فرهنگ و هنر اقوام ایران زمین به کردستان سفر کرده بود، روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: موسیقی مناطق و نواحی مختلف ایران گنجینه ای گرانبهاست که در طول قرن های گذشته سینه به سینه منتقل شده و اکنون نیازمند حمایت و توجه بیشتر هنرمندان و مسئولان دولتی است.
وی اضافه کرد: ایران سرزمین پهناوری است با اقوام، زبا‌ن‌ها و فرهنگ‌های موسیقایی گوناگون که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و گنجینه موسیقیایی بسیار گرانبهایی در بین اقوام ترک، کرد، بلوچ، ترکمن، گیلک و عربها وجود دارد.
این محقق موسیقی گفت: با شناسایی رسمی موسیقی محلی ایران از جمله موسیقی بخشی‌ها (خراسان شمالی) از طرف سازمان جهانی یونسکو به عنوان میراث معنوی جهان در سال 2010میلادی، امیدها برای تلاش یونسکو برای حفظ این نوع موسیقی بیشتر شده است.
وی تاکید کرد: برای حفاظت از این سنت کهن ملی باید از کارشناسان این موسیقی و پژوهشگرانی که در این زمینه کار جدی انجام دادند، دعوت شود تا برای بقا و بازتولید آن برنامه‌ریزی کنند.
این استاد موسیقی اقوام ایرانی گفت: در صورت کم توجهی به موسیقی اقوام و عدم حمایت نهادها و سازمان های دولتی برای مستندسازی این نوع موسیقی منحصر به فرد احتمال دارد نسل های جوان منابعی برای شناخت این نوع موسیقی غنی ایرانی نداشته باشند.
وی اظهار کرد: در کنار این مجموعه منحصر به فرد، موسیقی کلاسیک یا سنتی در مرکز ایران و در شهرهای قزوین، شیراز، اصفهان و تهران بسیار خوب رشد کرده است.
یوسف زاده گفت: لازم است در مراکز علمی و دانشگاهی کشور در کنار سایر رشته های موسیقی رشته موسیقی اقوام نیز تدریس شود و موسیقی زنده اقوام ایرانی به عنوان مرجع و منابعی برای دروس این رشته باشد.
وی افزود: شرکت هنرمندان موسیقی محلی در جشنواره های موسیقی داخلی و خارجی و آشنایی با سایر سبک های موسیقی می تواند نقش بسیار مهمی در نوآوری در موسیقی محلی داشته باشد.
این عضو سمینار مطالعات ایرانی دانشگاه کلمبیا افزود: در صورت عدم حمایت های مادی و معنوی از هنرمندان موسیقی محلی، با توجه به رشد و پیشرفت ابزارهای موسیقی الکترونیکی این بخش به فراموشی سپرده می شود.
وی اظهار کرد: در صورت جمع آوری منابع موسیقی مناطق و نواحی مختلف ایران، این نوع موسیقی با توجه به تنوع و غنایی که دارد می تواند در عرصه جهانی نیز مطرح شود و پلی برای ارتباط و تعامل با سایر ملت ها در بخش موسیقی باشد.
استاد محقق دانشگاه یونیورسیتی آمریکا گفت: گسترش تکنولوژی و فناوری در بخش موسیقی سنتی نیز تاثیرگذار بوده و برخی از اساتید این نوع موسیقی با ترکیب چند نوع موسیقی محلی مناطق مختلف شکل تازه ای از این موسیقی را عرضه می کنند.
وی اضافه کرد: دیدگاه و نگرش مردم ایران نسبت به موسیقی بسیار عوض شده و اینک موسیقی دانان دارای جایگاه اجتماعی و شخصیت معنوی هستند در حالی که در چهار دهه قبل موسیقی دانان را به نام های ناخوشایندی مانند مطرب می شناختند و این افراد کمتر با سازهایشان در بین عموم حاضر می شدند.
آمنه یوسف‌زاده در زمینه موسیقی شمال خراسان به ویژه درباره موسیقی بخشی‌ها کار تحقیقی انجام داده و حاصل کارش کتابی تحت عنوان 'رامشگران شمال خراسان، بخشی و رپرتوار' به زبان فرانسه است.
کتاب وی به فارسی ترجمه شده و یکی از نخستین منابع در زمینه موسیقی محلی اقوام ایران بوده و سال گذشته، از طرف خانه موسیقی، کتاب برتر پژوهش موسیقی شناخته شد.
دکتر یوسف‌زاده از سال 1998 میلادی پژوهشگر وابسته به مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه بود و از سال 2009 در نیویورک ساکن شده و عضو سمینار مطالعات ایرانی و استاد مهمان دانشگاه کلمبیا شد.
وی از سال 2010 در دانشگاه شهر نیویورک (CUNY) به عنوان محقق فعالیت می کند و اکنون در همان نهاد دانشگاهی با پروفسور استفن بلام در چارچوب یک پروژه مشترک تحقیقاتی در بخش موسیقی همکاری می‌کند.
دومین جشنواره فرهنگی و هنری اقوام ایران زمین به مدت سه روز از 21 تا 23 اردیبهشت ماه با حضور 330 هنرمند از استان های مختلف کشور برگزار شد و در حاشیه آن چهار کارگاه و پانل تخصصی موسیقی محلی با حضور کارشناسان و صاحبنظران داخلی و خارجی موسیقی اقوام ایران برگزار شد.
مهمانان ویژه و کارشناسان خارجی این جشنواره پروفسور ژان دورینگ موسیقی‌دان، خاورشناس و مدیر بخش تحقیقات در مرکز ملی در پاریس، آمنه یوسف زاده محقق دانشگاه یونیور سیتی آمریکا (city univer city) و ماموستا انور قره داغی استاد برجسته موسیقی در عراق، استاد دانشگاه سلیمانیه و رهبر ارکسترای سمفونی سلیمانیه بودند.
3020/1904/1772
کد N1248433

وبگردی