آفتاب

شهر هوش‌ها

شهر هوش‌ها

همشهری‌آنلاین: وسایل نقلیه بدون راننده می‌توانند در جاده‌های دارای واکنش که توسط رهگیرهایی از بالا تحت نظر قرار می‌گیرند، حرکت کنند.

در زمین‌های داغ و سوزان جنوب ایالات متحده، درست در جنوب ایالت نیومکزیکو؛ جایی میان مکان اولین آزمایش بمب اتمی تاریخ و مرز میان آمریکا و مکزیک، شهری جدید در حال بیرون آمدن از میان شن و خاک است

شهری که قرار است ظرفیت ۳۵هزار نفر جمعیت را داشته باشد

شهری مدرن با مراکز تجاری، پاساژ‌ها و ردیف‌های منظمی از خانه‌ها در حاشیه‌؛ شهری با خیابان‌ها، پارک‌ها و کلیساهای جدید و تازه اما هیچ‌کس این شهر را خانه‌ي خود نخواهد خواند و خانه‌های آن هیچ‌گاه هیچ مالکی نخواهند داشت.

این تنها یک آزمایشگاه بزرگ است. پروژه‌ي CITE (Center for Innovation and Testing Evaluation) یک مدل در اندازه‌ي واقعی از شهرهای متداول آمریکایی است و مانند ظرف کشت باکتری‌ها در آزمایشگاه از آن استفاده می‌شود اما نترسید، هیچ باکتری و میکروبی در کار نیست و این منطقه تنها برای گسترش تکنولوژی‌های جدیدی که آینده‌ي محیط‌های شهری را شکل خواهند داد، ساخته شده است.

طرح يك‌میلیارد دلاری شرکت پگاسوس در زمینی به وسعت ۱۵مایل مربع، برای آزمایش‌های بلندپروازانه‌ای در زمینه‌هایی مثل حمل‌ونقل، ساخت‌وساز، ارتباطات و امنیت در حال پیشرفت است.

این شهر یعنی CITE شامل مناطق مخصوصی برای گسترش روش‌های جدید در کشاورزی و تولید انرژی و... خواهد بود و یک شبکه‌ي زیرزمینی از اطلاعات، مجموعه‌ای را مهیا خواهد کرد تا بازخوردهای همزمان این آزمایش‌ها را با جزئیات رصد کند

شهری که در آن آزمایش‌های گوناگون بدون تداخل با زندگی روزمره و بدون یک جمعیت انسانی که نگرانشان باشید، انجام می‌پذیرد و این یعنی بسیاری از محدودیت‌ها تمام شده‌اند.

وسایل نقلیه بدون راننده می‌توانند در جاده‌های دارای واکنش که توسط رهگیرهایی از بالا تحت نظر قرار می‌گیرند، حرکت کنند. خانه‌ها می‌توانند برای نجات دادن جان انسان‌ها از بلایای طبیعی ساخته و با ربات‌ها پر شوند.

منابع انرژی جایگزین مثل انرژی توریوم می‌تواند در مقیاس‌های واقعی آزمایش شود. شما می‌توانید چیزهایی را بیاورید تا تحت‌فشار قرار بگیرند، بشکنند و بعد بفهمید که چه بلایی سرشان آمده و چه چیزی باعث آن شده است.

شما می‌توانید هر چیزی را که به ذهنتان می‌رسد، اینجا آزمایش کنید و این مسئله شهر را تبدیل به یک آهنربا می‌کند که افراد و ایده‌ها و تکنولوژی‌ها را به خود جذب می‌کند.

در واقع CITE مثل یک قدم میانی میان آزمایش کردن یک تکنولوژی در آزمایشگاه و رفتن آن به میان عموم مردم است و این گام اضافه، پروسه‌ي رفتن فناوری‌ها به بازار را بسیار راحت‌تر می‌کند و دره‌ي مرگ یعنی فاصله‌ای را که میان ایده تا اجرا و تولید است، از بین می‌برد یا کوتاه‌تر می‌کند.

طبق آمار، دولت آمریکا تاکنون میلیارد‌ها دلار روی تحقیقات علمی سرمایه‌گذاری کرده و تنها دو تا سه درصد آنها تبدیل به محصول تجاری شده‌اند.

حالا این شهر می‌تواند این بازگشت سرمایه را توسعه دهد و بازده تحقیقات را بالا‌تر ببرد. سال۲۰۱۱ بود که بعد از اولین صحبت‌ها درباره‌ي CITE پروسه‌ي پیدا کردن یک مکان مناسب برای این پروژه شروع شد و همین پیدا کردن جا، دو سال زمان برد.

ابتدا جایی نزدیک به کوهستان اورگان در نظر گرفته شد اما به‌خاطر اینکه چندی بعد این منطقه توسط اوباما بخشی از کوهستان‌های ملی اعلام شد، از لیست خط خورد و سپس مکان جدید انتخاب و کار شروع شد و هم اکنون کارگران مشغول ساخت‌وساز هستند و شهر احتمالا در اوایل سال۲۰۱۸ به بهره‌برداری خواهد رسید.

CITE در نزدیکی مکانی به اسم شن‌های سفید ساخته شده؛ جایی که اولین بمب‌های اتمی آزمایش شدند و سازندگان انتظار دارند که این شهر مشتری‌هایی را از بخش‌های عمومی و تجاری جذب کند که شامل سازمان‌های دولتی، مؤسسات آموزشی و برخی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های تکنولوژی جهان می‌شود و امیدوارند که این شهر بتواند جایی مثل سیلیکون ولی و مرکز تکنولوژی دنیا شود اما این شهر در جهان تنها نیست و مفهوم «شهر آینده» در تمام جهان در حال پیگیری است

برای مثال شهر بدون اتلاف مصدر در امارات متحده‌ي عربی و دره PLANIT در پرتغال که در آن ۱۰۰میلیون حسگر به هم متصل شده‌اند اما مدیران CITE اطمینان دارند که پروژه‌ي آنها در برابر همه‌ي رقبا می‌ایستد

به عنوان تنها شهری که کاملا برای آزمایش در مقیاس‌های بسیار متنوع ساخته شده است و چیزی که آن را خاص می‌کند، این است که امکانات برای هر کسی که بخواهد چیزی را آزمایش کند، فراهم است اما نبود مردم و آزمایش فناوری‌ها بدون حضور آنها مثل همیشه مخالفانی هم دارد

کسانی که معتقدند تکنولوژی‌ها چیزهای صرفا مصنوعی نیستند بلکه سیستم‌های اجتماعی هستند و می‌گویند ایده‌ي سیستم‌های آزمایش بدون مردم باعث نتایج گمراه‌کننده خواهد شد زیرا مردم واقعی واکنش‌های مختلفی نسبت به مواد و وسایل دارند که گاهی طراح انتظارش را ندارد.

برای مثال گزارش‌های بسیاری وجود دارد از مردمی که وسایل نگهدارنده‌ي انرژی را خراب کرده‌اند چراکه آنها دوست داشته‌اند هوای تازه تنفس کنند و برای همین در و پنجره‌ها را باز کرده‌اند.

به خاطر چنین دلایلی برخی می‌گويند که مردم باید به آزمایش‌ها اضافه شوند اما مدیران این شهر با این نظریه مخالفند و می‌گویند اگر بخواهیم این‌طور فکر کنیم، مردم تنها پارامترهای متغیر نخواهند بود و باید ده‌ها عامل دیگر را هم به آزمایش‌ها اضافه کنیم

چیزهایی مثل فرهنگ‌های مختلف، انتظارات و الگوهای رفتاری که در طول زمان تغییر می‌کنند و اضافه کردن آنها فقط مسئله را پیچیده‌تر می‌کند اما یکی از بخش‌هایی که سریع‌ترین رشد را در زمینه‌ي تولید انرژی داشته، فناوری‌های سبز است که هنوز چالش‌هایی در جایگزینی‌شان با زیرساخت‌های تاریخ گذشته وجود دارد.

CIET فرصت‌های بسیار استثنایی را برای تمرین استفاده از انرژی‌های خورشیدی، باد و فناوری‌های هوشمند در دنیای واقعی ایجاد می‌کند تا بتوانیم قدم‌های بعدی را محکم‌تر برداریم.

CIET همچنین خانه‌ي شبکه‌ي حمل و نقل جاده‌اي - بزرگراهی خواهد بود و شامل مسیرهای متنوعی مثل تندرو، مناطق شهری و جاده‌های روستایی است که به آزمایش فناوری سیستم‌های حمل و نقل هوشمند جدید که در حال رشد سریع در اروپا و آسیا هستند، کمک می‌کند.

این شهر بزرگراه‌هایی دارد که به مشتریان اجازه می‌دهد وسایل نقليه بدون سرنشین، سیستم‌های مدیریت ترافیک و اپلیکیشن‌های وسایل نقلیه را بدون اینکه به رانندگان دیگر صدمه‌ای بزند و خطری ایجاد کند، آزمایش کنند و البته همه‌ي انرژی این شهر قرار است که از توریوم بیاید؛ جایگزینی برای نیروگاه‌های هسته‌ای فعلی.

منبع:همشهري جوان

کد N1238358

وبگردی