آفتاب

رئيس جمهوري فرانسه به آفريقاي مركزي و نيجريه سفر مي كند

رئيس جمهوري فرانسه به آفريقاي مركزي و نيجريه سفر مي كند

تهران - ايرنا - «فرانسوآ اولاند» رئيس جمهوري فرانسه، جمعه آينده به كشورهاي آفريقايي جمهوري آفريقاي مركزي و نيجريه سفر مي كند.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، «اليزه» كاخ رياست جمهوري فرانسه در بيانيه اي زمان سفر اولاند به جمهوري آفريقاي مركزي را 13 مه (24 ارديبهشت) اعلام كرد.
هدف سفر اولاند به آفريقاي مركزي در حالي «اعلام حمايت از صلح و ثبات» در اين كشور اعلام شده كه پرونده اتهام سربازان فرانسوي به «سوء استفاده جنسي» از كودكان در اين كشور آفريقايي همچنان باز است.
فرانسه در سال 2013 ميلادي در واكنش به كشتارهاي قومي در آفريقاي مركزي، نيروهاي خود را در قالب ماموريت موسوم به «سانگري» در اين كشور آفريقايي مستقر كرد. اين ماموريت هنوز به شكل كمك به سازماندهي ارتش آفريقاي مركزي در جريان است.
هم اكنون حدود 900 سرباز فرانسوي در چارچوب عمليات سانگري در جمهوري آفريقاي مركزي مستعمره سابق فرانسه، مستقر هستند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اولاند هچنين قرار است روز 14 مه (25 ارديبهشت) براي حضور در نشستي منطقه اي با هدف مبارزه با گروه تروريستي «بوكو حرام» به نيجريه سفر كند.
اولاند به همراه نمايندگان كشورهاي كامرون، چاد، نيجر، انگليس و آمريكا در « نشست منطقه اي امنيت در ابوجا» شركت خواهد كرد. رئيس جمهوري فرانسه به منظور «تقويت روابط فرانسه و نيجريه» ديدارهاي دو جانبه اي را در برنامه سفر به اين كشور آفريقايي دارد.
بر پايه آمار بانك جهاني، فعاليت گروه افراطي بوكو حرام در شمال شرقي نيجريه از سال 2009 ميلادي تا كنون به كشته شدن دست كم 20 هزار منجر شده است.
اين گروه تعرضاتي نيز به كشورهاي هم مرز با نيجريه همچون كامرون، چاد و نيجر داشته است.
فرانسه و نيجريه در اواخر ماه گذشته ميلادي، نقشه راهي را براي همكاري نظامي به ويژه در زمينه آموزش نيروهاي محلي و به منظور تشديد مبارزه عليه بوكو حرام، امضا كردند.
به گزارش ايرنا، فرانسه بتازگي از افزايش نيروهايش در ساحل عاج نيز خبر داده است. نيروهاي فرانسوي در ساحل عاج ممكن است از طريق فرودگاه بين المللي ابيجان براي تقويت قوا در منطقه «ساحل» و پشتيباني از عمليات «برخان» در اين منطقه و يا براي تقويت نيروهاي عمليات سانگري در جمهوري آفريقاي مركزي، اعزام شوند.
هدف عمليات برخان كه به بهانه اي براي باقي ماندن نيروهاي فرانسوي در كشورهاي آفريقايي تبديل شده است، برقراري ثبات در منطقه ساحل و مبارزه با تروريسم اعلام شده است. اين عمليات زمينه حضور سه هزار و 500 سرباز فرانسوي را در كشورهاي آفريقايي مالي، موريتاني، نيجر، چاد و بوركينافاسو فراهم كرده است. اين در حالي است كه شمار نيروهاي فرانسوي در كشور جيبوتي نيز قابل توجه است و اين كشور همچنان پايگاه اصلي فرانسه در آفريقا به شمار مي رود.
اروپام ** 9053**1479
کد N1237861

وبگردی