آفتاب

اختصاص 2 واحد زبان اشاره و خط بريل براي دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگيان

اختصاص 2 واحد زبان اشاره و خط بريل براي دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگيان

تهران - ايرنا - رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور از اختصاص 2 واحد زبان اشاره و خط بريل الفباي درسي و كليد زبان براي دانشجومعلمان دوره ابتدايي در دانشگاه فرهنگيان خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگي ايرنا به نقل از مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش ، مجيد قدمي در ديدار با جمعي از اعضاي هيأت مديره كانون ناشنوايان ايران و انجمن خانواده ناشنوايان ايران كه در سازمان آموزش و پرورش استثنايي برگزار شد اظهاركرد: طبق شعار فدراسيون جهاني معلوليت، معلوليت مشكل فرد نيست بلكه مشكل جامعه است و همه دستگاه‌ها و نهادها مسئولند موانع و مشكلات معلولان را رفع كنند.
وي افزود: در برنامه‌نويسي و تدوين برنامه‌هاي توسعه‌اي بايد همه گروه‌ها اعم از سالمندان، كودكان و معلولان ديده شوند به عنوان مثال در برنامه ششم توسعه بايد مشخص شود چه تعداد ناشنوا داريم و از اين تعداد، چند نفر مشغول به كار هستند.
قدمي با بيان اينكه اطلاعات و مشخصات تمام معلولان بايد در يك سازمان جمع‌آوري شود كه بهتر است در سازمان مديريت و برنامه‌ريزي باشد، گفت: وزارت آموزش و پرورش براي همه دانش‌آموزان برنامه ويژه طراحي كرده است كه توجه ويژه‌اي را به دانش‌آموزان معلول و به ويژه ناشنوا دارد.
وي با بيان اينكه 73 هزار دانش‌آموز در مدارس استثنايي تحصيل مي‌كنند، گفت: ما در كشورمان مدارس ويژه دانش‌آموزان استثنايي داريم ولي اعتقاد داريم كه دانش‌آموزي در اين مدارس بايد تحصيل كند كه امكان تحصيل در مدارس عادي را ندارد.
رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور با اشاره به طرح تلفيقي و فراگير و حضور دانش‌آموزان با نيازهاي ويژه در مدارس عادي اظهار داشت: دانش‌آموزان با نيازهاي ويژه كه در طرح تلفيقي درس مي‌خوانند موفق‌تر هستند ضمن اينكه ما آموزش تلفيقي را به شرط آموزش به معلمان اجرا مي‌كنيم.
وي در خصوص شايعاتي درباره تعطيلي مدارس باغچه‌ بان گفت: مدارس باغچه‌ بان را تعطيل نكرديم و بنا به تعطيلي هم نيست اما بهتر است دانش‌آموزان ناشنوا و حتي نابينا در مدارس عادي مشغول به تحصيل باشند و اين امر به دانش‌آموزان بستگي دارد كه بخواهند در مدارس عادي تحصيل كنند.
قدمي افزود: وزارت بهداشت و درمان به كمك جمعي از خيرين، مخارج كاشت حلزون كودكان ناشنوا را مي‌پردازد و ما در آموزش و پرورش نيز سعي در حمايت اين دانش‌آموزان و خانواده‌هاي آنها داريم و براي كاشت حلزون كمي از مخارج را كه حدود 2 تا 3 ميليون تومان است، پرداخت مي‌كنيم.
رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور تصريح كرد: براي كاشت حلزون بهتر است از كودكان زير 6 سال شروع كنيم و خانواده آنها نيز بايد به وزارت بهداشت و درمان مراجعه كنند تا با نظر پزشكان متخصص، كاشت حلزون صورت گيرد و ما در مدارس به هيچ عنوان انجام اين عمل را اجبار نمي‌كنيم.
وي در خصوص سرويس اياب و ذهاب دانش‌آموزان با نيازهاي ويژه نيز گفت: اين رقم حدود 34 ميليارد تومان بوده است كه براي همين منظور با سازمان مديريت و برنامه‌ريزي جلسه گذاشتيم و اين سازمان 20 ميليارد تومان براي سرويس اياب و ذهاب اختصاص داد.
قدمي از اختصاص 2 واحد زبان اشاره و خط بريل الفباي درسي و كليد زبان براي دانشجومعلمان دوره ابتدايي در دانشگاه فرهنگيان خبر داد.
وي تصريح كرد: حامي ناشنوايان هستم و هنوز خود را يك معلم مي‌دانم كه كارم را با ناشنوايان و تدريس رياضي و عربي آغاز كردم.
فراهنگ**1085**1569
کد N1221150

وبگردی