آفتاب

تربیت 20 استاد تراز اول خوشنویسی در انجمن خوشنویسان

تربیت 20 استاد تراز اول خوشنویسی در انجمن خوشنویسان

رئیس انجمن خوشنویسان؛ برطرف کردن مشکلات بیمه‌ای اعضای انجمن را از اولویت‌های اصلی انجمن دانست و ادامه داد: برای بخشی از اعضا که تحت پوشش هیچ‌ بیمه‌ای نیستند، ساز و کارهایی را آماده کردیم تا بتوانند از شرایط بیمه هنرمندان که زیر نظر وزارت ارشاد است استفاده کنند.

جواد بختیاری(رئیس انجمن خوشنویسان)، با بیان اینکه انجمن مدتی دچار سکون شده‌بود، اظهارکرد: در سال گذشته انجمن خوشنویسان پس از سال‌ها فترت و گسیختگی با تشکیلات منسجمی دوباره فعالیت خود را آغاز کرد و در این 5،6 ماه اخیر دوران تثبیت انجمن سپری شد.

او درباره برنامه‌های انجمن خوشنویسان در سال جدید، افزود: برپایی 8 نمایشگاه سراسری در هفته خوشنویسی (24 تا 30 مهرماه)، چاپ 4 جلد کتاب به عنوان مجموعه آثار و همچنین آثار خوشنویسی قدما،‌ توسعه کلاس‌های آموزشی در سراسر کشور، برگزاری نمایشگاه‌های منطقه‌ای از سراسر کشور در تهران، جشنواره بین‌المللی حمد و برنامه‌های دیگری که مدنظر داریم تا امسال آنها را اجرا کنیم.

این هنرمند با اشاره به اینکه در 20 سال گذشته اقدامات خاصی برای انجمن صورت نگرفته، تصریح کرد: در حال حاضر برای بازسازی دوباره انجمن خوشنویسان امیدی در بین اعضای آن ایجاد شده البته انجمن با مشکلات مالی هم روبرو است که سعی داریم با رایزنی با اسپانسرها خصوصا در زمینه چاپ کتاب و فروش آن بتوانیم چرخه اقتصادی انجمن را بحرکت در آوریم.

بختیاری با بیان اینکه اعضای رسمی انجمن 6 هزار نفر هستند،‌ خاطرنشان کرد: براساس فرمولی که انجمن تعیین کرده 470 نماینده از بین این 6 هزار نفر انتخاب می‌شوند و در برنامه‌ها و سمینارها انجمن شرکت می‌کنند و این نمایندگان 9 نفر را به عنوان شورای عالی انتخاب می‌کنند، وظیفه شورای عالی هدایت، برنامه‌ریزی و نظارت بر اجرای امور انجمن خوشنویسان است. شورای داخلی مراکز استان‌ها نیز سیاست‌های عمومی دفتر مرکزی را انجام می‌دهند و همه در واقع براساس یک اساسنامه واحد عمل می‌کنند.

او برطرف کردن مشکلات بیمه‌ای اعضای انجمن را از اولویت‌های اصلی انجمن دانست و ادامه داد: برای بخشی از اعضا که تحت پوشش هیچ‌ بیمه‌ای نیستند، ساز و کارهایی را آماده کردیم تا بتوانند از شرایط بیمه هنرمندان که زیر نظر وزارت ارشاد است؛ استفاده کنند و انشاءالله تا یکی، دوماه آینده خبرهای خوبی را در این باره منتشر می‌کنیم.

رئیس انجمن خوشنویسان افزود: هنر خوشنویسی ایران، برند فرهنگی کشور است و باتوجه به اینکه هنرگرانی نیست و مراکز متعددی در سراسر کشور دارد، هر چند با آرزوها و برنامه‌های درازمدت فاصله داریم اما نسبت به انجمن‌ها و هنرهای دیگر ما قدری اوضاع بهتری داریم.

بختیاری با اشاره به اینکه انجمن خوشنویسان از قدیمی‌ترین انجمن‌های فرهنگی کشور است، گفت: انجمن از 65 سال پیش تاکنون عامل اصلی انتشار فرهنگ و هنر در کشور به ویژه در دهه 60 و 70 بوده است و در حال حاضر نیز 303 شعبه در سراسر کشور دارد که حدود 50 هزار هنرجو در این مراکز مشغول یادگیری خط هستند.

او با بیان اینکه بالغ بر 280 استاد تراز اول خوشنویسی داریم، تصریح کرد: از افتخارات انجمن تربیت استادان برجسته و تراز اول خوشنویسی است که از میان این 280 نفر، 10 تا 20 نفر در جامعه هنری کشور شاخص هستند.

این هنرمند به دوره‌های مختلف آموزش خشنویسی اشاره کرد و عنوان کرد: آموزش خوشنویسی شامل مراحل مقدماتی، متوسط، خوش، عالی ممتاز است، هرکدام از این دوره‌ها یک سال زمان می‌برد بعد از این مقاطع،‌ دو سال دوره فوق ممتاز و باتوجه به استعداد افراد دوره استادی است که حدود 2 تا 5 سال طول می‌کشد.  

بختیاری ادامه داد: نقاشی خط یا کالیگرافی زیرمجموعه‌ای از انجمن خوشنویسان است، این هنر در گذشته به شکل آکادمیک و سازمان یافته نبود. ما برنامه دقیق و منظمی برای سامان دادن به هنر کالیگرافی آماده کردیم و در تابستان به‌صورت آکادمیک آغاز شود.

او در پایان با اشاره به اینکه هنر خوشنویسی یک برند است و بخشی از تشخص هر فرد به خط او برمی‌گردد، گفت: بهتر است جامعه ایران توجه بیشتری به امور هنری به ویژه  خوشنویسی داشته باشد چراکه هر کسی به خط خوش بپردازد ذائقه زیبایی‌شناسی‌اش بالا می‌رود و باعث می‌شود با نگاه مثبتی به جامعه داشته باشد.

کد N1215301

وبگردی