آفتاب

كتابهاي درسي چقدر با سند تحول آموزش و پرورش هماهنگ است؟

كتابهاي درسي چقدر با سند تحول آموزش و پرورش هماهنگ است؟

تهران - ايرنا- تحول آموزشي بويژه در دوره دوم متوسطه از جمله رويكردهاي جديد وزارت آموزش و پرورش در راستاي اجراي سند تحول نظام بنيادين است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگي ايرنا ، بر همين اساس و با استقرار نظام آموزشي جديد 3-3-6 از سال تحصيلي 92-91 ، پس از برگزاري نشست هاي متعدد كارشناسي با هدف تحول محتوايي در نحوه تدريس در مدارس پايه متوسطه ، تحول محتوايي در كتب درسي نيز از همان سال در دستور كادر آموزشي وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت.
با تصويب نظام آموزشي جديد ، محتواي كتاب‌هاي درسي به ترتيب از سال تحصيلي 91 در پايه دوم و ششم ابتدايي ، 92 در پايه سوم ابتدايي و دوره اول متوسطه اول ، 93 در پايه چهارم ابتدايي و دوره دوم متوسطه اول و سال 94 در پايه پنجم ابتدايي و دوره سوم متوسطه اول ، تغيير كرد.
بر همين اساس و به دنبال اجراي قانون نظام آموزشي جديد در سالجاري در دوره اول و دوم متوسطه دوم و از سال آينده در دوره سوم متوسطه دوم ، اين روش به مورد اجرا درخواهد آمد.
به اين ترتيب ساختار نظام آموزشي و محتواي كتاب‌هاي درسي دانش‌آموزان در سال تحصيلي 97-96 در همه مقاطع تغيير كرده و با استقرار پايه دوازدهم در ساختار جديد در آخرين حلقه تغييرات، مقطع پيش‌دانشگاهي نيز حذف مي‌شود.

**جداول درسي تغيير يافته
رياضي و فيزيك ، علوم و معارف اسلامي ، علوم انساني و تجربي از جمله رشته هايي هستند كه در مقطع متوسطه دوم مشمول اين طرح شده است.
دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: پس از نشست با اعضاي اين شورا و تصويب آيين نامه ، جداول درسي رشته رياضي و فيزيك، علوم و معارف اسلامي و علوم انساني مورد بررسي قرار گرفت و درنهايت كتاب هاي درسي جديدي به جدول درسي دوره دوم متوسطه اضافه شد.
مهدي نويد ادهم، گفت: دروس تفكر و سواد رسانه‌اي ، سلامت و بهداشت، انسان و محيط زيست، مديريت خانواده و سبك زندگي و درس هنر به عنوان دروس جديد در مقاطع دهم ، يازدهم و دوازدهم به شمار مي رود و دانش‌آموزان مقطع دهم بايد از بين دروس تفكر و سواد رسانه‌اي و كارگاه كارآفريني و توليد ، يكي را برگزينند.
وي گفت: براي كاربردي كردن آموزش هاي رشته تجربي درس آزمايشگاه نيز به درس هاي ديگر اضافه شده به طوري كه در پايه دهم 2 ساعت و پايه يازدهم يك ساعت دانش آموزان آزمايشگاه خواهند داشت.
ادهم با بيان اينكه ساعت هاي آموزش نيز افزايش يافت ، اظهار كرد: ميزان حضور دانش‌آموزان شاخه نظري در مدرسه 35 ساعت و در شاخه فني و حرفه‌اي و كاردانش 40 ساعت در طول هفته در نظر گرفته شد.
بر همين اساس و پس از تصويب كليات عناوين دروس شاخه‌هاي فني و حرفه‌اي و كارودانش از سوي شوراي عالي آموزش و پرورش ، دانش آموزان در اين شاخه ها سه سال درس خواهند خواند.
به گفته نويد ادهم ، در مجموع اين سه سال، دانش آموزان 120 واحد برنامه درسي خواهند داشت كه 42 واحد به آموزش‌هاي عمومي اختصاص مي‌يابد و 78 واحد باقي مانده نيز به مهارت‌هاي تخصصي و فني اختصاص مي يابد.

**تدريس دروس عمومي و تخصصي فني و كارودانش
دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش در اين زمينه اظهار كرد: ساعات دروس عمومي و تخصصي فني و حرفه‌اي و كارودانش نيز مشخص شد و از سال تحصيلي 96 - 95 دانش آموزان دو شاخه فني و حرفه‌اي و كاردانش 16 ساعت در پايه دهم و 13 ساعت در پايه‌هاي يازدهم و دوازدهم دروس عمومي خواهند داشت. دانش آموزان اين دو رشته 68 ساعت نيز دروس فني و تخصصي مي‌خوانند.
نويدادهم افزود: تفكر و سواد رسانه‌اي،‌ زبان و ادبيات فارسي،‌ مديريت خانواده و سبك زندگي،‌ تربيت بدني، انسان و محيط زيست، زبان خارجه، آموزش، اخلاق و قرآن، تربيت ديني و آموزش دفاعي جزو دروس عمومي شاخه فني و حرفه‌اي و كار دانش است.
دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش بيان كرد: دروس كارگاه نوآوري و كارآفريني و كاربرد فناوري‌هاي نوين و مديريت توليد نيز از سال آينده تحصيلي در رديف دروس شاخه‌هاي فني و حرفه‌اي و كار دانش قرار داده شده است.

**نيروي انساني عامل تحول در تدريس نظام متوسطه دوم
رئيس مركز برنامه ريزي منابع انساني و فناوري اطلاعات وزارت آموزش و پرورش نيز با بيان اينكه در راستاي استقرار نظام 3-3-6 موج تغييرات به متوسطه دوم و پايه دهم ‌رسيد، اظهاركرد: اين موضوع نيازمند برنامه ريزي‌هاي دقيق در مراحل مختلف مي باشد كه از آن جمله مي توان به تامين نيروي انساني كارآزموده به عنوان اصلي ترين عوامل تغييرات اين طرح اشاره كرد.
محمدحسين سليمي جهرمي افزود: كميته‌اي در همين زمينه تشكيل و مشغول بررسي راهكارهاي ساماندهي، متناسب سازي و بهسازي نيروي انساني است و برنامه‌هايش را تا ارديبهشت ماه اعلام خواهد كرد.
وي بيان كرد: تعدادي دروس جديد براي متوسطه دوم از سال وارد جدول برنامه درسي مي‌شود و معلمان بايد براي تدريس اين دروس آموزش ببينند، البته نياز به نيروي انساني جديد و همچنين نيروي انساني آموزش ديده براي دروس جديد هم در شاخه نظري و هم فني و حرفه‌اي وجود دارد.

**‌چاپ 130 ميليون جلد كتاب مدارس و تازه تاليف از ارديبهشت ماه
رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ ريزي آموزشي نيز با بيان اينكه سال تحصيلي 96- 95 با پنج تغيير در كتب درسي پايه دهم تحصيلي آغاز مي‌شود گفت: كتاب هاي درسي 'انسان و محيط‌ زيست' ، 'انسان ، بهداشت و سلامت' ، 'تفكر و سواد رسانه‌اي' ، 'مديريت خانواده و سبك زندگي' و 'هنر' ، پنج كتاب جديد درسي پايه دهم است.
حجت الاسلام محمديان گفت: چاپ كتاب‌هاي تازه تأليف از ارديبهشت‌ ماه سال 95 همزمان با چاپ 130 ميليون كتاب درسي سال تحصيلي آينده دانش آموزان در دستوركار اين سازمان قرار دارد كه چاپ برخي از آنها شروع‌ شده و در شهريورماه سالجاري بين دانش آموزان توزيع مي‌شود.
با تصويب ساماندهي درسي و نحوه تدريس در ساختار آموزشي جديد كه به دوره دوم متوسطه رسيده و با سامانبخشي رشته‌ها و شاخه‌هاي تحصيلي ، انتظار است با انجام هدايت تحصيلي مفيد و كارآمد در مدارس ، دانش آموزان در مسير صحيح قرار گيرند و استعدادها و توانمندي‌هايشان به درستي هدايت و شكوفا شود. از طرفي آموزش‌هاي ضمن خدمت به معلمان و ساماندهي صحيح آنها در اين مقطع ، ضروري است تا با كمترين ميزان افت كيفيت آموزش در مدارس روبرو شويم.
فراهنگ 1417 ** 1569
کد N1201831

وبگردی