آفتاب
آیت الله جوادی آملی:

اقتصاد مقاومتی يك امر فرهنگی است

اقتصاد مقاومتی يك امر فرهنگی است

آیت‌الله جوادی‌آملی در دیدار شهردار و استاندار قم با بیان اینکه «اقتصاد مقاومتی یک فرهنگ است» گفت: اقتصاد مقاومتی امری فرهنگی است و سرّش آن است كه قرآن كریم می‌خواهد ما روی پای خودمان باشیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله جوادی‌آملی در دیدار شهردار و استاندار قم که در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا انجام شد، با بیان این‌که «همدلی و همزبانی مسئولان نعمت است» اظهار داشت: همدل و همزبان بودن مسئولان كه شعار سال قبل بود بسیار نعمت خوبی است؛ برای اینكه داشتن رهبر خوب كه ما دعا می‌كنیم خداوند حفظشان کند نیمی از راه است، چراکه اگر مسئولان و ملت و داخله مملكت با هم اختلاف داشته باشند حتی با داشتن رهبر خوب، شكست قطعی است.

وی اذعان داشتند: البته وجود اختلاف نظر طبیعی است اما اختلاف نظر قابل حل است، البته پیغمبر(ص) فرمود بدترین دشمن، غرور، خودخواهی و نفس‌پرستی است، پس وظیفه ما دعا به رهبر است و مواظب بودنِ خودمان.

معظم له با اشاره به موقعیت منطقه ای کشورمان خاطرنشان کرد: ما اگر شب و روز سجده كنیم نمی توانیم شکر نعمت امنیت خود را بجا آوریم، باید بدانیم ما در میدان مین هستیم و در امنیتیم، این داعش را دیگری پرورانده، هم او طالبان را پرورانده، القاعده را پرورانده، بن‌لادن را پرورانده، اما ما در كشور اهل بیت به بركت امام رضا و اهل بیت(علیهم السلام) در امنیت هستیم، بنابراین ما باید با هم باشیم و بدانیم اختلاف نظر كاملاً قابل حل است.

آیت الله جوادی آملی در فراز دیگری از سخنان خود به نامگذاری سال به نام اقتصاد مقاومتی اشاره کردند و اذعان داشت: اقتصاد مقاومتی یك اقتصاد فرهنگی و یك امر فرهنگی است، سرّش آن است كه قرآن كریم می‌خواهد ما روی پای خودمان باشیم، ایستادگی داشته باشیم، ملّتی كه جیبش خالی است مقاوم نیست. قرآن كریم در سوره مباركه نساء فرمود مال، ستون فقرات شماست، مال را به دست كسی كه سفیه است ندهید، اگر بخواهید بایستید، ایستادگی داشته باشید و مقاوم باشید، باید جیبتان پر باشد. فرمود مال، عامل قوام شماست، شما اگر به بیگانه بخواهید بگویید نه، باید جیبتان پر باشد.

وی با تاکید بر اصلاح نظام بانکداری ابراز داشت: ما قرآن را باور نكردیم، خداوند فرمود: ﴿فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ﴾ ربا جنگ با من است، اگر واقعاً وام بانکی به مثابه مضاربه باشد و سود واقعی در میان باشد، كار تولید می شود و مشکل بیکاری که مشکل اصلی بسیاری از خانواده هاست برطرف می گردد.

آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود «اختصاص بهینه بودجه» را از مهمترین وظایف شهرداری ها دانستند و بیان داشت: شهرداری یك فنّ قوی و غنی علمی است؛ اینکه تشخیص دهیم که یك شهر چه نیاز دارد و اولویتش چیست، از اركان اوّلیه اداره یك شهر است.

وی با تاکید بر گسترش فضای سبز شهری اذعان داشت: شما هر جا فرصت كردید درخت بكارید، در روایات ما آمده است اگر كسی درخت بكارد و یك سطل آب پای درخت بریزد مثل این است كه یك مؤمن تشنه‌ای را از مرگ نجات داده است، شما اگر یك لیوان آب به آدم مؤمن تشنه بدهید چقدر ثواب دارد به همان اندازه اگر پای درخت آب بریزید همان‌ اندازه ثواب دارد.

آیت الله جوادی آملی در فراز پایانی سخنان خود حادثه سقوط بالگرد امداد و نجات هلال احمر در هفته نخست سال جاری را تسلیت گفتند و اظهار داشت: برای این عزیزانی كه در این حادثه هوایی رحلت كردند طلب مغفرت می‌كنیم، اینها اهل بهشت‌اند، شهیدِ جبهه جنگ نیستند ولی ثواب شهید را دارند چرا که فرمود اگر یك گروهی برای حمایت و حفظ جان عده‌ای از آتش، از آب، از سیل اقدام کنند و در این راه کشته شوند مقام شهید را دارند.

کد N1183273

وبگردی