آفتاب

همایش«ارتباطات ایران و عثمانی در گذر تاریخ»در استانبول برگزار شد

همایش«ارتباطات ایران و عثمانی در گذر تاریخ»در استانبول برگزار شد

همایش «ارتباطات ایران و عثمانی در گذر تاریخ» به همت مؤسسه توریستی «تور اوی» با همکاری وابستگی فرهنگی ایران در استانبول و با حضور جمعی از مدیران آژانس‌های توریستی و سیاحتی این شهر، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این همایش تعدادی از مدیران آژانس‌های توریستی در سخنان خود به جاذبه‌ها و ظرفیت‌های سیاحتی ایران اشاره و خواستار حضور جدی شرکت‌های توریستی ترکیه در ایران شدند.

سخنران اصلی این همایش ایلبر اورتایلی، استاد شهیر تاریخ دانشگاه‌های ترکیه و چند دانشگاه معتبر در کشورهای اروپایی بود که بیانات مبسوطی در خصوص تاریخ و تمدن کهن و پرافتخار ایران قبل از اسلام و به ویژه بعد از اسلام، ارایه كرد.

استاد دانشگاه‌های کمبریج، آکسفورد و تاریخ وین، در این همایش با تجلیل و خدمات تعدادی از دانشمندان ایرانی از جمله ابن سینا، ابوریحان بیرونی و ذکریای رازی، گفت: جهان، مدیون تتبعات و یافته‌های علمی دانشمندان ایرانی‌تبار بوده است و مدارس قدیم ایران از جمله جندی‌شاپور، مرکز و پایگاه در علوم مختلف زمانه خویش بوده و تقریباً این مدرسه بی‌نظیر بوده است و این خود نمونه‌ای از ذکاوت اندیشمندان ایرانی بوده و این هوش سرشار در مواقعی که با درایت و ادراک حاکمان ایرانی چون انوشیروان عادل هم همراه بود، به کارستانی مبدل گشته است.

اورتایلی که عضو انجمن ایران‌شناسی اروپا هم هست، در ادامه سخنان خویش به زبان و ادب فارسی هم اشاره كرد و افزود: اسلام در بخش‌های مختلف جهان به وسیله زبان فارسی گسترش یافت و امروز وجود صدها کلمه فارسی در احکام دینی در بالکان و آناطولی، حاکی از تأثیرپذیری این مناطق از زبان فارسی است.

وی در دیگر بخش از سخنان خویش به روابط ایران و ترکیه در طول تاریخ هم اشاره و بیان كرد: دو کشور در طول تاریخ، روابط تنگاتنگ همکاری توأم با رقابت داشته‌اند و این تقابل هم بسیار بدیهی است. ایران و ترکیه دو کشور بزرگ و تاریخی و همسایه هستند که مردمان آنها در طول تاریخ در حسن همجواری با هم زیسته‌اند و به صورت یک خانواده مرتبط بوده‌اند.

 

کد N1175344

وبگردی