آفتاب
مهدی باقری در گفتگو با مهر:

«از ناصریه تا ناصرخسرو» فروردین کلید می‌خورد/ تاریخ‌‌ِ یک خیابان

«از ناصریه تا ناصرخسرو» فروردین کلید می‌خورد/ تاریخ‌‌ِ یک خیابان

مهدی باقری مستندساز اعلام کرد مستند «از ناصریه تا ناصر خسرو» اوایل فروردین ماه جلوی دوربین می رود.

مهدی باقری مستندساز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به فیلم مستند «اهالی خیابان یک طرفه» و حضور بین المللی آن در جشنواره های مختلف گفت: مستندهایی از جمله «اهالی خیابان یک طرفه» جذابیت چندانی برای جشنواره های خارجی ندارد و تا امروز تنها در جشنواره هایی چون زردآلوی طلایی و مردم شناسی در ارمنستان حضور داشته است. در واقع مستندهایی از این دست که موضوع های داخلی دارد، چندان نمی تواند برای جشنواره های خارجی عمومیت داشته باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر مشغول آماده کردن شرایط برای ساخت مستند دیگری در ادامه «اهالی خیابان یک طرفه» هستم. خوشبختانه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سرمایه گذار «اهالی خیابان یک طرف» با طرح دیگری برای ساخت مستندی درباره محله «ناصر خسرو» موافقت کرد و امیدوارم از ابتدای فروردین ماه این پروژه را جلوی دوربین ببرم.

کارگردان مستند «پیر پسر» بیان کرد: نام این مستند «از ناصریه تا ناصرخسرو» است که یک اثر تاریخ‌نگار به شمار می رود. خیابان «ناصر خسرو» رابط میان شهر قدیم و جدید تهران بعد از تاسیس محله دولت است. در واقع این خیابان محله بازار را به محله دولت وصل می کرد.

باقری که ساخت مستندهایی درباره محلات و خیابان های قدیمی تهران را از چندی پیش در دستور کار دارد، گفت: البته این آخرین پروژه مستندی خواهد بود که در مورد یکی از محله های تهران جلوی دوربین می برم. برای ساخت چنین مستندهایی باید سازمان زیباسازی شهر تهران حمایت کند اما متاسفانه سال ها است که شهرداری تهران در این زمینه حمایت چندانی از مستندسازان نمی کند و به تولیدات مربوط به شهر تهران چندان توجه ندارند.

وی ادامه داد: شهرداری تهران تمایل چندانی به مستندنگاری در زمینه این شهر که به گونه ای بخشی از تاریخ ایران و انسان شناسی شهری به شمار می رود، ندارد. زمانی که مستندسازان طرح های مختلفی برای شهر تهران به نهادهای مختلف مانند شهرداری ارائه می دهند، آنها می گویند به تهران بیش از هر شهر دیگری توجه شده است و ترجیح می دهند به شهرهای دیگر بپردازند.

این مستندساز توضیح داد: من به عنوان فیلمسازی که در تهران به دنیا آمده ام، چطور می توانم برای یک شهر دیگر مستند بسازم. ضمن اینکه معتقدم درباره شهر تهران مستندهای بسیار کمی ساخته شده و از شهرهای دیگر بیشتر مستند ساخته شده است.

باقری در پایان گفت: علاوه بر تمام این مشکلات، مستندسازان برای ساخت مستند در زمینه تهران کمترین دستمزدها را دریافت می کند. متاسفانه سینمای مستند تبدیل به یک سرگرمی شده است و کمتر به موضوع آن توجه می شود.

کد N1170337

وبگردی