آفتاب
68 سالگی ایرج صف‌شکن

شعر با من زمزمه می‌کرد و من شعر را ...

شعر با من زمزمه می‌کرد و من شعر را ...

ایرج صف‌شکن می‌گوید: از ابتدا که خودم را شناختم شعر با من زمزمه می‌کرد و من شعر را زمزمه می‌کردم. اما قضاوت این که جایگاه شعری من کجاست با مخاطبان و منتقدان است.

به گزارش خبرنگار ادبیات ایسنا، ایرج صف‌شکن 28 بهمن 1326 در اصفهان متولد شده و ساکن شیراز است. لهجه شیرینش از محل تولد و زندگی‌اش حکایت می‌کند. دوران دبستان و دبیرستان را در اصفهان گذراند و از دبیرستان ادب اصفهان فارغ‌التحصیل شد. تحصیلات آکادمیک خود را در دانشکده داروسازی دانشگاه اصفهان ادامه داد و در سال 51 دکترای داروسازی گرفت. او از سال 1355 مقیم شیراز شده است و نخستین کتاب شعرش در سال 1374 به دست ناشر سپرده شد.

اما چگونه به شعر علاقه‌مند شد؟ خودش می‌گوید: من قبل از این‌که بدانم شعر چیست، شعر می‌گفتم. خاطرم هست در دوران کودکی همیشه بدون این‌که بدانم چه می‌کنم با خودم چیزهایی را زمزمه می‌کردم؛ بعدها که با شعر آشنا شدم فهمیدم که آن‌ها هم می‌توانست شعر باشد.

او در ادامه می‌افزاید: از ابتدا که خودم را شناختم شعر با من زمزمه می‌کرد و من شعر را زمزمه می‌کردم. اما قضاوت این‌که جایگاه شعری که من می‌گویم کجاست با مخاطبان و منتقدان است. آدم که نمی‌تواند شعر خودش را نقد کند.

برخی منتقدان درباره آثار او می‌گویند: اگر بخواهیم رگه‌ای از شعر صف‌شکن بیرون بکشیم این است که در آثارش آرمان‌شهر یا مسائل آرمانی از کانال تغزل می‌گذرد. کمتر دیده شده شعرش به صورت حماسی بروز کرده باشد، در حالی که با تغزل مسائل آرمانی را به خوبی بیان می‌کند. می‌توان گفت، گویی معشوقه چنین شاعری آرمان‌شهری است که در راهش تلاش و فکر کرده و با آن زندگی می‌کند.

او 11 کتاب منتشر کرده است. «شکوفه‌های خوش‌پوش» اولین کتابش است که به‌زودی به چاپ پنجم می‌رسید. دباره این کتاب می‌گوید: از چاپ چهارم به بعد 140 شعر با عنوان نوسروده‌ها به کتاب اضافه شد. این کتاب همراه با مقدمه‌ای از هلن اولیایی‌نیا و فیض شریفی در دسترس عموم است. نوشته‌ای از اردشیر رستمی هم ضمیمه کتاب شده است.

مجموعه شعرهای «صلیب مهیا»، «صبح هیاهو»، «قاب برهنه»، «رأس ساعت گل» و «مرا به خاطره باد مسپار» از دیگر آثار منتشرشده این شاعرند.

ضیاءالدین خالقی در کتاب «سمبولیسم به روایت امروز» بر چند کتاب ایرج صف‌شکن نقد نوشته است. همچنین منتقدانی همچون عبدالعلی دستغیب، محمود معتقدی، سعید مهیمنی، فیض شریفی، هلن اولیایی‌نیا و ... بر آثار او نقد نوشته‌اند که در مجلات مختلف چاپ شده است.

صف‌شکن درباره آثار جدیدش می‌گوید: کارهای نهایی چاپ پنجم «شکوفه‌های خوش‌پوش» در دست انجام است. مجموعه آثارم قرار است در «مجموعه آثار نو» که از شاملو آغاز شده منتشر شود و انتشارات نگاه کار تدارکاتی آن را انجام می‌دهد.

این نویسنده همچنین می‌افزاید: تعدادی کار سپید دارم. زمانی که جمع شوند از آن‌ها یک کتاب منتشر می‌کنم. البته هنوز کار ویرایشش تمام نشده است، اما به محض اتمام عنوانش را مشخص می‌کنیم و به احتمال زیاد توسط انتشارات نگاه چاپش خواهم کرد. همه آثار مرا تا کنون این انتشارات به چاپ رسانده است.

ایرج صف‌شکن برای روز تولدش یک شعر سپید و یک رباعی را به علاقه‌مندان شعر تقدیم می‌کند:

«آه نازنین

که می‌توان گفت

وقتی نام من آواز است و

خانه تو آن سوی دریا»

**

«صد سال کشیدم و کشیدند مرا / یک‌ساله بودم که سر بریدند مرا

گر خنده مستانه شوخ تو نبود / چون پیکر مرده می‌کشیدند مرا»

انتهای پیام

کد N1147524

وبگردی