آفتاب

روایت «سرلشکر سلیمی» از تحکم مقام معظم رهبری به بنی‌صدر

روایت «سرلشکر سلیمی» از تحکم مقام معظم رهبری به بنی‌صدر

«امیر سرلشکر محمد سلیمی» فرمانده‌ سابق ارتش جمهوری اسلامی ایران که در زمان شکست حصر سوسنگرد ریاست ستاد جنگ‌های نامنظم را برعهده داشت است در سخنانی به روایت گفت‌وگوی تلفنی مقام معظم رهبری با بنی‌صدر پرداخته است.

«امیر سرلشکر محمد سلیمی» فرمانده‌ سابق ارتش جمهوری اسلامی ایران که در زمان شکست حصر سوسنگرد ریاست ستاد جنگ‌های نامنظم را برعهده داشت است در سخنانی به روایت گفت‌وگوی تلفنی مقام معظم رهبری با بنی‌صدر پرداخته است.

به گزارش سرویس «فرهنگ‌حماسه» به بهانه درگذشت سرلشکر محمدسلیمی فرمانده سابق ارتش مقتدر جمهوری اسلامی ایران مروری بر یکی از روایت‌های این فرمانده از روزهای حساس منتهی به آزادسازی سوسنگرد و نقش آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در پیروزی این عملیات داریم.

«صبح روز بیست‌و‌پنجم(آبان ‌ماه سال 1359)، حضرت آقا به اهواز تشریف آوردند و به ستاد آمدند. من گزارشی را به عرض ایشان رساندم و گفتم: وضع این‌طور است. بنی‌صدر به قول خود عمل نکرده است. این هم که در شورای‌ عالی دفاع به شما گفته که من اقدام می‌کنم، در این 48 ساعت، من آثار و قرائنی از اقدام ندیده‌ام. اگر قرار است تیپ یا یگانی جابه‌جا شود، قرائن‌ آن مشهود است. ما از حرکت دشمن در جبهه می‌فهمیم که استعداد آن چقدر است، ترکیب آن چیست، چه کاری می‌خواهد بکند. برآورد وضعیت می‌کنیم. من آثاری در این 48 ساعت از این کار ندیدم.

حضرت آقا گوشی را برداشتند و با بنی‌صدر در اهواز صحبت کردند. به بنی‌صدر با تحکم ‌فرمودند: «این وضع نمی‌شود ادامه پیدا کند. پس کِی می‌خواهید حرکت کنید؟ این‌قدر زمان گذشت.» بنی‌صدر گفت: بسیار خوب، حرف شما را قبول دارم. شما به ستاد لشکر بروید و نیروهای آنجا را تشویق کنید. من هم دستور این کار را می‌دهم. حضرت آقا با خوشحالی گوشی را گذاشتند. نزدیک ظهر بود. نمازشان را خواندند و بعدازظهر برای شرکت در جلسه‌ای به لشکر رفتند.

چون من مأموریت داشتم، دیگر در خدمت ایشان نبودم. آقای دکتر چمران هم در منطقه نبود. سرهنگ قاسمی، سرلشکر ظهیرنژاد (فرمانده‌ وقت نیروی زمینی) سرلشکر فلاحی (جانشین وقت ریاست ستاد مشترک) آقای غرضی (استاندارخوزستان) و افراد دیگری هم بودند. از چگونگی آن جلسه خبری ندارم.

سرلشکر سلیمی سمت چپ تصویر

همان شب ایشان برگشتند و برای نماز مغرب به ستاد جنگ‌های نامنظم آمدند. پس از نماز، من از ایشان سؤال کردم: داستان چه بود؟ آنجا چه شد؟ ایشان فرمودند: «بحث زیادی شد. قرار شد دستور عملیاتی نوشته و صادر شود.» گفتم: در بند مأموریت دستور عملیاتی چه قید شد؟ فرمودند: «در بند مأموریت آمده که لشکر92 اهواز مأموریت دارد در منطقه‌ عمومی سوسنگرد، تک کرده، سوسنگرد را از محاصره خارج و محور سوسنگرد-حمیدیه-اهواز را تأمین کند.»

دیدم که مأموریت بسیار خوبی است. گفتم: در بند تدبیر سازمان چه آمده؟ فرمودند: قرار شد تیپ3 لشکر اهواز در شمال کرخه به آبادی سوهانیه بیاید و از آنجا با دشمن درگیر شود. تیپ‌2 (که همین تیپ مشهور و معروف به فرماندهی سرهنگ شهبازی رحمة‌الله‌علیه است) هم مأموریت دارد به‌ عنوان تلاش اصلی. تعدادی از نیرو‌های سپاه هم در میان آنها بودند. نیروهای جنگ‌های نامنظم هم در نوک حمله به‌عنوان خط‌ شکن هستند و مأموریت فردا اجرا شود. گردان 148 پیاده هم از مشهد آمده بود. یک گروهان زرهی هم از شیراز آمده بود. این را هم به آن تیپ مأمور کردند. گروه 148 با عنوان احتیاط تیپ، در منطقه اهواز بود.

سرلشکر سلیمی در کنار سر مقام معظم رهبری سمت راست

خوشحال شدم و به حضرت آقا عرض کردم: چرا این مطالب را محکم بیان نمی‌کنید؟ جلسه‌ پُربرکتی داشتید. دستور عملیاتی را که فرمانده‌ لشکر می‌نویسد، ما مُهروموم می‌کنیم و همان‌جا صادر می‌کنیم. ایشان فرمودند: «نگرانی دارم. موارد زیادی تابه‌حال بوده که یک کار نظامی شروع شده، به ‌جاهایی هم رسیده و نتایجی هم حاصل شده است، اما اواخر کار بدون اینکه به نتیجه برسیم، دستور آمده که متوقف شویم. یک چاهی کنده‌اند، یک ‌متر مانده به آب برسد که می‌گویند بایستید. چرای آن معلوم نیست. می‌ترسم که این هم از همان سنخ باشد.»

به گزارش ایسنا امیر سرلشکر سلیمی روزگذشته (شنبه دهم بهمن ماه) دار فانی را وداع گفت.

متن کامل روایت امیر سرلشکر سلیمی از روزهای حساس منتهی به آزادسازی سوسنگرد و نقش آیت‌الله خامنه‌ای در پیروزی این عملیات را می توانید در این لینک مطالعه کنید.

http://farsi.khamenei.ir/others-memory?id=17977

انتهای پیام

کد N1125765

وبگردی