آفتاب

برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی در جمهوری آفریقای مرکزی

برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی در جمهوری آفریقای مرکزی

مردم جمهوری آفریقای مرکزی امروز چهارشنبه تحت تدابیر شدید امنیتی برای شرکت در انتخابات مهم ریاست جمهوری و پارلمانی به پای صندوق رای رفتند و تلاش دارند تا پس از حدود 50 سال حکومت کودتا، کشتار و ناآرامی روزنه امیدی در کشورشان بگشایند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این رای‌گیری به دنبال برگزاری رفراندومی برای تغییر قانون اساسی برگزار می‌شود که 93 درصد از مردم از آن حمایت کردند و همین امر نشان می‌دهد که مردم تا چه اندازه خواستار بازگشت به زندگی عادی هستند. تمام نامزدهای انتخاباتی برای متحد کردن دوباره این کشور تکه‌تکه و متشنج از اختلافات بی‌سابقه قومی، وعده داده‌اند.

این انتخابات بارها به دلیل خشونت و مشکلات لجستیکی به تعویق افتاده و اولین دور آن هم قرار بود روز یکشنبه برگزار شود اما سه بار رای‌گیری به تعویق افتاد که بخشی از علت آن وقوع درگیری در مناطقی است که باندهای مسلح هنوز در آن قدرت دارند. این انتخابات همچنین شامل رای‌گیری مجلس قانونگذاری آفریقای مرکزی هم می‌شود.

در میان سی نامزد انتخابات ریاست جمهوری، سه تن پیشتاز هستند. تمامی آنها سابقه سیاسی دارند و در دولت‌های پیشین سمت‌های ارشدی را در اختیار داشته‌اند و یکی از نامزدها هم از جامعه مسلمانان جمهوری آفریقای مرکزی است.

خشونت‌ها در این کشور غنی از مواد معدنی اما فقیر، پس از عزل فرانسوا بوزیزه، رئیس‌جمهوری آفریقای مرکزی در مارس 2013 به دست ائتلاف عمدتا مسلمان سلکا رخ داد و پس از آن میشل دجوتودیا، به عنوان اولین رئیس جمهور مسلمان در این کشور عمدتا مسیحی‌نشین انتخاب شد.

دجوتودیا پس از منحل کردن سلکاها در ژانویه 2014 برکنار شد اما حملات علیه مسیحیان منجر به اقدامات تلافی‌جویانه وحشیانه علیه مناطق مسلمان‌نشین شد که مسوول این اقدامات شبه‌نظامیان "آنتی بالاکای" مسیحی بودند.

به‌رغم حضور 11 هزار صلحبان سازمان ملل متحد و حافظان صلح فرانسوی، بخش‌های زیادی از جمهوری آفریقای مرکزی همچنان در کنترل دولت نیست و برخی از این مناطق یا در دست شورشیان است و یا به دست راهزنان افتاده است.

دست‌کم 1800 کاندیدا برای ورود به مجلس ملی که 105 کرسی‌ دارد، با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

انتهای پیام

کد N1085543

وبگردی