آفتاب
رئیس اتحادیه فرش دستباف استان خبر داد؛

بهبود روند صادرات فرش در خراسان رضوی

بهبود روند صادرات فرش در خراسان رضوی

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف خراسان رضوی از بهبود وضعیت صادرات فرش خبرداد.

هادی مخملباف در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، بیان کرد: بازار برای فرش صادراتی نسبت به قبل شرایط بهتری پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه هنوز فاصله زیادی تا فضای اصلی صادرات فرش داریم، عنوان کرد: اگر تحریم‌ها رفع شوند، ورود به بازار فرش آمریکا که یکی از بهترین بازارهای فرش دنیاست، موجب افزایش قابل توجه صادرات فرش می‌شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف خراسان رضوی از علاقه‌مندی آمریکاییان برای خرید فرش ایرانی خبرداد و افزود: استقبال از فرش ایرانی به دلیل اصالت و فرهنگ غنی این فرش بسیار خوب و مناسب است.

وی در خصوص تنوع فرش، اظهار کرد: تنوع بافت فرش‌ به منطقه بافت آن مرتبط است و در سراسر ایران فرش‌های متنوعی بافته می‌شود به طوریکه فرش بسیاری از شهرها کاملا شناخته شده و معروف است.

مخملباف با اشاره به تنوع زیاد فرش در خراسان رضوی، بیان کرد: در استان از لحاظ سفارش‌پذیری فرش بزرگ‌پارچه و فرش عشایری و همچنین بافت فرش تمام ابریشم و فرش تجاری نسبت به سایر استان‌ها مزیت داریم.

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر صادرکنندگان فرش بر جنبه هنری و فرهنگی آن بیشتر از جنبه اقتصادی توجه می‌کنند زیرا فرش سفیر فرهنگی ایران است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف خراسان رضوی با بیان اینکه خریداران خارجی، فرش ایرانی را فارغ از اصالت‌ به دلیل قدمت تاریخی و فرهنگی آن به دیگر فرش‌های تقلیدی ترجیح می‌دهند، عنوان کرد: تاکنون درخصوص ثبت مالکیت فرش ایرانی اقدامات مناسبی انجام شده است.

وی از پیشبرد ساختاری در تولید فرش خبرداد و افزود: هرچه تولیدات فرش به روزتر باشد و بافت آن مطابق سلیقه بازار هدف و با کیفیت مناسب همراه شود، دارای مزیت رقابتی بیشتری خواهد بود که در نتیجه صادرات آن موفق‌تر خواهد بود.

مخملباف ضمن تاکید بر اینکه به بازارهای سنتی اکتفا نکرده‌ایم و به دنبال بازارهای جدید هستیم، عنوان کرد: برای توسعه صادرات در مقابل رقبا بازارهای مختلفی را شناسایی کرده‌ایم به عنوان مثال چین که روزی رقیبی سرسخت برای فرش ایرانی بود در حال حاضر خریدار فرش ایرانی است زیرا مردم چین با ورود صادرکننده‌های ایرانی و برگزاری نمایشگاه‌ها از این فرش استقبال زیادی کرده‌اند.

وی در خصوص تبلیغات برای بازاریابی، گفت: در بازارهای سنتی کارهای تبلیغاتی بسیاری نظیر بازاریابی تبلیغاتی انجام داده‌ایم و در تلاش هستیم تا در کشورهای هدف نمایشگاه مستقل برگزار کنیم.

مخملباف با اشاره به اینکه یکی از بازارهای مطرح در حال حاضر بازار چین است، تصریح کرد: کشورهایی مانند هند و پاکستان هنوز به دلیل نیروی کار ارزان‌قیمت تا اندازه‌ای به عنوان رقیب ایران حساب می‌شوند، اما در حال حاضر هنوز نتوانسته‌اند اصالت فرش ایرانی را به دست بیاورند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف خراسان رضوی از لزوم کسب مزیت بیشتر از لحاظ قیمت تمام شده بافت فرش خبرداد و عنوان کرد: قبل از شرایط تحریم، ایران با صادرات 70 درصدی فرش دستباف رتبه نخست دنیا را داشت، با وجود اینکه درحال حاضر نیز رتبه نخست را داریم اما سهم کشور کاهش یافته است.

وی آمار فرش صادراتی از گمرکات استان را حدود 840 هزار دلار دانست و ادامه داد: با توجه به این که بسیاری از فرش‌های استنان برای آماده سازی به تهران منتقل می‌شوند، آمار صادرات فرش استان بیش از این عدد است.

انتهای پیام

کد N1065286

وبگردی