آفتاب
وزیر نفت خبر داد

ساخت تجهیزات نفتی مشترک ایران و سوئد

ساخت تجهیزات نفتی مشترک ایران و سوئد

وزیر نفت بهینه سازی مصرف انرژی، پتروشیمی و ساخت ماشین آلات و تجهیزات را مهم‌ترین زمینه های همکاری میان ایران و سوئد عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه صبح امروز (یکشنبه، ١٥ آذرماه) در دیدار با میکاییل دامبرگ، وزیر امور شرکتها و نوآوری سوئد با اشاره به همکاریهای ایران و سوئد در گذشته، اظهارکرد: امیدواریم بعد از لغو تحریمهای ظالمانه‌ای که علیه ایران اعمال شده است، روابط دو کشور گسترش پیدا کند.

وی با بیان این‌که ظرفیت همکاری دو کشور در بخش انرژی پیش از این نیز وجود داشته و قابل گسترش است، افزود: در زمینه ماشینهای مورد نیاز صنعت نفت همکاریهایی در گذشته با شرکتهای سوئدی وجود داشته و در دوران پساتحریم این شرکتها می‌توانند با مشارکت شرکتهای ایرانی اقدام به ساخت این ماشین آلات کنند.

به گفته وزیر نفت ماشین آلات ساخته شده مشترک میان دو کشور می‌تواند علاوه بر ایران، در بازارهای منطقه نیز مورد استفاده قرار گیرد.

زنگنه بخش پتروشیمی را دیگر زمینه همکاری میان دو کشور عنوان کرد و گفت: ایران ارزانترین و در دسترس‌ترین خوراک پتروشیمی را در منطقه در اختیار دارد.

وزیر نفت زمینه دیگر همکاری را بهینه‌سازی مصرف انرژی عنوان و با بیان این‌که دو بخش صنعتی ولوو و اسکانیا هم‌اکنون در ایران فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: ناوگان حمل و نقل ایران نیاز به نوسازی دارد و دهها هزار کامیون و اتوبوس باید از مدار خارج و جایگزین شوند.

براساس گزارش وزارت نفت، وی مصرف سوخت را در کامیونها و اتوبوسها در ایران بالا عنوان کرد و افزود: با همکاری سوئد می‌توان مصرف سوخت را در کامیونها و اتوبوسهاکاهش داد که در این زمینه ایران می‌تواند بازار بزرگی برای شرکتهای سوئدی باشد.

زنگنه با بیان این‌که شرکتهای سوئدی باید جایگزینی این ماشین‌آلات را فاینانس کنند تا مشتریان رغبت به خریداری داشته باشند، تصریح کرد: ایران نیز مابه‌التفاوت حاصل از صرفه جویی ناشی از جایگزینی خودروها را در اختیار خریداران قرار خواهد داد.

انتهای پیام

کد N1056078

وبگردی