آفتاب
رییس اتاق بازرگانی خراسان‌شمالی:

فرش "دویدوخ" مشتری ندارد

فرش "دویدوخ" مشتری ندارد

رییس اتاق بازرگانی خراسان‌شمالی گفت: فرش دو رویه تمام ابریشم دویدوخ مشتری ندارد.

محمد صمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان‌شمالی، با اشاره به اینکه فرش دو رویه تمام ابریشم دویدوخ در منطقه جرگلان بافته می‌شود، افزود: حجم صادرات این کالا خیلی زیاد نیست و یکی از دلایل مهم این امر، آن است که در کشورهای خارجی مشتری چندانی ندارد. این فرش هنوز جایگاه خود را به دست نیاورده است. باید کاربردهای آن به مشتریان معرفی شود تا سفارش پذیری داشته باشد.

نماینده تولید کنندگان فرش ترکمن خراسان‌شمالی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: بازار فرش دو روی تمام ابریشم ترکمن خراسان‌شمالی(دویدوخ) در دست واسطه‌گران است. این فرش منحصر به فرد بیشتر توسط واسطه‌گران مشهدی و تهرانی خریداری می‌شود و مشتریان این فرش بیشتر در خارج از کشور قرار دارند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا این افراد خود بازاریابی برای کالاهای تولیدی خود ندارند، اظهار کرد: یکی از راه‌های بازاریابی برای این فرش، شرکت در نمایشگاه‌های بین المللی و خارجی است، اما به علت اینکه هزینه‌ها بالاست، این افراد توان شرکت در آن نمایشگاه‌ها را ندارند. البته بازار این فرش به علت تحریم و صادر نشدن راکد شده است.

یزدانی، رنگ آمیزی این فرش منحصر به فرد را از دیگر مشکلات بیان کرد و توضیح داد: ترکیب رنگ‌های بازار فرش دو روی تمام ابریشم ترکمن خراسان‌شمالی(دویدوخ) 10 تا 12 رنگ است، این در حالیست که در فرش‌های دیگر تعداد رنگ‌های استفاده شده به 30 تا 40 رنگ می‌‎رسد. از سوی دیگر رنگ زمینه بیشتر این فرش‌ها قرمز است.

وی با بیان اینکه بیشتر طرح‌های بافته شده از سوی این بافندگان، ذهنی بافت هستند، تصریح کرد: نبود نقشه‌های مناسب یکی از معضلات این بخش است.

عکس خبر تزئینی است.

انتهای پیام

کد N1049703

وبگردی