آفتاب

30 درصد از ترافیک دیتای کشور مربوط به شبکه های خارجی است/رشد ماهانه ترافیک دیتا

30 درصد از ترافیک دیتای کشور مربوط به شبکه های خارجی است/رشد ماهانه ترافیک دیتا

تسنیم به نقل از معاون وزیر ارتباطات نوشت: تا سال گذشته کل ترافیک اینترنتی سه اپراتور موبایل ۷۰ ترابیت بر ثانیه بود اما اکنون به ۷۰۰ ترابیت رسیده و آمارها نشان می‌دهد استفاده از دیتا، ماهانه ۳۰ درصد رشد می‌کند.

نصرالله جهانگرد در همایش "رایانش ابری و تأثیر آن بر اکوسیستم پهن باند کشور" با بیان اینکه غفلت ما از تقویت زیرساخت‌های فنی باعث جایگزینی ترافیک شبکه‌های خارجی شده است، اظهار کرد: نوروز امسال شاهد بودیم که آمار پیامک‌ها از 27 به 18 میلیون نسبت به مدت زمان مشابه سال قبلش رسید و این نشان می‌دهد که خدمات به سمت ما در حال حرکت است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات خاطر نشان کرد: فارغ از جنبه‌های ارتباطی، پول، امنیت و دیتای کشور را تحت‌ تاثیر قرار می‌دهد و هم‌اکنون 30 درصد از ترافیک کشور را شبکه‌های خارجی به خود اختصاص داده‌اند.

وی اذعان کرد: در سال 2003 حدود 500 میلیون انسان در دنیا به اینترنت متصل بودند در حالیکه کل کره زمین 6.3 میلیارد نفر جمعیت داشت؛ در سال 2007 تعداد کل اتصالات اشیا به اینترنت از آدم‌ها بیشتر شد تا جاییکه اکنون 25 میلیارد پدیده در دنیا به یکدیگر متصل هستند.

او افزود: پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 میزان این اتصالات به 50 میلیارد برسد.

معاون وزیر ارتباطات گفت: با ظهور RFID، سنسورهای اطلاعاتی، نسل‌های 4G و 5G موبایل، اینترنت اشیا و مفاهیمی چون بیگ‌دیتا طی دهه آینده رفته رفته زبان مفاهمه تا سال 2020، تصویری می‌شود.

جهانگرد گفت: تا سال 2020 بالغ بر 97 درصد ترافیک ارتباطی به صورت مالتی‌مدیا و تصویری خواهد بود. این موضوع با در نظر گرفتن اینکه تا سال گذشته کل ترافیک اینترنتی سه اپراتور موبایل 70 ترا بیت بر ثانیه بود اما اکنون به 700 ترابیت رسیده است و آمارها نشان می‌دهد استفاده از دیتا، ماهانه 30 درصد رشد می‌کند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه حجم عظیمی از اطلاعات در حال تولید است و نیازمند شبکه خدمات ابری برای اشتراک منابع محتوا هستیم، افزود: با ایجاد ساختار شبکه ابری بر روی منابع مجازی‌سازی، این امکان به وجود می‌آید تا تامین زیرساخت‌ها از زمان متوسط 90 روز به 45 دقیقه کاهش یابد.

 وی عنوان کرد: استراتژی وزارت ارتباطات بومی‌ کردن دانش است زیرا دیتا ثروتی ملی به حساب می‌آید که از طریق نگهداشت، جمع‌آوری، پردازش و بهره‌وری مجدد آن می‌توان ثروت تولید کرد. لذا نیازمند دیتاسنترهای بسیاری هستیم.

او ابراز کرد: در زمینه دیتاسنترها و خدمات رایانش ابری هزینه تحقیق و پژوهش را تقبل می‌کنیم و مشارکت بخش خصوصی در این خدمات را مدنظر داریم.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه انتظار ما از یک ساختار ابری این است که فرصتی در اختیار نوآوران قرار دهیم، تصریح کرد: این کار باعث می‌شود تا ایده تبدیل به محصول شود. باید بدانیم که کار امروز ما در زمینه Iaas یا زیرساخت خدمات رایانش ابری است اما دو مرحله دیگر 1.پلت‌فرم و 2. نرم‌افزار خدمات ابری مانده که مهم‌ترین آن نرم‌افزار است.

 

 

 

22339

کد N950335

وبگردی