آفتاب

مخالفت کارشناسان خارجی با نتایج تحقیقات دولت مکزیک درباره دانشجویان ربوده شده

مخالفت کارشناسان خارجی با نتایج تحقیقات دولت مکزیک درباره دانشجویان ربوده شده

محققان خارجی مستقل در تحقیقات دولت مکزیک درباره حادثه ربوده شدن 43 دانشجوی مکزیکی در سال گذشته میلادی، نتایج رسمی اعلام شده مبنی بر سوزانده شدن این دانشجویان در زمین‌های دفن زباله را رد کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، کارشناسان کمیسیون حقوق بشر قاره آمریکا ضمن این که از مقام های دولت مکزیک خواستند تا به جستجوی دانشجویان مکزیکی ربوده شده توسط نیروهای فاسد پلیس در سال گذشته میلادی ادامه دهند، عنوان کردند مدارکی وجود ندارد که نشان دهد آنها در یک آتش‌سوزی بزرگ سوزانده شده اند.

این کمیته بعد از شش ماه تحقیقات اخیرا گزارشی 500 صفحه ای را منتشر کرده که تحقیقات رسمی درباره این آدم‌ربایی که باعث اعتراضات و بروز بزرگترین بحران برای دولت انریکه پنا نیتو، رئیس جمهور مکزیک شد، رد کرده است.

این سند همچنین خواهان تحقیقات درباره اقدامات نیروهای پلیس و سربازان فدرال در وقایع شب 26-27 سپتامبر سال گذشته هنگامی که مقام‌های شهرداری شهر ایگوالا در جنوب مکزیک به سوی اتوبوسهای تصرف شده به دست دانشجویان غیرمسلح گلوله شلیک کردند، شده است.

این جوانان عمدتا دانشجویان سال اولی یک کالج آموزشی مشهور به فعالیتهای چپ گرایانه بودند.

کمیسیون مذکور پیشنهاد داده تا دادستانها تحقیقات جدیدی را درباره اینکه آیا دانشجویان به این دلیل مورد حمله قرار گرفتند که به شکلی غیرعمدی اتوبوس مورد استفاده مجرمان برای نقل و انتقال هروئین را در اختیار گرفته اند باز کنند.

انریکه پنانیتو، رئیس جمهور مکزیک در توئیتر گفت، دستور داده تا در تحقیقات درباره حوادث غم انگیز ایگوالا عناصر ارائه شده توسط این کارشناسان نیز لحاظ شود. اواخر سال گذشته میلادی دفتر دادستان کل مکزیک به این نتیجه رسید که پلیس ایگوالا به همراه افسرانی از شهر کوکولا 43 دانشجوی جوان را ربوده و آنها را به گروه تبهکار قاچاقچی مواد مخدر "گوئرروس یونیدوس" دادند.

جسوس موریلو کارام، دادستان کل مکزیک با استناد به اعترافات اعضای این گروه گفت، دانشجویان ربوده شده کشته شده و جسد آنها در یک آتش‌سوزی در زمین های دفن زباله کوکولا که به مدت 14 ساعت ادامه داشت، انداخته شده و پس از آن خاکسترهای آنها در رودخانه ای در نزدیکی آن منطقه ریخته شده است.

با این حال کمیسیون مذکور پس از به خدمت گرفتن یک کارشناس آتش‌سوزی نتیجه گرفته که برای خاکستر کردن 43 جسد نیاز به 60 ساعت آتش‌سوزی، حدود 30 تن چوب، 13 تن لاستیک و 13 تن گازوئیل است.

انتهای پیام

کد N948682

وبگردی