آفتاب

دوئل افشاگری درباره پرسپولیس

دوئل افشاگری درباره پرسپولیس

علی میرزایی، مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس، در یادداشتی به مواردی اشاره کرد که تأمل برانگیز بود. او اتهاماتی را متوجه مهرعلیزاده (رئیس وقت سازمان تربیت بدنی) کرد؛ اقدامی که با واکنش مهرعلیزاده همراه شد.

به گزارش ایسنا، روزنامه ایران نوشته است: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که ریاست آن بر عهده دکتر کاظم جلالی است، چندی پیش اقدام به حرکتی درخور توجه کرد. در حالی که چند ماه پیش موضوع خصوصی‌سازی دو باشگاه بزرگ پایتخت در دستور کار دولت و سازمان خصوصی‌سازی قرار گرفت و این مهم با جدیت دنبال شد اما مزایده‌های چندباره نتیجه‌ای به همراه نداشت. سازمان خصوصی‌سازی تصمیم گرفت تنفسی دو ماهه ایجاد کند تا مزایده بعدی از راه برسد. در این میان، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بر آن شد تا سلسله نشست‌هایی با عنوان «آسیب‌شناسی خصوصی‌سازی باشگاه‌های ورزشی» برگزار کند که بدیهی بود دو باشگاه استقلال و پرسپولیس که آغازگر این مهم هستند، در محوریت موضوع و نشست قرار گرفت.

تاکنون دو نشست در این خصوص برگزار شده است. نشست اول 2 - 3 هفته پیش بود که مدعوین آن سردبیران ورزشی و چند کارشناس و صاحب‌نظر از جمله عادل فردوسی‌پور، امیر حاج رضایی و علیرضا منصوریان بودند. نشست دوم هم دیروز با حضور مدیران عامل فعلی و سابق پرسپولیس و استقلال، کارشناسان و پیشکسوتان ورزشی برگزار شد. البته قرار بود گودرزی وزیر ورزش و جوانان هم در این نشست حضور داشته باشد که این اتفاق نیفتاد. در هر حال این نشست در کنار محاسنی که می‌تواند داشته باشد و با وجود اینکه هنوز شکل و شمایل مدون به خود نگرفته، اما حاشیه‌ساز هم شده است.

داغ دل علی میرزایی تازه شد!

سلسله نشست‌هایی که قرار است راهگشا باشد و با هدف سنجش چالش‌های خصوصی شدن پرسپولیس و استقلال برگزار می‌شود، در ابتدای راه باعث شکل‌گیری مناقشه شد. موضوع از این قرار است که دعوت از علی میرزایی به عنوان یکی از مدیران عامل پرسپولیس در سال‌های گذشته به جلسه دیروز، با واکنش این فرد همراه شد. علی میرزایی که در سال 80 به عنوان مدیرعامل باشگاه پرسپولیس منصوب شد، در یادداشتی سرگشاده که در اختیار رسانه‌ها قرار داد، به مواردی اشاره کرد که تأمل برانگیز بود.

او در این یادداشت، پیکان انتقاد و گلایه خود را به سمت محسن مهرعلیزاده (رئیس وقت سازمان تربیت بدنی) نشانه رفت و نوشت: «در سه سال آخر خصوصی بودن پرسپولیس ماجراهایی اتفاق افتاد که شنوندگان و خوانندگان حق دارند باور نکنند. این مؤسسه صد‌درصد خصوصی، با اعمال نفوذ و اقدامی صد‌درصد بی‌مبنا و غیر قانونی، در دوره مدیریت جناب آقای مهندس مهرعلیزاده به ناحق از چنگ سهامداران خصوصی به درآمد و به دولت واگذار شد و حاصل کار، وارد آمدن میلیاردها تومان خسارت به بیت‌المال و سقوط تیم فوتبال پرسپولیس از اوج به حضیض است.»

در بخش دیگری ادعا شده است: «اکنون مسئولان به یادشان افتاده است اموال و سهامی را که به ناحق از چنگ صاحبان قانونی پرسپولیس (بخش خصوصی) خارج کرده‌اند و دیناری هم از هزینه‌های آنان را تقبل نکردند و نپرداختند، دوباره به بخش خصوصی برگردانده و درآمدش را نیز که فاقد هرگونه اعتبار شرعی است، به خزانه دولت واریز کنند. ده‌ها مدرک مستند وجود دارد که این مؤسسه صد‌درصد خصوصی است و هیچ سند و مدرکی وجود ندارد که پرسپولیس دولتی است، مگر حکمی که در یکی از شعب دادگاه تجدیدنظر تهران صادر شد که رئیس همان شعبه تجدیدنظر حاضر به امضای ذیل آن حکم نشد، این مدارک وجود دارد. به هر حال کم‌لطفی‌های جناب آقای مهندس مهرعلیزاده و نفوذی که ایشان در مراجع عالی تصمیم‌گیری داشتند، سبب این گرفتاری‌ها و خفت برای پرسپولیس شده است.»

علی میرزایی در پایان این یادداشت خطاب به کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نوشته است: «اگر جنابعالی و دیگر مقام‌ها و مسئولان تصمیم‌گیرنده خواسته باشید از کل ماجرا آگاه شوید و حرف حق را بشنوید و از کج رفتاری‌های دولت (مشخصاً سازمان تربیت بدنی در زمان مدیریت جناب آقای مهندس مهرعلیزاده) آگاه شوید آماده حضور در جلسه بعدی هستم، مشروط به اینکه یک ساعت به من فرصت دهید تا مدارک را ارائه کنم و توضیح دهم.»

این یادداشت در حالی به نگارش درآمد که برخی از اهالی فوتبال و رسانه معتقدند میرزایی بخش مهمی از رازهای فوتبال ایران در دوره کش‌مکش سه گروه مختلف بر سر مالکیت پرسپولیس را در سینه دارد.

مهرعلیزاده: افشا می‌کنم

محسن مهرعلیزاده رئیس سازمان تربیت بدنی در دولت خاتمی، در گفت‌و‌گویی که با «ایران» داشت، موضع سفت و سختی مقابل اظهارات علی میرزایی گرفت. مهرعلیزاده که از ادعاهای میرزایی متعجب شده، پا را فراتر گذاشت و تأکید کرد اگر مدیرعامل اسبق پرسپولیس صحبت‌هایش را اصلاح نکند، دست به افشاگری از اقدامات آن سال‌ها خواهد زد.

مهرعلیزاده گفت: اگر آقای میرزایی ادعاهایش را تصحیح نکند، با کسب اجازه از مراجع قضایی ورق به ورق اسناد و مدارک را در اختیار روزنامه ایران قرار می‌دهم و می‌گویم که چه کسانی اساسنامه را دستکاری کردند و بر چه اساسی اقدام به فروش باشگاه پرسپولیس کردند و به چه قیمتی اقدام به فروش مال غیر کردند.

اتهاماتی که بی‌پاسخ نماند

علی میرزایی پرونده مختومه حدود یک و نیم دهه پیش را مفتوح کرد؛ اقدامی که با واکنش مهرعلیزاده همراه شد. او گفت‌و‌گویش با «ایران» را با طرح سؤال شروع کرد: مگر پرسپولیس از زمان قبل از انقلاب وجود نداشت؟ برخی اموال قبل از انقلاب از جمله پرسپولیس و استقلال مصادره شد و به عنوان اموال دولتی به دولت واگذار شد. در هیچ مقطعی از تاریخ پس از انقلاب این باشگاه‌ها خصوصی نشدند و تا آنجایی که ما می‌دانیم قبل از انقلاب هم فرد یا افرادی صاحب سرخابی‌ها نبودند که حالا ادعای خصوصی بودن آن را داشته باشند. اگر این دو باشگاه خصوصی شده بود، دولت‌های مختلف در پی یافتن راهی برای واگذاری و خصوصی‌سازی آن نبودند. در زمان بنده، خودم راه‌حل‌هایی داشتم که از طریق بورس پرسپولیس به هواداران واگذار شود. اینکه فرد یا عده‌ای در ذهن‌شان خودشان را مالک پرسپولیس بدانند، خواب و رؤیایی بیش نیست.

وی در توضیح ماجرا افزود: «در همان ماه‌های اولی که بنده به عنوان رئیس سازمان تربیت بدنی انتخاب شدم، متوجه شدم پرونده‌ای مفتوح است که باید از حق مردم، هواداران و در حقیقت اموال دولت دفاع کنم. موضوع از این قرار بود که فروش مال غیر صورت گرفته بود. یعنی فردی که الان ادعاهایی را مطرح کرده، پرسپولیس را به حوزه فرهنگی - هنری سازمان تبلیغات اسلامی با قیمت 800 میلیون تومان فروخته بود. خب طبیعی بود که خریدار بابت پولی که پرداخته بود به دنبال آنچه بود که خریده و فروشنده هم نمی‌توانست پرسپولیس را در اختیار آنها قرار دهد و برای همین حوزه هنری شکایت کرده بود. جالب اینکه فروشنده پرسپولیس بخش اعظمی از مبلغ را هم دریافت کرده بود.»

رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی در ادامه سراغ بخشی از اظهارات میرزایی رفت که مدعی شده مهرعلیزاده با نفوذی که داشت پرسپولیس را از خصوصی به دولتی برگرداند: «موضوع، نفوذ بنده نیست. من زمانی که متوجه مسأله شدم باید از اموال دولت و بیت‌المال محافظت می‌کردم. باید پرسپولیس را از گزند تصرف غیر، خلاص می‌کردیم و برای همین حدود یک سال وقت و انرژی گذاشتم در محاکم قضایی و پرونده به سرانجام رسید. تمام احکام دادگاه و تجدیدنظر را هم دارم. سؤال من این است که پرسپولیس چه زمانی خصوصی شد؟ طبق کدام مدرک خریده شد؟ طبق کدام سند فروخته شد؟ به نظرم اینها خواب دیده‌اند. حالا که بنده نجابت به خرج دادم و با اقدامات قانونی مقابل فروش مال غیر که طبق قانون حکمش دو سال زندان است، ایستادم و حرفی نزدم و علیه آن فرد یا افراد اقدامی انجام ندادم، یکی بعد از این همه سال آمده و اتهاماتی بی‌اساس و دروغ را متوجه من می‌کند! اصلاً نفس کار را ببینید. پرسپولیس از کجا آمده و آیا شما آن را ایجاد کردید؟»

مهرعلیزاده در پایان گفت: «آقای میرزایی صحبت از حضیض پرسپولیس کرده است. هواداران و مردم بهترین قاضی هستند. سال‌های 80 تا 84 از بهترین دوران پرسپولیس است. من بهترین کمک‌ها را به این باشگاه کردم. از خرید زمین و باشگاه گرفته تا خرید و فروش بازیکن در آن سال‌ها. بهتر است این‌گونه افراد منصف باشند. اگر از قهر جامعه و عواقب دروغی که می‌گویند نمی‌ترسند، از خدا بترسند. من معاون رئیس‌جمهور بودم و در واقع دولتمرد هستم. بنابراین از جایگاه فردی که عضو دولت بوده صحبت می‌کنم. من برای تمام صحبت‌هایم مدرک و سند دارم و صریح حرف می‌زنم. در پایان باز هم تأکید می‌کنم اگر آقای میرزایی ادعاهایش را تصحیح نکند و دروغی را که گفته اصلاح نکند، با مدرک افشا می‌کنم که چه کسانی اساسنامه را دستکاری کردند، پرسپولیس را با چه قیمتی فروخته و چه کردند.»

انتهای پیام
کد N899370

وبگردی