آفتاب
در آستانه نهمین سالگرد ابلاغ بند "ج" اصل 44

واکاوی بزرگترین معامله تاریخی بورس تهران

واکاوی بزرگترین معامله تاریخی بورس تهران

چهارشنبه دهم تیرماه نهمین سالگرد ابلاغ بند " ج " اصل 44 قانون اساسی است؛ بندی که در راستای‌ توسعه‌ بخش‌ غیردولتی از طریق واگذاری فعالیت‌ها و بنگاه‌های دولتی ابلاغ شد تا اقتصاد دولتی ایران در دست مردم قرار بگیرد و دولت کوچک شود در آن زمان شرکت‌های بزرگی مشمول واگذاری شدند که از جمله می توان به شرکت ملی مس به عنوان اولین شرکت اصل چهل و چهاری اشاره کرد که پایش به تالار شیشه‌ای باز شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، پس از ابلاغ قانون سیاست‌های اصل 44 و واگذاری شرکتها، شرکت مس به عنوان اولین شرکت بزرگ و مشمول صدر اصل 44 مورد بررسی قرار گرفت و پس از تصویب عرضه آن در 11 دی ماه سال 1385 در هیات واگذاری، 5 درصد از سهام این شرکت در تاریخ 15 بهمن ماه همان سال توانست در تابلوی اصلی بورس عرضه شود.

عرضه این شرکت در تاریخ بورس به عنوان یکی از اولین شرکت‌های مشمول اصل 44 قانون اساسی بی‌سابقه عنوان شد و در روز اول سه درصد از سهام این شرکت با عرضه 174 میلیون سهم به قیمت 360 تا 400 تومان به فروش رفت. ارزش این سهام در زمان عرضه 64 میلیارد و 400 میلیون تومان بود و با ورود آن به تابلوی بورس دو هزار و 146 میلیارد تومان به ارزش بازار سرمایه کشور افزوده شد.

پس از عرضه اولیه سهام ملی مس، واگذاری سهام این شرکت در قالب سهام عدالت مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد که 20 درصد آن به قیمت کشف شده در روز عرضه یعنی 370 تومان به کارگزاری سهام عدالت منتقل شود.

اما در 21 شهریور 1386 عرضه 20 درصد از سهام شرکت شرکت ملی مس لقب بزرگترین معامله تاریخی بورس تهران و اولین مزایده بین‌المللی یک شرکت دولتی را به خود اختصاص داد و رکورد بورس در آن سالها را شکست؛ در آن روز 20 درصد سهام ملی مس معادل یک میلیارد و 157 میلیون و 928 هزار و 920 سهم به ارزش هشت هزار و 568 میلیارد و 674 میلیون و هشت هزار ریال توسط کارگزاری بانک ملی با قیمت 877 تومان و چهار ریال عرضه شد و کارگزاری حافظ این میزان سهام را برای شرکت معادن فلزات و فولاد، صندوق مس، صبا تامین، صندوق بازنشستگی کشوری، سایپا، گروه بهمن در قالب یک کنسرسیوم خریداری کرد.

بعد از عرضه 20 درصدی و رکوردشکنی بورس، به دلیل کشش‌ناپذیری بازار برای عرضه 20 درصد دیگر سهام صنایع ملی مس، پیشنهاد شد که این میزان سهم در دو بلوک پنج درصدی واگذار شود.بنابراین در 22 خرداد 1387 اولین بلوک 5 درصدی معادل 289 میلیون و482 هزار و230 سهم از سهام شرکت ملی مس عرضه شد و در نهایت با همان قیمت پایه 8774 ریال معامله شد. در این معامله شرکت تامین اجتماعی که خریدار بلوک 20 درصدی مس نیز بوده است موفق شد بلوک پنج درصدی فملی را نیز خریداری کند.

پس از عرضه های ملی مس، در همان سال موضوع پذیرش سهام این شرکت در بورس مالزی مطرح شد و در جریان ورود مدیر بورس مالزی به تهران موافقت‌ نامه‌ همکاری بین رییس وقت سازمان بورس و وی صورت گرفت و مقرر شد در راستای این همکاری یکی از شرکت‌های ایرانی در بورس مالزی پذیرش شود که پیرو این جلسات موضوع پذیرش شرکت ملی مس در دستور کار قرار گرفت.

در این راستا مذاکرات با بانک تامین سرمایه RHP نهایی و صورت‌های مالی شش ماهه آماده شد تا با توافقات صورت گرفته پذیرش مس در بورس مالزی نهایی شود اما علی رغم اینکه90 درصد مراحل پذیرش مس در مالزی انجام شد اما وقوع بحران جهانی در سال 1387 مانع از آن شد که سهام اولین شرکت مشمول اصل 44 به بورس های جهانی راه یابد.

وقوع بحران جهانی در سال 1387 منجر به افت شدید قیمت جهانی مس از 8 هزار دلار به 2 هزار و 800 دلار و به طبع آن کاهش قیمت سهام مس در بورس ایران شد. ولی با گذشت زمان و بهبود قیمت‌های جهانی، قیمت سهام این شرکت نیز اصلاح شد.

آخرین قیمت فروش سهام "فملی" در 31 خرداد ماه امسال با کاهش 1.62 درصدی نسبت به قیمت پایانی 1849 ریالی به قیمت 1819 ریال معامله شد. این رقم فروش در حالی است که ارزش بازار سهام 80 هزار و 246.6 ریال بوده است.

صفحه معاملاتی این نماد هم اکنون در تارنمای بازار سهام در وضعیت ممنوع-متوقف قرار دارد و هشت روز از بسته شدن این نماد می گذرد.

دلیل مسدود شدن "فملی" با ای پی اس 271 ، تعدیل منفی و به گفته ی کارگزارن بورس نارکارآمدی مدیریت این شرکت در تطبیق دادن ساز و کارهای این شاخص با شرایط بازار بوده است.

نصرالله برزنی کارشناس بازار سرمایه، تردید شرکت های خارجی برای معامله با ایران پس از تحریم ها و محدود شدن فعالیت های بانکهای خارجی در انجام معاملات شرکت های ایرانی هم چون عدم ارایه اعتبار نامه های بانکی (ال سی) و یا ایجاد حساب‌های بین المللی ناشی از فشار تحریم ها را از جمله تاثیرات دیگری می‌داند که به نماد "فملی" در بازار بورس آسیب وارد کرده است.

تعداد سهام شرکت صنایع ملی مس 43 میلیارد ریال و با نسبت قیمت به سود (پی به ای) 6.82 است. این در حالی است که مدیرعامل شرکت ملی مس ایران رکورد مناسب‌ترین P/E تاریخ این شرکت را در سال 1390 اعلام کرد.

پیشنهاد برزنی برای مثبت شدن تعدیل منفی این شرکت که به گزارش مرکز خبری اقتصاد ایران 23 درصد پیش بینی شده است، تصمیمات صحیح مدیریتی مناسب با شرایط اقتصادی روز و اعطای امکانات از سوی وزارت صنایع است.

این کارگزار بورس معتقد است که فعالیت با ارزش این شرکت و کالای استراتژیکی که تنها در بعضی از کشورها از جمله ایران قابل تولید است، نوید بخش روشن شدن نماد "فملی" بر روی تابلوی بورس پیش از قطعی شدن نتیجه مذاکرات هسته ای است.

برزنی در پاسخ به وضعیت کنونی بازار سهام، آن را "وضعیت صبر و انتظار" خواند. "صبر" برای روشن شدن نتایج مذاکرات هسته ای و "انتظار" برای بهبود بازار و بازگشت فعالیت ها به روال طبیعی.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به فعالیت طیف وسیعی از معامله گران روزانه در بازار کنونی که باعث ایجاد نوسانات کوتاه مدت قیمت می شود، گفت: بازار سالم بازاری است که فعالیت ها بصورت بلند مدت صورت گرفته و از معامله گری روزانه در آن اجتناب شود.

انتهای پیام

کد N873284

وبگردی