آفتاب
مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان:

نشان جغرافیایی سفال و سرامیک در لالجین ثبت می‌شود

نشان جغرافیایی سفال و سرامیک در لالجین ثبت می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان از تقاضای ثبت نشان جغرافیایی سفال و سرامیک در لالجین خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، "ریحان سروش‌مقدم" در کارگروه تخصصی گردشگری استان همدان، با اشاره به تقاضای ثبت نشان جغرافیایی سفال و سرامیک در لالجین گفت: شهر لالجین باید به عنوان شهر خلاق در صنعت و سرامیک شناخته شود بنابراین برای معرفی شدن به نام پایتخت سفال و سرامیک نیاز به ثبت نشان جغرافیایی یا لوگو دارد که در هفته صنایع دستی از آن رونمایی می‌شود.

وی افزود: این امر هم در جذب گردشگر و هم در کارآفرینی و افزایش تولید و صادرات نقش عمده‌ای خواهد داشت.

وی در ادامه از افتتاح چهار خانه صنایع دستی در شهرهای تویسرکان، کبودراهنگ، فامنین و ملایر در هفته صنایع دستی خبر داد و اظهار کرد: تنها هفت استان در کشور دارای خانه صنایع دستی هستند که در استان همدان به منظور پیشبرد و توسعه این صنعت و استفاده از پتانسیل بالای آن قصد داریم چهار خانه به خانه‌های صنایع دستی استان اضافه کنیم.

سروش‌مقدم با بیان اینکه همه شهرستان‌های استان همدان مشمول فعالیت‌های صنایع دستی هستند، افزود: امیدواریم بتوانیم در هر شهرستان برند ویژه صنایع دستی را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: نمایشگاه صنایع دستی نیز به مناسبت آغاز هفته صنایع دستی در تهران برگزار می‌شود که استان همدان با حضور 12 هنرمند در 12 غرفه رایگان و سه غرفه آزاد از فعال‌ترین استان‌ها در این نمایشگاه است.

سروش‌مقدم صنایع دستی را اشتغال‌زا و تضمین‌کننده امنیت ملی دانست و گفت: باید به بُعد هویتی و فرهنگی صنایع دستی به عنوان یک فعالیت هویت‌بخش که معرفی فرهنگی ما را بر عهده دارد بیشتر توجه شود.

وی بر ضرورت حفظ صنایع دستی، دانش‌بنیان کردن صنایع دستی و ایجاد جاذبه‌های جدید از طریق آن تأکید و تصریح کرد: یکی از معضلات ما در این حوزه بسته‌بندی صنایع دستی و نیز مغفول ماندن این سوغات به عنوان معرف استان همدان است که تعریف درستی از آن صورت نگرفته است.

وی از تعریف گواهینامه و نشان اعتماد برای فروشندگان صنایع دستی در استان خبر داد و افزود: باید با ارائه این نشان مرغوبیت محصولات در فروشگاه‌های صنایع دستی مشخص شود و فروشندگان خاص این حوزه از سایر فروشندگان تفکیک شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان همچنین از رشد 36 درصدی صادرات صنایع دستی در کشور طی سال 93 خبر داد و گفت: از 318 میلیون دلار صادرات غیرنفتی 15 میلیون دلار مربوط به حوزه صنایع دستی بوده است.

وی با اشاره به اینکه امسال میزان فروش بازارچه‌های نوروزی صنایع دستی در کشور 24 میلیارد تومان بوده است، اضافه کرد: فروش این بازارچه‌ها در استان همدان یک میلیارد و 150 میلیون تومان بوده که با رشد 400 درصدی نسبت به نوروز سال 93 استان همدان در این حوزه رتبه نخست در کشور را به دست آورد.

سروش‌مقدم وجود محصولات چینی و کپی‌برداری محصولات داخلی از این محصولات را یکی از مشکلات حوزه صنایع دستی خواند و گفت: تأمین مواد اولیه مرغوب و ارزان نیز از توان صنعتگران ما خارج بوده و عدم حمایت از آنها نیز از دیگر مشکلات این عرصه است.

وی در ادامه از تغییر رویکرد شبکه مستند صدا و سیما به بحث گردشگری خبر داد و اظهار کرد: شبکه مستند به شبکه گردشگری تبدیل می‌شود و افتتاح این شبکه نیز در استان همدان انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه از مستندسازان خلاق کشور دعوت می‌شود تا برای تولید مستندهای استان دیداری با بخش خصوصی در استان همدان داشته باشند، افزود: تولید حداقل 50 فیلم مستند از همدان در راستای کمک به توسعه گردشگری مدنظر است.

سروش‌مقدم همچنین در خصوص فعالیت کمیته تبلیغات و گردشگری در استان همدان گفت: طی جلساتی اعتبار 5 میلیارد تومان برای دو سال از سوی دولت، شهرداری‌ها و بخش خصوصی برای این کمیته در نظر گرفته شد که قرار است امسال به علت توان پایین‌تر بخش خصوصی، دولت و شهرداری‌ها هر کدام یک میلیارد تومان و بخش خصوصی 500 میلیون تومان به این حوزه اختصاص دهند و در سال آینده سهم بخش خصوصی افزایش یابد.

به گزارش ایسنا، کارگروه گردشگری استان به مناسبت آغاز هفته صنایع دستی از 20 خردادماه با حضور جمعی از هنرمندان حوزه صنایع دستی تشکیل شد و هنرمندان این عرصه برخی از مشکلات خود را با مسئولان استانی در میان گذاشتند.

همچنین در این جلسه لوگو و نشان جغرافیایی سفال و سرامیک در لالجین که توسط فردین چهاردولی، کارشناس صنایع دستی و مرمت بناهای تاریخی و طراحی شده بود به اعضاء کارگروه نمایش داده شد تا در صورت تأیید برای تقاضای ثبت، این نشان به تهران فرستاده شود که پس از بررسی مدت بیشتری برای طراحی نشان مذکور تعیین شد.

انتهای پیام

کد N851652

وبگردی