آفتاب

درگذشت یک نویسنده‌ در 88 سالگی

درگذشت یک نویسنده‌ در 88 سالگی

لودویک واکولیک نویسنده و روزنامه‌نگار اهل چک که بیانیه 2 هزار برگی او بر علیه کمونیسم به سند اصلی بهار پراگ تبدیل شد، روز شنبه در سن 88 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، او در سال 1968 بیانیه‌ای 2 هزار برگی برای اصلاحات در حزب کمونیسم ارائه کرد، در 88 سالگی در گذشت. این بیانیه تبدیل به سند اصلی جنبشی شد که در نهایت با اشغال چکسولواکی از سوی اتحاد جماهیر شوروی پایان یافت.

واکولیک در این بیانیه نوشته بود: «از زمانی که در سال 1948 حزب کمونیست قدرت را به دست گرفته، ملت ما به نقطه‌ای رسیده است که سلامت روح و شخصیت آن تهدید می‌شود.»

این بیانیه در 27 جولای سال 1968 یک روز پس از اینکه سانسور برچیده شد، در سه روزنامه ملی به چاپ رسید. در آن دوران که تقاضا برای آزادی بیان بسیار زیاد شده بود، صدها هزار نفر از جمله بسیاری از روشنفکران واندیشمندان چکسلواکی، این بیانیه را امضا کردند. واکولیک گفته بود که باید این اصلاحات را کامل کرد؛ « در غیر اینصورت، انتقام قدرت سنتی حاکم بسیار وحشتناک خواهد بود.»

پس از چند ماه از آغاز اصلاحات در چکسلواکی، رهبر اتحاد جماهیر شوروی، لئونید برژنف، کاسه صبرش لبریز شد و دستور حمله به چکسلواکی را در آگوست سال 1968 صادر کرد و به جنبش اصلاحات در چکسلواکی پایان بخشید.

باگوسلاو سوبتکا نخست وزیر جمهوری چک در بزرگداشت این نویسنده گفت :« یاد این نویسنده شجاع که استقلال و آزادی خود را تحت هر حکومتی حفظ کرد در خاطر همه ما ماندگار است.»

واکولیک 23 جولای 1926 چشم به جهان گشود، او در آغاز از رژیم کمونیستی حمایت می‌کرد و به همین دلیل به عضویت حزب کمونیست درآمد. اما به زودی به خوی دیکتاتوری این سیستم پی‌برد، و تبدیل به یکی از منتقدان این حکومت شد. پس از یک سخنرانی انتقادی آتشین در کنگره نویسندگان چکسلواکی در سال 1967 ، از حزب کمونیست اخراج شد.

پس از اشغال چکسلواکی در سال 1968 انتشار آثار او ممنوع شد، اما او آثارش را به صورت زیرزمینی منتشر می‌کرد. واکولیک همچنین آثارسایر نویسندگانی را که انتشارشان ممنوع بود، به همین شکل به دست مخاطبان می‌رساند. از آثار مهم او می‌توان به «خوکچه‌های هندی» و «یک فنجان قهوه با بازجوی من» اشاره کرد. 

شنبه 6 می 2015، رادیو و تلویزیون ملی جمهوری چک و روزنامه‌ها همگی خبر درگذشت این نویسنده را گزارش کردند. هنوز هیچ‌گونه جزئیاتی در این مورد به انتشار نرسیده است.

منبع : گاردین / 6 ژوئن

5757

کد N848649

وبگردی