آفتاب
گفت‌وگوی ایسنا با عسگرپور برای انتخاب دوباره‌اش در فیاپف

سینمای ایران از این کرسی مهم استفاده می‌کند؟

سینمای ایران از این کرسی مهم استفاده می‌کند؟

محمدمهدی عسگرپور که برای سومین‌بار به‌عنوان "نایب رئیس فیاپف" انتخاب شده است‌،اظهار امیدواری کرد با همکاری دولت بتوانیم موقعیت ایران را در این اتحادیه ارتقای بیشتری ببخشیم.

این فیلمساز که تا چندی‌پیش مدیرعامل خانه‌سینما نیز بود در گفت‌وگویی با خبرنگار سینمایی ایسنا،‌توضیح داد: مجمع عمومی "فیاپف" درطول سال میلادی دوبار برگزارمی‌شود که یک بار درخلال جشنواره برلین و باردیگر همزمان با جشنواره کن است، البته این فاصله زمانی تقریبا به هم نزدیک است و جلسات هیات رئیسه هم در این دو مجمع و گاهی هم درطول سال برگزار می‌شود.

عسگرپور اضافه کرد: در چند سال گذشته تمام تلاش‌مان را به کار بردیم تا سینمای ایران درفیاپف صاحب کرسی شود بنابراین،در آغاز حداقل نیاز ما عضویت درفیاپف بود،اما به تدریج درخواست‌های‌مان به حداکثر خود رسید که نتیجه آنان انتخاب بنده به عنوان نایب رئیس فیاپف درحوزه آسیا درسه انتخابات اخیر بود.

مدیرعامل پیشین خانه سینما یادآور شد: پیش از این تلاش می‌کردیم در بیشتر مجامع حضور داشته باشیم اما گاه مسائل مالی و گاه دیگر مسائل خانه‌سینما باعث می‌شد در بعضی مجامع،غایب باشیم. به همین دلیل از یکی از همکاران که با سیاست‌گذاری‌های خانه‌سینما آشنا است‌،درخواست می‌کردیم در کنار برنامه‌هایی که در جشنواره کن یا برلین دارند،به عنوان نماینده این تشکل در مجمع فیاپف حضور داشته‌ باشد.البته این فرد نمی‌توانست در جلسه‌ هیات رییسه حضور داشته‌ باشد و فقط نماینده ما در مجمع عمومی بود.

عسگرپور با اشاره به مسائل خانه‌ سینما و انتخاب مدیرعامل آن در چندماه اخیر متذکر شد: پیش از انتخاب مدیرعامل باید اعلام کاندیداتوری می‌کردیم‌ و نمی‌توانستیم تا معرفی مدیرعامل صبر کنیم چرا که زمان اعلام کاندیداتوری را از دست می‌دادیم.

او در پاسخ به این پرسش که چرا در این دوره ایران نماینده‌ای در مجمع فیاپف نداشته‌ است‌،توضیح داد:باتوجه به تغییر و تحولات،به شخصه فکر کردم شاید در موردحضور من شائبه‌هایی ایجاد شود و از آنجا که هنوز مدیرعامل جدید انتخاب نشده بود،‌تصمیم گرفتم حضور نداشته باشم. به جز این تولید سریال مهم بود و در واقع مجموعه این دلایل باعث این تصمیم‌گیری شد.

کارگردان فیلم‌های «قدمگاه»و «اقلیما»در پاسخ به این پرسش که حضورش در فیاپف به‌عنوان شخص حقیقی است‌،خاطرنشان کرد:کسانی که در مجمع حضور دارند‌، ممکن است روسای سازمان‌ها یا نمایندگان آن سازمان باشند و بنده هم نماینده خانه‌ سینما در فیاپف هستم.

عسگرپور اضافه کرد: دراین دوره دو ماه قبل از انتخابات اعلام کاندیداتوری صورت گرفت و چون نمی‌توانستم حضور داشته باشم،این موضوع رابه مسئولان فیاپف اعلام کردم. در آغاز فکر می‌کردم شاید این غیبت کمی کار را سخت کند،اما از آنجا که در این چند سال ارتباط خوبی با یکدیگر داشته‌ایم،آنها به ما اعتماد داشتند و این چنین بود که بنده در غیاب خود به اتفاق آرا مجدداً به عنوان نایب رئیس انتخاب شدم.

وی درباره فعالیت‌هایی که فیاپف می‌تواند انجام دهد،توضیح داد: پیش از این حداقل کاری که ما باید می‌کردیم،نگهداشتن کرسی ایران بود چرا که فیاپف از مهم‌ترین نهادهای فرهنگی بین‌المللی است که یک ایرانی در آن حضور دارد و برای سینمای ما کرسی بسیار مهمی است که خوشبختانه در این چندساله موفق شدیم سطح خود را ارتقا دهیم.

این فیلمساز با اشاره به مشکلات سینمای ایران در دولت قبلی یادآور شد: درآن دوره امکان فعالیت بین‌المللی درفیاپف بسیار ضعیف بود چرا که اصولا سطح کلی فعالیت‌های بین‌المللی‌ در کشورمان دچار رکود شده بود. اما با توجه به گرایش دولت جدید و دور نمای آینده نزدیک،به‌ نظر می‌رسد بعد از این بهتر بتوانیم در جهت ارتقای حوزه‌های دیگر مربوط به فیاپف موثر عمل کنیم.

به گفته‌ او، تعیین درجه مشخص برای جشنواره‌هایی مانند فجر یا دیگر جشنواره‌ها‌،پیگیری حق کپی‌رایت‌،نشان ثبت فیلم‌ها و ... از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که فیاپف می‌تواند انجام دهد.

کارگردان فیلم «مهمان داریم»توضیح داد: مثلا درمورد جشنواره فیلم فجر یا جشنواره‌های دیگر می‌توانیم درجه مناسب برای آنها تعریف کنیم تا جشنواره‌های ما ابعاد بین‌المللی واقعی پیدا کنند. همچنان که در موردحق کپی رایت نیز در این سال‌ها بدلیل عدم تمایل دولت‌ها فعالیت چندانی نداشته‌ایم،اما بعد از این به سرعت باید متمرکز بشویم تا بتوانیم از حقوق فیلم‌های ایرانی خارج از مرزها دفاع کنیم.

وی گفت: فیاپف در زمینه ارتباط با سازمان تجارت جهانی عملکرد پرقدرتی دارد و این می‌تواند در آینده برای سینمای ایران هم پرفایده باشد‌.

محمدمهدی عسگرپور درپایان درباره نشان ثبت فیلم‌ها به عنوان یکی دیگر از اموری که در فیاپف پیگیری می‌شود،توضیح داد: در دولت قبلی نمایندگی مربوطه را گرفتیم اما به دلیل شرایط آن زمان،امکان فعالیت نداشتیم. به هرحال ارایه نشان ثبت آثار سمعی و بصری موضوع مهمی است که به‌موجب آن شناسه مشخصی به آثار داده می‌شود تا درصورت تکثیر غیرقانونی،بتوان موضوع را پیگیری کرد و امیدواریم در این دوره با همکاری دولت جدید بتوانیم در این زمینه‌ها موفق عمل کنیم.

انتهای پیام

کد N848223

وبگردی