آفتاب
افتتاح فستیوال «آینه‌دار»

دفتر موسیقی ارشاد قید موسیقی نواحی را زد/ یک اتفاق تکرار نشدنی

دفتر موسیقی ارشاد قید موسیقی نواحی را زد/ یک اتفاق تکرار نشدنی

مراسم افتتاحیه دومین فستیوال موسیقی نواحی «آینه‌دار» در حالی برگزار شد که دبیر این رویداد هنری از عملکرد دفتر موسیقی وزارت ارشاد در توجه به موسیقی نواحی انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا درویشی دبیر علمی دومین فستیوال موسیقی نواحی «آینه‌دار» در مراسم افتتاحیه این رویداد موسیقایی که شنبه بعدازظهر شانزدهم خرداد ماه در تالار رودکی برگزار شد، توضیح داد: طبق تصمیماتی که از قبل گرفته بودیم قرار بود این فستیوال به صورت دوسالانه برگزار شود، اما خوشبختانه با حمایت‌هایی که از سوی تهیه‌کننده این فستیوال انجام گرفت، موفق شدیم چهار ماه زودتر از برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، این فستیوال را برگزار کنیم و همه می‌دانند که این اتفاق بدون هیچ‌گونه حمایت نهادهای دولتی رقم خورد.

وی ضمن قدردانی از احسان رسول‌اف رییس و سرمایه‌گذار این فستیوال بیان کرد: در این شرایط دشوار کشور که به لحاظ فرهنگی و اقتصادی از جایگاه خوبی به لحاظ مالی برخوردار نیست، چنین سرمایه‌گذاری کلان بی‌بازگشتی می‌تواند دارای ارزش‌های فراوانی باشد که من لازم است در همین جا مراتب تشکر و قدردانی خودم را از وی اعلام کنم.

این آهنگساز و پژوهشگر صاحب نام موسیقی نواحی در ادامه صحبت‌های خود با انتقاد از عملکرد دفتر موسیقی وزارت ارشاد و کم‌توجهی به موسیقی نواحی، تصریح کرد: واقعیت این است که مسئولان موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گویی قید موسیقی نواحی را زده‌اند و در بهترین شکل ممکن برای خالی نبودن عریضه در جشنواره فجر یک یا دو برنامه به اجرا می‌گذارند تا فضا خالی نباشد. به نظر من قید موسیقی نواحی ایران زده شده است و اگر فستیوال موسیقی «آینه‌دار» و برخی جشنواره‌های پراکنده در نهادهای مختلف وجود نداشت، همین آخرین نفس‌های موسیقی نواحی نیز زودتر از بین می‌رفت.

دبیر علمی فستیوال موسیقی نواحی «آینه‌دار» ادامه داد: موسیقی نواحی ایران دچار یک افول است که علت‌های مختلفی دارد. بنابراین نمی‌شود که فقط دولت را محکوم کرد ولی اگر حمایت بی چون و چرایی از موسیقی نواحی می‌کرد، این موسیقی از بین نمی‌رفت. البته شاید این دلیل یکی از پنج دلیلی باشد که می‌توانست افول موسیقی نواحی را عقب بیندازد اما به نظر من دلایل دیگری وجود دارد که نتوانستند مقابل افول این گونه موسیقایی کاری را انجام دهند.

علی مغازه‌ای دبیر اجرایی دومین فستیوال موسیقی نواحی «آینه‌دار» هم در ادامه این مراسم با ارائه گزارشی از روند برگزاری فستیوال، توضیح داد: می‌توانم بگویم هنرمندانی که در این دوره از فستیوال حضور پیدا کرده‌اند، به نوعی باقی‌مانده‌های موسیقی نواحی مناطق جنوبی کشور هستند و نکته اسفبار ماجرا اینجاست که بسیاری از این عزیزان به دلیل اینکه شرایط شغلی خوبی ندارند، در ابتدا دعوت ما را برای حضور در فستیوال نمی‌پذیرفتند چرا که بیم این را داشتند که شغل خود را از دست بدهند. بعد از اینکه این عزیزان چنین پاسخ‌هایی را به من می‌دانند، واقعا نمی‌دانستم چه جوابی به آنها بدهم. من با ماهیگیرانی در قبل از جشنواره صحبت می‌کردم که می‌گفتند ما باید به دریا برسیم، چرا که روزی‌رسان ما دریاست. به هر حال چه بخواهیم چه نخواهیم موسیقی نواحی ما در حال دگرگونی یا دگردیسی است و متاسفانه ما موسیقی‌هایی را می‌شنویم که به شکلی دگرگونی یافته و به نام «موسیقی نواحی» ارائه می‌شود و لازم است که ما بیش از اینها به آن توجه کنیم.

وی افزود: هدف از برگزاری این فستیوال، با پشتوانه دانش استاد محمدرضا درویشی این است که به یادمان بیاوریم که یادمان نرود وامدار موسیقی‌ای هستیم که این موسیقی‌ها فرهنگ ما را نمایندگی می‌کنند. ما آمده‌ایم تا به سهم خود در این فستیوال انواع موسیقی را ثبت و ضبط کنیم. متاسفانه در دوره قبل شاهد از دست رفتن چهار استاد برجسته موسیقی خراسان بودیم که به تعبیر استاد حسین علیزاده، با رفتن‌شان بخشی از موسیقی ایران را به زیر خاک بردند.

دبیر اجرایی دومین فستیوال موسیقی نواحی آینه‌دار در ادامه گفت: در ابتدا قرار بود که این فستیوال به صورت دوسالانه برگزار شود، اما بعد از اینکه با احسان رسول‌اف پیرامون این موضوع صحبت کردیم و دلایل خود را برای برگزاری سالانه این رویداد تشریح کردیم، او پذیرفت این کار انجام پذیرد و امروز بسیار خوشحالیم که این فستیوال به صورت سالانه در خدمت هنرمندان عزیز خواهد بود. به هر ترتیب هدف ما این است که این فستیوال ادامه پیدا کند و تک‌تک هنرمندان موسیقی ایران، آینه‌دار تمدن این کشور هستند، بتوانند آثار خود را در این رویداد موسیقایی اجرا کنند. من حتم دارم شما در این دوره از فستیوال اجراهایی را می‌بینید که شاید دیگر اتفاق نیفتد.

اجرای مراسم شروه‌خوانی با هنرمندی کرامت قنبری‌نژاد و اجرای گروه موسیقایی خالو قنبر راستگو از منطقه بوشهر بخش‌های دیگر مراسم افتتاحیه دومین فستیوال موسیقی نواحی آینه‌دار را تشکیل می‌دادند.

در این مراسم هیچ کدام از مسئولان معاونت هنری و دفتر موسیقی وزارت ارشاد و همچنین مسئولان خانه موسیقی حضور نداشتند.

کد N848087

وبگردی